7 995 läst ·
65 svar
8k läst
65 svar
Mäta strömspikar AC?
Diazedsockel i normlåddan.
Diazeder låter bättre också.

Diazeder låter bättre också.
Ja! Då kan man också sätta i speciella audiosäkringar!Fotografen skrev:
http://www.hifiplus.com/articles/hi...rom-hifi-tuning-promise-better-sound-quality/
jaja, jag vet att det där inte är Diazed men samma tillverkare producerar också i DII-formfaktorn. Det finns också speciella DIN-monteringsbara säkringshållare för dessa speciella audiosäkringar som producerar så mycket bättre ljud.
BTW, vad är objektorienterat ljud?
Nnnhh...... kan inte hålla mig.....
På vilket sätt skiljer sig detta från alla andra ljudmodeller? Ljudet produceras ju till slut i alla fall genom att varje kanal mixas till rätt nivå. Dolbys sida var extremt tunn på detaljer kring processen, DTS-x likaså. Att mixa enskilda spår (t.ex. dialog, som tas upp som exempel) är ju standard i ljudbranschen. De verkar mest vara till för att på ett enklare sätt mixa slutprodukten. Dessutom verkar det som att modellen är digital :eek: Jag som trodde att man i audiofilsammanhang alltid körde vinyl på någon form av obskyrt rörslutsteg.
Jag kanske inte är tillräckligt kreativ men jag har svårt att se hur dessa tekniker tillför så fantastiskt mycket till en någorlunda modern flerkanalsanläggning. Men jag är inte ljudtekniker, så.....
Vad de däremot tillför är pengar till tillverkarnas plånböcker...
Förlåt TS, jag kunde inte låta bli. Angående ditt specifika problem verkar det som att slutsteget helt enkelt är dåligt designat eller felaktigt. I manualen anges inte någon specifik avsäkring så jag skulle säga att designen är defekt om den inte kan användas med normala säkringsgrupper (i Europa).
En lösning skulle ju kunna vara ett relä och ett motsånd inbyggt i en extern låda som du sätter mellan väggen och förstärkaren. Fulhack, ja, men du slipper modifiera ditt fina slutsteg och löser problemet utan att dra fram en 16A-grupp till den.
På vilket sätt skiljer sig detta från alla andra ljudmodeller? Ljudet produceras ju till slut i alla fall genom att varje kanal mixas till rätt nivå. Dolbys sida var extremt tunn på detaljer kring processen, DTS-x likaså. Att mixa enskilda spår (t.ex. dialog, som tas upp som exempel) är ju standard i ljudbranschen. De verkar mest vara till för att på ett enklare sätt mixa slutprodukten. Dessutom verkar det som att modellen är digital :eek: Jag som trodde att man i audiofilsammanhang alltid körde vinyl på någon form av obskyrt rörslutsteg.
Jag kanske inte är tillräckligt kreativ men jag har svårt att se hur dessa tekniker tillför så fantastiskt mycket till en någorlunda modern flerkanalsanläggning. Men jag är inte ljudtekniker, så.....
Vad de däremot tillför är pengar till tillverkarnas plånböcker...
Förlåt TS, jag kunde inte låta bli. Angående ditt specifika problem verkar det som att slutsteget helt enkelt är dåligt designat eller felaktigt. I manualen anges inte någon specifik avsäkring så jag skulle säga att designen är defekt om den inte kan användas med normala säkringsgrupper (i Europa).
En lösning skulle ju kunna vara ett relä och ett motsånd inbyggt i en extern låda som du sätter mellan väggen och förstärkaren. Fulhack, ja, men du slipper modifiera ditt fina slutsteg och löser problemet utan att dra fram en 16A-grupp till den.
Den stora fördelen är att man kan få in fler "kanaler"/högtalare. Skulle man mixa flera diskreta kanaler så måste det till högre bandbredd. Med DTS-X och Atmos kan man trycka in fler kanaler utan att öka bandbredden. Har därför ingenting med "bättre ljud" att göra. Dock bättre standard.
Svårt att köra film på vinyl. Allt är digitalt. Det är du som säger att jag är audiofil, jag har aldrig kallat mig för det, sorry.
Svårt att köra film på vinyl. Allt är digitalt. Det är du som säger att jag är audiofil, jag har aldrig kallat mig för det, sorry.
Redigerat:
Det var mer ett generellt uttalande, inte riktat direkt mot dig. Jag ber om ursäkt om det uppfattades så. Det är bara det att varje gång jag läser om div konstig audioutrustning så tänker jag på denna tråd
https://www.byggahus.se/forum/el/225110-jordtag-genom-kallargolvet.html
och får lite kalla kårar....
Då är jag mer med på det "objektorienterade ljudet". Det verkar helt enkelt handla om att man har ett gäng kanaler som i realtid mixas ut till de olika högtalarna efter någon modell som Dolby eller DTS har tagit fram. Kanske är bra, jag vet inte.
https://www.byggahus.se/forum/el/225110-jordtag-genom-kallargolvet.html
och får lite kalla kårar....
Då är jag mer med på det "objektorienterade ljudet". Det verkar helt enkelt handla om att man har ett gäng kanaler som i realtid mixas ut till de olika högtalarna efter någon modell som Dolby eller DTS har tagit fram. Kanske är bra, jag vet inte.
OK, inga problem. Hur som helst, det är liksom vad det är - man kan tycka vad man vill, men vi är alla i slutändan konsumenter. Är man inte intresserad av flera kanaler än 7(.1) eller höjdkanaler, så är den "gamla" statiska standarden god nog och fullt kompatibel med de nya formaten på skivorna.
Oavsett hur bra den är och hur många kanaler den kan köra så måste de åtgärda ett konstruktionsproblem. Den kan knappast vara godkänd. Du skall absolut inte behöva säkra högre.
De skall åta sig att ändra deras konstruktionsmiss.
Du borde kunna gå vidare med detta.
Absolut inte meningen att en konsumentprodukt som har en effektförbrukning på 1500w skall behöva säkras högre än 10A.
De skall åta sig att ändra deras konstruktionsmiss.
Du borde kunna gå vidare med detta.
Absolut inte meningen att en konsumentprodukt som har en effektförbrukning på 1500w skall behöva säkras högre än 10A.
Vad tror du om en:
http://www.canford.co.uk/AC-MAINS-POWER-INRUSH-CURRENT-LIMITER
om du inte vill modifiera din pjäs?
http://www.canford.co.uk/AC-MAINS-POWER-INRUSH-CURRENT-LIMITER
om du inte vill modifiera din pjäs?
Anders243, den kan absolut vara ett alternativ! Tack för länken, nu har jag ytterligare en väg ut ur soppan.
Jag har mailat Ljudtema igen för att kolla om dom verkligen står fast vid vad dom sa sist, men det är ju helg några dagar till. Jag har en känsla av att det är en hårdvarubug i förstärkaren, eftersom det verkar som att den verkar ha någon slags konstruktion för att minska startströmmen.
Jag har mailat Ljudtema igen för att kolla om dom verkligen står fast vid vad dom sa sist, men det är ju helg några dagar till. Jag har en känsla av att det är en hårdvarubug i förstärkaren, eftersom det verkar som att den verkar ha någon slags konstruktion för att minska startströmmen.
vespaman
Du skall inte acceptera deras "påhitt" om att du skall behöva säkra upp för en "simpel" hembioförstärkare.
Ta kontakt med Arcam istället och påtala problemet, de har garanterat en lösning på det, och du skall inte betala en krona för det.
Om inte så reklamera produkten och kräv åtgärd, tror du har både konsumentverket och ARN bakom dig.
Du skall inte acceptera deras "påhitt" om att du skall behöva säkra upp för en "simpel" hembioförstärkare.
Ta kontakt med Arcam istället och påtala problemet, de har garanterat en lösning på det, och du skall inte betala en krona för det.
Om inte så reklamera produkten och kräv åtgärd, tror du har både konsumentverket och ARN bakom dig.
Jo, jag tänkte ta kontakt med Arcam direkt, men ville få en bekräftelse från Ljudtema att dom verkligen står för det dom säger innan jag går vidare.
Att reklamera känns dock väldigt avlägset, jag gillar produkten och det finns inte några vettiga alternativ.
Att reklamera känns dock väldigt avlägset, jag gillar produkten och det finns inte några vettiga alternativ.