N Nybergzzz skrev:
Vrf ska jag flytta den när de uppenbart att de som arbetat med å svarat i denna tråd säger att de går?
Även jag har i alla tider arbetat med tex mätarskåp och tycker att den sitter rätt udda placerad.

N
E elmont skrev:
Även jag har i alla tider arbetat med tex mätarskåp och tycker att den sitter rätt udda placerad.
Ok köper de.
Men anser du att det är emot elsäkerhetsverket att ha proppskåp bredvid huvudsäkringarna?

Det elverket klagar på är inte närvaron av proppar bredvid mätaren, utan att det är trångt, fysiskt ont om plats.

• Gilla
elmont
  • Laddar…
Och nätägaren har full möjlighet att bla. sätta regler om hur det ska se ut i mätarskåpen, dom kan ställa kraven i det "leveransavtal" som dom skriver med kunden. Och det finns en standard hur det ska se ut i mätarskåpet. Den har över tid ändrats.

N
Fotografen Fotografen skrev:
Det elverket klagar på är inte närvaron av proppar bredvid mätaren, utan att det är trångt, fysiskt ont om plats.
jasså?jag pratade med nätägaren i telefon.

Ok? Märkligt...det finns vad jag vet inget som hindrar att man har säkringar i mätarskåpet, bara det är svängrum runt mätaren. Prata med dem igen.

N
Ok? Märkligt...det finns vad jag vet inget som hindrar att man har säkringar i mätarskåpet, bara det är svängrum runt mätaren. Prata med dem igen.
Jag sa de och då sa de att enligt elsäkerhetsverket är de olagligt..

Verkar lite som ni pratar om varandra.
Proppar sitter ju nertill och det är så det brukar se ut.
Men det sitter en normkapsling med jordfelsbrytare inklämt till höger om mätaren.
Man kan ju undra hur elektrikern lyckats koppla och få dit den.
Vad som kan vara ”olagligt” är att JFB inte är normalt åtkomlig. Brukligt är att alla prylar ska sitta på bakväggen
Kan vara kravet att elektrikern ska kunna backa ut om något farligt händer i skåpet.
Den där inklämda JFB är inget skoj att jobba med.
Flytta den där JFB till garaget,4:e säkringen verkar inte användas så det är bara 3-fas som är utdraget.

Protte

• Gilla
stugan_i_skogen och 2 till
  • Laddar…
Ungefär så.

E
Du behöver flytta den vita normkapslingen till höger i bild, som du kan se sitter redan befintlig mätare fel på grund av denna, du har hål in och ut som ska linjera med mätarens anslutningar och även sitta länge ned så täck locket gör vad det är avsett för och täcker.
Annars har du enkelisolerad RK och det är aja-baja.

Ett alternativ är att du tar ner den tillfälligt och försöker få dit den efter mätarbytet, ring någon elkunnig.

Lustigt att elbolaget tydligt säger till TS att det inte får sitta andra säkringar än mätarsäkringar i skåpet men alla här verkar ändå hävda att det är JFB som sitter i vägen och lösningar på hur den ska flyttas.

E
snuttjulle snuttjulle skrev:
Lustigt att elbolaget tydligt säger till TS att det inte får sitta andra säkringar än mätarsäkringar i skåpet men alla här verkar ändå hävda att det är JFB som sitter i vägen och lösningar på hur den ska flyttas.
Titta på bilden längre bak i tråden så ser du.

E
Ja trångt är det ju, de smala mätarskåpen har aldrig varit populära hos elnätbolagen och jag tror inte de får nymonteras längre men inget är ruttet eller risigt så jag tycker mätaren ska bytas utan en massa knot.
Det ser dessutom ut som om jordfelsbrytaren kom dit före nuvarande mätere, den senare sitter en aning till vänster.
Sen kan jag hålla med elmont om att jordfelsbrytaren skulle kunna sitta i andra änden av den grenen. Lite konstigt att den hamnade där eftersom alla elektriker vet att mätargubbar kan vara vrånga...men men...
Nej, mätaren kom troligen dit för en 12-13 år sen för att ersätta den med roterande skiva.

Redan då skulle de vägrat men troligen unga personer som inte vågade sabba sin tidplan för detta. Bra att de nu vågar ryta ifrån gällande dylika oegentligheter!

E El-Löken66 skrev:
Titta på bilden längre bak i tråden så ser du.
Jag har läst tråden och sett bilden. Men även läst de inläggen där TS skriver att det enligt elbolaget inte får sitta andra säkringar i skåpet. Se inlägg #35
Nu kan det ju vara så att den som va ute och skulle byta mätare har så dålig kunskap att han rapporterade tillbaka att det som är en JFB va en säkring. Och den då sitter ivägen.enligt honom.

N Nybergzzz skrev:
Nätägare av elnätet ska byta mätare .
De hävdar att de ej kan byta mätare på grund av att jag har 3st säkringar under huvud säkringarna som går t garaget.

De hävdar att man ej får ha säkringar förutom huvudsäkringar där?

Jag har haft elektriker hemma som ej påtalat detta.

Vem har rätt?
Klipper in från första inlägget där frågan är tydlig att de säger att man inte får ha andra säkringar i det skåpet inte att det är trångt.

E
snuttjulle snuttjulle skrev:
Jag har läst tråden och sett bilden. Men även läst de inläggen där TS skriver att det enligt elbolaget inte får sitta andra säkringar i skåpet. Se inlägg #35
Nu kan det ju vara så att den som va ute och skulle byta mätare har så dålig kunskap att han rapporterade tillbaka att det som är en JFB va en säkring. Och den då sitter ivägen.enligt honom.

Klipper in från första inlägget där frågan är tydlig att de säger att man inte får ha andra säkringar i det skåpet inte att det är trångt.
Jaha, tänkte att under Menades en sersvislåda, troligen menar du efter.

Det som är lite lustigt är att plåten där är plomberingsbar och normalt ska allt som går plomberas, vilket går stick i stäv med att endast omätt ström ska plomberas.

@GK100 kanske kan kasta ljus över det hela, hen känner nog till den typen av mätare.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.