N
tommib tommib skrev:
Jo, men den ska inte sitta där den sitter nu.
Problemet du har är att du har tre säkringar där som går till garaget och ingen central i garaget, där den där jordfelsbrytaren hade suttit mycket bättre. Man använder den högra sidan som central där den egentligen bara borde vara avsäkring för en utgående huvudledning.
Låt mig förklara en gång t.
Garaget är på andra sidan vägen ..

tommib
Jo, jag fattade det. Det är också anledningen till att man har knökat in jordfelsbrytaren där i mätarskåpet istället för att sätta en regelrätt central i garaget. Man använder istället mätarskåpet som elcentral. Egentligen inget fel, i ett modernt mätarskåp där det finns plats avsett för det (vilket det ofta gör). Här får du problem med utrymmet, vilket nu yttrat sig i form av protester från nätägaren. Att de hänvisar till att "det är olagligt" är bara för att de inte fattar bättre själva. Det är en vanlig fras när det gäller el. Som GK100 är inne på står det sannolikt i ditt avtal med dem om elleverans hur mätarplatsen ska vara ordnad och det innefattar sannolikt inte en JFB som är i vägen.

Den enklaste lösningen här är att sätta en liten elcentral på andra sidan den där väggen i garaget. Det borde inte vara några problem att dra om de utgående gruppledningarna till den istället och sätta en kort stump huvudledning mellan. Då slipper du tjafs framgent, även om du skulle kunna övertala nätägaren till att byta den där mätaren denna gång.

• Gilla
useless
  • Laddar…
Och det behövs inte ens en central, det är ju bara att flytta kapslingen och JFB flytta kapsling och JFB på andra sidan väggen. Så jag förstår fortfarande inte varför den sitter där den sitter. I mitt tycke ett mycket dåligt val inte minst om en elektriker utfört jobbet. Vore det en hempulare skulle jag ev kunna förstå att denne inte riktigt hade koll.

E
@Nybergzzz du kan sluta spela nu, vi vet att du skruvat upp boxen och den har haft några bra år där.

Men som du kan se på din egen bild får inte mätaren plats.

Undre delen är ett täck lock som ska täcka de åtta hål MED RK som nu är under, den nya mätaren måste alltså längre ner och längre till höger för att uppfylla gällande krav.

E El-Löken66 skrev:
@Nybergzzz du kan sluta spela nu, vi vet att du skruvat upp boxen och den har haft några bra år där.

Undre delen är ett täck lock som ska täcka de åtta hål MED RK som nu är under, den nya mätaren måste alltså längre ner och längre till höger för att uppfylla gällande krav.
Tänk att nu tänkte vi ungefär lik på samma minut :)

• Gilla
El-Löken66
  • Laddar…
E
E elmont skrev:
Tänk att nu tänkte vi ungefär lik på samma minut :)
Så fort någon börjar försvara felaktigheter med näbb och klo så är allt uppenbart för en. :D

O
tommib tommib skrev:
Att de hänvisar till att "det är olagligt" är bara för att de inte fattar bättre själva
Det beror nog lite på vad du menar med "de inte fattar bättre" avser. Kommunikatören i kundtjänst saknar med största sannolikhet elutbildning och må ha uttryckt sig lite tokigt men i grund och botten har nätbolaget helt rätt. Hade @Nybergzzz fått prata med någon annan som förstår elteknik och juridik så hade svaret blivit tydligare och vederbörande hade sluppit haka upp sig på de ovidkommande säkringarna på abbonentsidan.

Det är inte svårare än att det i avtalet mellan fastighetsägaren och nätägaren står att anslutningen skall följa deras tekniska anvisningar. Dessa bygger i grund och botten på en standard och i standarden definieras ett dedikerat kopplingsutrymme för elmätaren och där får ingenting annat monteras. Nu sitter det en plastlåda där och snarare än att "det är olagligt" så är bara "inte tillåtet". Krasst sett så är det ett avtalsbrott och därmed även "olagligt", även om just den vinklingen på den mest känns som en onödig spetsfyndighet här. Se till att ta bort plastlådan oavsett varför den sitter, och oavsett vem som satt dit den, och gå sedan vidare med livet.

Skall man fundera över en lösning så får man rent tekniskt göra vad man vill i kopplingsutrymmet på abbonentsidan så länge det uppfyller god elsäkerhetsmässig praxis. Det finns t.ex. inget som hindrar att att man river bort plinten längst ned, tar bort de fyra propphållarna ovanför och sedan ersätter allt med en DIN-skena, tar upp ett fyrkant hål i plåtlocket och sedan monterar jordfelsbrytaren där och sätta dvärgbrytare till garaget istället.

• Gilla
GK100 och 1 till
  • Laddar…
E
O Steamboy skrev:
Det beror nog lite på vad du menar med "de inte fattar bättre" avser. Kommunikatören i kundtjänst saknar med största sannolikhet elutbildning och må ha uttryckt sig lite tokigt men i grund och botten har nätbolaget helt rätt. Hade @Nybergzzz fått prata med någon annan som förstår elteknik och juridik så hade svaret blivit tydligare och vederbörande hade sluppit haka upp sig på de ovidkommande säkringarna på abbonentsidan.

Det är inte svårare än att det i avtalet mellan fastighetsägaren och nätägaren står det att anslutningen skall följa deras tekniska anvisningar. Dessa bygger i grund och botten på en standard och i standarden definieras ett dedikerat kopplingsutrymme för elmätaren och där får ingenting annat monteras. Nu sitter det en plastlåda där och snarare än att "det är olagligt" så är bara "inte tillåtet". Krasst sett så är det ett avtalsbrott och därmed även "olagligt", även om just den vinklingen på den mest känns som en onödig spetsfyndighet här. Se till att ta bort plastlådan oavsett varför den sitter, och oavsett vem som satt dit den, och gå sedan vidare med livet.

Rent tekniskt får man göra vad man vill i kopplingsutrymmet på abbonentsidan så länge det uppfyller god elsäkerhetsmässig praxis. Det finns t.ex. inget som hindrar att att man river bort plinten längst ned, tar bort de fyra propphållarna ovanför och sedan ersätter allt med en DIN-skena, tar upp ett fyrkant hål i plåtlocket och sedan monterar jordfelsbrytare och dvärgbrytare istället.
Det finns något som hindrar man men en registrerad elfirma eller auktoriserad person kan.

K
prototypen prototypen skrev:
Flytta den där JFB till garaget,4:e säkringen verkar inte användas så det är bara 3-fas som är utdraget.
Vad skulle den fjärde säkringen vara för? Man har väl inte mer än 3 faser från gatan?

Det skulle ju kunna vara så att man tex vill ha en trefasgrupp för vedklyven och en enfasgrupp för belysningen och vinkelslipen, eller 4 olika motorvärmarutag eller xxxxxxx.
Man säkrar inte efter antalet faser utan efter förbrukaren. För på inkommande sida har man bara tre säkringar medans på utgående kan man ha det antal man vill/behöver. Och inkommande finns på vänster sida och kundens finns på höger sida UNDER träskivan som mätaren skruvas på.

• Gilla
GK100 och 1 till
  • Laddar…
N
E El-Löken66 skrev:

Nej jag pillar ej med el.
Anser att elektriker är proffs.
Men du verkar vara en amatör som kallar jfb för box ..

• Wow
  • Gilla
Wheelabrator och 1 till
  • Laddar…
N
E El-Löken66 skrev:
Så fort någon börjar försvara felaktigheter med näbb och klo så är allt uppenbart för en. :D
Nej försvarar ej felaktigheter.
Tkr bara de är dumt av kundtjänst anser att vissa saker är olagliga..

N
O Steamboy skrev:

Det är inte svårare än att det i avtalet mellan fastighetsägaren och nätägaren står att anslutningen skall följa deras tekniska anvisningar. Dessa bygger i grund och botten på en standard och i standarden definieras ett dedikerat kopplingsutrymme för elmätaren och där får ingenting annat monteras. Nu sitter det en plastlåda där och snarare än att "det är olagligt" så är bara "inte tillåtet". Krasst sett så är det ett avtalsbrott och därmed även "olagligt", även om just den vinklingen på den mest känns som en onödig spetsfyndighet här. Se till att ta bort plastlådan oavsett varför den sitter, och oavsett vem som satt dit den, och gå sedan vidare med livet.

Skall man fundera över en lösning så får man rent tekniskt göra vad man vill i kopplingsutrymmet på abbonentsidan så länge det uppfyller god elsäkerhetsmässig praxis. Det finns t.ex. inget som hindrar att att man river bort plinten längst ned, tar bort de fyra propphållarna ovanför och sedan ersätter allt med en DIN-skena, tar upp ett fyrkant hål i plåtlocket och sedan monterar jordfelsbrytaren där och sätta dvärgbrytare till garaget istället.
Du har rätt.
Men jag haka upp mig på de klantiga som kundtjänst sa.

Konstigt nog har de gått 5 dagar sen kundtjänst skulle prata med ett proffs och höra av sig t mig.

Litar nog mer på min elektriker än ngn som kallar dig ellöken på byggahus och svamlar om en box..

• Haha
El-Löken66
  • Laddar…
E
N Nybergzzz skrev:
Du har rätt.
Men jag haka upp mig på de klantiga som kundtjänst sa.

Konstigt nog har de gått 5 dagar sen kundtjänst skulle prata med ett proffs och höra av sig t mig.

Litar nog mer på min elektriker än ngn som kallar dig ellöken på byggahus och svamlar om en box..
Blir nog bra @Nybergzzz, ha du kvar kapslingen där. :rofl:

Proffs är definitionen på någon som tar betalt för sina tjänster, står där något om kunskap och kompetens?

A
är det bara för att provocera man skriver som man gör?..

• Gilla
Wheelabrator
  • Laddar…
E
Maskintok skrev:
är det bara för att provocera man skriver som man gör?..
Misstänker det.
Här har givits kungligt bra råd, långt förmer än vad något proffs på ett nätbolag skulle kunna åstadkomma.

Men @Nybergzzz vet minsann lite bättre fortfarande.

Låt hen ha det hur hen vill, synd det inte går att radera sina inlägg här.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.