9 530 läst ·
96 svar
10k läst
96 svar
Mätare och porslinsäkringar.
Det ska väl inte vara några problem
Den som ska göra bytet får bryta plomberingar och se hur det är trådat
Är det rätt installerat så ligger de andra säkringarna och JFB efter mätaren
Efter att ha tittat närmare på bilden, verkar det inte finnas någon plombering alls
Kanske någon som gjort en fuling och tagit kraft innan mätaren
Efter att ha tittat närmare på bilden, verkar det inte finnas någon plombering alls
Den nya mätaren behöver inte vara många mm större för att inte få plats. Sen finns det säkert formella regler för vilket utrymme som behövs. Men att det skulle vara olagligt låter lite långsökt...
Vad händer om du stänger av jordfelsbrytaren?N Nybergzzz skrev:
Har haft en elektriker som testat jfb och dragit ny el ifrån proppskåpet där nere så de ska nog ligga efter mätaren.U Uffe A skrev:Det ska väl inte vara några problem
Ja trångt är det ju, de smala mätarskåpen har aldrig varit populära hos elnätbolagen och jag tror inte de får nymonteras längre men inget är ruttet eller risigt så jag tycker mätaren ska bytas utan en massa knot.
Det ser dessutom ut som om jordfelsbrytaren kom dit före nuvarande mätere, den senare sitter en aning till vänster.
Sen kan jag hålla med elmont om att jordfelsbrytaren skulle kunna sitta i andra änden av den grenen. Lite konstigt att den hamnade där eftersom alla elektriker vet att mätargubbar kan vara vrånga...men men...
Det ser dessutom ut som om jordfelsbrytaren kom dit före nuvarande mätere, den senare sitter en aning till vänster.
Sen kan jag hålla med elmont om att jordfelsbrytaren skulle kunna sitta i andra änden av den grenen. Lite konstigt att den hamnade där eftersom alla elektriker vet att mätargubbar kan vara vrånga...men men...
Ja man kan ju undra varför den sitter där över huvud taget? Eller är det en PSA för tex ett CEE416?Fotografen skrev:
Ja trångt är det ju, de smala mätarskåpen har aldrig varit populära hos elnätbolagen och jag tror inte de får nymonteras längre men inget är ruttet eller risigt så jag tycker mätaren ska bytas utan en massa knot.