C
vespaman skrev:
Tycker som sagt att detta är lite konstigt, att inte det finns något inbyggd mjukstart. Ska höra med svenska importören
Som jag ser på det finns det två alternativ - antingen 1) finns det en mjukstart men det är något fel på den, eller 2) de har snålat in på tok för mycket på konstruktionen.
Inget av alternativen tycker jag är acceptabelt för en dyr "high-end" apparat. Om du köpt den i sverige skulle jag glasklart reklamera.

• Gilla
johel572 och 1 till
  • Laddar…
Fick svar från generalagenten idag, och det var solklart:: kräver 16A C. Hm, där ser man! Jag har funderat under dagen, och bestämt mig för att "uppgradera" nätet, för även om jag startar den först, så kommer jag att hamna för nära gränsen när jag startat förstärkare nummer 2 samt projektorn som &så ligger på samma dvärg.
Att reklamera är tyvärr inget alternativ, då jag älskar dess specifikation/funktion i övrigt.

Dock:- Suck! Jag har redan fått dra in extra el till ett annat uttag i samma rum (för subbarna), ett jäkla borrande i betong. :(

Tillsvidare, medan jag laddar för att riva ner innertak och borra, ska jag dock köra med förlängningssladd för att minska problemet.

Jag har en gammal oanvänd ASEA mjukstartare i kartong på hyllan. Den kan kanske lösa dina problem?

C
vespaman skrev:
Fick svar från generalagenten idag, och det var solklart:: kräver 16A C. Hm, där ser man!
Kvalificerat trams naturligtvis. Helt orimligt för en konsumentprodukt som enligt specifikationen har en maximal strömförbrukning om 1500W. Vem f-n har ett 16A uttag i vardagsrummet? Man kan ju verkligen fundera på om produkten uppfyller gällande EMC-standarder osv.

• Gilla
johel572 och 1 till
  • Laddar…
Håller med ovan! Kan väl inte finnas på kartan??
Jag har installerat otaliga PA på klubbar och restauranger samt studios och det är inte ofta man överstiger 10A.

Jag håller med er, känns klart konstigt. Jag ska nog ta och koppla in den i ett 16A uttag och slå av/på ett antal gånger för att se att den inte drar den säkringen &så (så att det faktiskt inte är något fel på produkten) innan jag börjar riva.

Vilken modell är det?

C
Thiasvovve skrev:
Vilken modell är det?
Se #13 - Arcam AVR850.

Kan väl ändå inte finnas en chans att den skulle behöva högre säkring än 10A.
Något är fel och du skall absolut inte behöva säkra den högre. Skulle nog sett över elcentralen samt be någon mäta upp effektförbrukningen på din Arcam.
Sa verkligen någon på Ljudtema att du behöver 16A?

cpalm skrev:
Kvalificerat trams naturligtvis. Helt orimligt för en konsumentprodukt som enligt specifikationen har en maximal strömförbrukning om 1500W. Vem f-n har ett 16A uttag i vardagsrummet? Man kan ju verkligen fundera på om produkten uppfyller gällande EMC-standarder osv.
Det verkar som destå mer "High end" destå sämre konstruktion. Det skulle inte alls förvåna mig om de sparat in 5:- på ett NTC-motstånd + relä för inrush current protection..... Dessutom känns hela konstruktionen med ringkärna rätt "antik", även med HiFi-mått mätt. (Nu säger jag inte detta för att starta ett flame war om HiFi/Audiofili, utan baserat på erfarenheter av att fixa kompisars high-end system som likasom TS blåser säkringar på löpande band)

Ett av de mest flagranta fallen av dumsnålhet läste jag om i Elektroniktidningen / Elinor / Nyteknik för några år sedan då tydligen Bang & Olufsen klassat alla sina produkter som "Nätverksutrustning" bara för att slippa EUs krav på standby-förbrukning.
De om några borde ha marginal nog att lägga 2 kr mer per nätaggregat för att klara kraven.

Redigerat:
För mig är absolut ingenting heligt (digitala förstärkare är jag dock lite tveksam till), men produkten är som den är, och det känns liksom meningslöst att diskutera vilka designlösningar som man föredrar och huruvida man snålat in på diverse konstruktioner. Det finns inga alternativ för tillfället, som har både objektorienterat ljud och Dirac.

Däremot håller jag med dig om Bang & Olufsens fullösning. Samma sak med Sonos (tror till och med att dom var först med nätverksklassningen). Skämmes! (fast problemet är nog inte nätaggregatet, utan att dom låter processorn/nätverket vara uppe hela tiden istället för att hitta på någon intelligent sov-lösning).

Thiasvovve skrev:
Kan väl ändå inte finnas en chans att den skulle behöva högre säkring än 10A.
Något är fel och du skall absolut inte behöva säkra den högre. Skulle nog sett över elcentralen samt be någon mäta upp effektförbrukningen på din Arcam.
Sa verkligen någon på Ljudtema att du behöver 16A?
Nja, elcentralen är i bra skick, allt är nytt. Jag tror dock att avståndet är den springande punkten. Ska se om jag får tid i helgen att mäta upp förbrukningen när "det går bra". Fast ja, Ljudtema var tydliga, varför det känns mindre intressant att riva ner skopet till elcentralen och hitta rätt strömtraf osv.

Det enda jag tycker är lite kasst, och som jag mailat Ljudtema om, är att dom borde vara tydliga med detta - om man tex bor i hyresrätt får man väl inte göra några ändringar på elsystemet. Eller om det är en gammal lägenhet som inte har så stor huvudsäkring. Men å andra sidan kanske det är diazed då, och inget problem..

Det är inget konstigt, ringkärnor ÄR det bästa man kan ha i en förstärkare, har låg vikt, lågt störfält, hög verkningsgrad och låg impedans.

Sedan kommer nackdelen.
IOM att det behövs mindre (kortare) lindning så blir resistansen låg, vilket är bra men.......
IOM ringkärnan inte har några hörn som magnetfältet kan förirra sig ut i utan kan snyggt snurra runt runt och dessutom alltid i samma riktning i plåten så kan man minska mängden plåt och dessutom använda magnetiskt orienterad plåt.

Nu kommer problemet.
OM man slår av förstärkaren när plåten är positivt magnetiserande så kommer det att finnas kvar lite magnetism nästa gång man startar och är det då åt samma håll så går plåten i mättnad, den kan inte bli mera magnetisk och vad som då begränsar strömmen genom primärlindningen är resistansen i lindningstråden, och som jag skrev tidigare så är den kort och lågohmig och kan dra 100 A under första halvperioden (10 millisekunder). Sedan reder det där ut sig och tomgångsströmmen sjunker till ett mycket lågt värde, storleksordning 50mA.

Problemet blir värre av att folk ska byta till moderna säkringar som löser för minsta lilla.
Lösningen är enkel och finns i en del produkter och det är seriemotstånd och ett relä som kortsluter motståndet efter 100 mS eller så.

Protte

• Gilla
vespaman och 4 till
  • Laddar…
Mikael_L
Precis så.

prototypen skrev:
Lösningen är enkel och finns i en del produkter och det är seriemotstånd och ett relä som kortsluter motståndet efter 100 mS eller så.

Protte
Vilken är en lösning som tillverkaren givetvis bör bygga in i sin produkt så fort det är en lite större trafo inblandad (typ över 200-300VA)

prototypen skrev:
Nu kommer problemet.
OM man slår av förstärkaren när plåten är positivt magnetiserande så kommer det att finnas kvar lite magnetism nästa gång man startar och är det då åt samma håll så går plåten i mättnad, den kan inte bli mera magnetisk och vad som då begränsar strömmen genom primärlindningen är resistansen i lindningstråden, och som jag skrev tidigare så är den kort och lågohmig och kan dra 100 A under första halvperioden (10 millisekunder). Sedan reder det där ut sig och tomgångsströmmen sjunker till ett mycket lågt värde, storleksordning 50mA.
Kanske inte riktigt helt så.
Rest-magnetismen, remanensen, blir aldrig helt mättad vid strömlös trafo. Det finns alltid en del mättningsmarginal kvar. Men det är ändå rätt problembeskrivning.

Redigerat:
  • Gilla
GK100
  • Laddar…
Enligt min transformatorguru så dimensioneras magnetiseringen för 15% marginal och helt rätt restremanensen är aldrig 100 % men marginalerna är så små på ringkärnor.

Om man mäter primärresistansen och den är under 23 ohm så börjar problemen 230V/23 ohm = 10A.
Nu ska en säkring tåla mer än 10 under viss tid så det är bara att räkna.

Problem brukar börja vid 500VA och lösningen är som jag skrev, endera NTC motstånd (som inte klarar en snabb omstart, måste kallna först) eller "vanligt" motstånd och relä.

Protte

• Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.