N
E El-Löken66 skrev:
Titta på bilden längre bak i tråden så ser du.
Allt handlar om att nätbolaget sa t mig i telefon att elektrikern som var här för att byta mätare trodde att jfb var en säkring t bubbelpool och att Säkringar får ej sitta i mätarskåpet det är brott mot svenska lagar.

Det finns ingen lag som förbjuder extra säkringar i mätarskåpet så länge allt är rätt kopplat.
Kontakta någon annan.

• Gilla
Donald-Duck
  • Laddar…
N Nybergzzz skrev:
De har ej nämnt ngt om att garaget matas före mätaren.
De anser att jfb är i vägen...
På din bild är det ju tydligt att det är ett extremt både taffligt och onödigt montage som inkräktar på den redan för dessa äldre skåp lilla montageplats för mätare. Som nämnts i tråden finns och fanns även tidigare för tex din skåpstyp normerat hur den delen ska vara utförd.

Så utrycket olaglig är olyckligt valt särsilt då det lätt attraherar forumets helt onödiga och spretande skriverier som oftast inte tillför så mycket. Vill man hårdra detta ligger det på dig att se till att mätarplatsen fyller kraven så att nätägaren kan montera sin mätare enligt uppgörelsen för leverans av el. Det är då i ditt fall formellt fel som det ser ut där.

Pragmatiskt får du kanske försöka kontakta en mer tekniskt insatt nivå hos nätägaren så du kan komma förbi alla led bland entreprenörer och arbetsledning, metodböcker osv som drabbar den stackare som likt en apövning är satt att göra bytet.

• Gilla
Fotografen och 5 till
  • Laddar…
N
useless useless skrev:
Det finns ingen lag som förbjuder extra säkringar i mätarskåpet så länge allt är rätt kopplat.
Kontakta någon annan.
Ja de är de.det kan jag bevisa för dom.

Vad skönt att jag hade rätt om de i alla fall.

E
N Nybergzzz skrev:
Ja de är de.det kan jag bevisa för dom.

Vad skönt att jag hade rätt om de i alla fall.
En sak jag inte får ihop i denna eländiga historien är varför din elektriker inte ordnade problemet utan istället försökte sätta griller i huvudet på såväl dig, nätägarens som detta elforum?

Är du ens säker på att denna elektriker är riktig, detta går att undersöka?

N
E El-Löken66 skrev:
En sak jag inte får ihop i denna eländiga historien är varför din elektriker inte ordnade problemet utan istället försökte sätta griller i huvudet på såväl dig, nätägarens som detta elforum?

Är du ens säker på att denna elektriker är riktig, detta går att undersöka?
Vilket problem ska han ordna?
Elektrikern grejade i mitt skåp förra sommaren.
Nätägare ville byta mätare nu.

För övrigt så har de ej hört av sig efter att de ringde och skulle prata med sina experter..

E
N Nybergzzz skrev:

För övrigt så har de ej hört av sig efter att de ringde och skulle prata med sina experter..
Den vita lådan som omöjliggör mätarbytet.
Men sitt lugnt i skeppet annars, det ligger i nätägarens intresse att byta mätare så den kommer höra av sig på ett eller annat sätt.

N Nybergzzz skrev:

Men varför sitter det en JFB i mätarskåpet över huvud taget ?

N
E El-Löken66 skrev:
Den vita lådan som omöjliggör mätarbytet.
Men sitt lugnt i skeppet annars, det ligger i nätägarens intresse att byta mätare så den kommer höra av sig på ett eller annat sätt.
Jfb ..Du verkar ju seriös elektriker..

N
E elmont skrev:
Men varför sitter det en JFB i mätarskåpet över huvud taget ?
Om du läser tråden så förstår du vrf..

Jag har läst hela tråden men förstår ändå inte varför jordfelsbrytaren sitter där istället för i garaget?

E
useless useless skrev:
Jag har läst hela tråden men förstår ändå inte varför jordfelsbrytaren sitter där istället för i garaget?
Ska den inte.

N
useless useless skrev:
Har fristående garage.mätaren och huvudsäkringarna sitter på garage väggen...

N
E El-Löken66 skrev:
Ska den inte.
Nu får Du gärna förklara..
Om jag har en elcentral i huset med jfb.
Den vi pratar om sitter på garageväggen med porslinsäkringar t garaget.

Ska jag ej ha ngn jfb t garaget?

tommib
Jo, men den ska inte sitta där den sitter nu.
Problemet du har är att du har tre säkringar där som går till garaget och ingen central i garaget, där den där jordfelsbrytaren hade suttit mycket bättre. Man använder den högra sidan som central där den egentligen bara borde vara avsäkring för en utgående huvudledning.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.