Det ska väl inte vara några problem
Den som ska göra bytet får bryta plomberingar och se hur det är trådat
Är det rätt installerat så ligger de andra säkringarna och JFB efter mätaren

Efter att ha tittat närmare på bilden, verkar det inte finnas någon plombering alls
Kanske någon som gjort en fuling och tagit kraft innan mätaren

N Nybergzzz skrev:
De har ej nämnt ngt om att garaget matas före mätaren.
De anser att jfb är i vägen...
Konstigt argument.
Jag har bytt mätare som varit mer svåråtkomliga

Den nya mätaren behöver inte vara många mm större för att inte få plats. Sen finns det säkert formella regler för vilket utrymme som behövs. Men att det skulle vara olagligt låter lite långsökt...

N Nybergzzz skrev:
Elektrikern som tittade i skåpet trodde att jfb var t en pool.
Har ej ngn pool.
Vad händer om du stänger av jordfelsbrytaren?

• Gilla
El-Löken66
  • Laddar…
N
U Uffe A skrev:
Det ska väl inte vara några problem
Den som ska göra bytet får bryta plomberingar och se hur det är trådat
Är det rätt installerat så ligger de andra säkringarna och JFB efter mätaren

Efter att ha tittat närmare på bilden, verkar det inte finnas någon plombering alls
Kanske någon som gjort en fuling och tagit kraft innan mätaren
Har haft en elektriker som testat jfb och dragit ny el ifrån proppskåpet där nere så de ska nog ligga efter mätaren.

N
useless useless skrev:
Ja, den nya mätaren behöver inte vara många mm större för att inte få plats.

Vad händer om du stänger av jordfelsbrytaren?
Elen i garaget försvinner.har ett fristående garage.

I så fall kanske det går att flytta jordfelsbrytaren till elcentralen i garaget?

N
U Uffe A skrev:
Konstigt argument.
Jag har bytt mätare som varit mer svåråtkomliga
Ja med tanke på att jag ringde imorses och ifrågasatte de och ej har hört av sig så kan de nog ej vara 100 på sin bedömning.

N
useless useless skrev:
I så fall kanske det går att flytta jordfelsbrytaren till elcentralen i garaget?
Elcentralen i garaget är t höger.
Huvudsäkringarna är t vänster.

• Elcentral med öppen dörr som visar en smart elmätare till höger och en rad huvudsäkringar till vänster.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
N Nybergzzz skrev:
Elcentralen i garaget är t höger.
Ok. Det finns alltså inga fler säkringar i garaget?

Som sagt flytta in JFB till garaget så finns det inget att klaga på. OCH visst blir det lite trångt, men det ska inte vara ett problem att JFB sitter där den sitter.

• Gilla
El-Löken66
  • Laddar…
tommib
En propphuv över det tomma hålet vore bra.

• Gilla
El-Löken66 och 1 till
  • Laddar…
N
useless useless skrev:
Ok. Det finns alltså inga fler säkringar i garaget?
Nej.
Här är centralen i huset.

• Elcentral med säkringar och knappar på en vägg i ett hus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
N
E elmont skrev:
Som sagt flytta in JFB till garaget så finns det inget att klaga på. OCH visst blir det lite trångt, men det ska inte vara ett problem att JFB sitter där den sitter.
Vrf ska jag flytta den när de uppenbart att de som arbetat med å svarat i denna tråd säger att de går?

Ja trångt är det ju, de smala mätarskåpen har aldrig varit populära hos elnätbolagen och jag tror inte de får nymonteras längre men inget är ruttet eller risigt så jag tycker mätaren ska bytas utan en massa knot.
Det ser dessutom ut som om jordfelsbrytaren kom dit före nuvarande mätere, den senare sitter en aning till vänster.
Sen kan jag hålla med elmont om att jordfelsbrytaren skulle kunna sitta i andra änden av den grenen. Lite konstigt att den hamnade där eftersom alla elektriker vet att mätargubbar kan vara vrånga...men men...

• Gilla
elmont
  • Laddar…
Fotografen Fotografen skrev:
Ja trångt är det ju, de smala mätarskåpen har aldrig varit populära hos elnätbolagen och jag tror inte de får nymonteras längre men inget är ruttet eller risigt så jag tycker mätaren ska bytas utan en massa knot.
Det ser dessutom ut som om jordfelsbrytaren kom dit före nuvarande mätere, den senare sitter en aning till vänster.
Sen kan jag hålla med elmont om att jordfelsbrytaren skulle kunna sitta i andra änden av den grenen. Lite konstigt att den hamnade där eftersom alla elektriker vet att mätargubbar kan vara vrånga...men men...
Ja man kan ju undra varför den sitter där över huvud taget? Eller är det en PSA för tex ett CEE416?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.