10 meter lampsladd så är saken klar.

Mikael_L
Om en C10 är på gränsen att hålla borde en C13 kunna fixa det.
Eller så möjligen en D10.

Att direkt gå på D13 (utan att mäta upp nödvändiga saker) skulle jag verkligen inte rekommendera. Alla möjliga marginaler kan vara som bortblåsta då.

Diazed?
Prova annars en C10 av annat fabrikat.
Alternativt en D10, C13 eller C16 med åtföljande grövre gruppledning.

Eller flytta till en annan säkring de sprider ofta rätt mycket i sitt område 50-100 A.

• Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
För att svara på rubriken.

Köp eller låna hem (om kunskap finns) en tångamperemeter av bättre sort som kan läsa startströmmar.

"Att mäta är att veta"

• Gilla
vespaman
  • Laddar…
Mikael_L skrev:
Att direkt gå på D13 (utan att mäta upp nödvändiga saker) skulle jag verkligen inte rekommendera. Alla möjliga marginaler kan vara som bortblåsta då.
Helt rätt!
Läste nyss första inlägget igen och ser att huset är från 1938, är elinstallationen ifrån samma härad den med?
Då finns det fog för försiktighet, och kanske dags för en investering i huset ;-) Men är installationen modern med 1,5mm2 FK i rör och i normala längder så är normalt 13A helt ok, men undantag finns.

TorpAnders skrev:

Köp eller låna hem (om kunskap finns) en tångamperemeter av bättre sort som kan läsa startströmmar.

"Att mäta är att veta"
Följdfrågan är då vilka som är bra nog?

Har du inte en massa strömtrafos hemma för olika energimätare? Använd dom och in med skåpet och lämpligt motstånd som börda. Eller gör ett vattenkokartest i uttaget och få en uppfattning om impedansen, sen dit med avpassad längd lampslsdd. Ska väl inte möta hinder för en tekniskt förfaren TS.

Det här med att byta säkringar..
Gillar inte det konceptet av naturliga skäl. Framför allt, eftersom samma matning går en trappa upp till belysning och uttag i olika rum. Hade biorummet varit avsäkrat för sig, hade det varit enklare. Slingan är relativt lång efter biorummet.

GK100:
Intressant, byta är ju en relativt lätt åtgärd.

Det enda som är kvar från 38 är inkommande matning fram till huvudsäkringarna. Sedan finns det några delar som är från -94 typ.

Så valen som kvalar:
* skarvsladd (får nog ses som temporär åtgärd, känns som att jag har nog med kabelhärvor i biorummet :) )
* byta till annan säkring och hoppas på det bästa.
* dra ny el egen säkring på 16A C karakteristik, alternativt 13 (fast det känns onödigt att lägga sig på gränsen).

GK100 skrev:
Har du inte en massa strömtrafos hemma för olika energimätare? Använd dom och in med skåpet och lämpligt motstånd som börda.
Jo, det har jag. Just att mäta så med skopet har lockat, men är osäker på matematiken. Växelströmsläran känns lääääänge sedan. :) Kanske klarnar det när jag sitter framför skopet.

Eller gör ett vattenkokartest i uttaget och få en uppfattning om impedansen, sen dit med avpassad längd lampslsdd. Ska väl inte möta hinder för en tekniskt förfaren TS.
"Eller"? Hmm. du menar i kombination med att hänga skopet på strömtrafon, istället för motstånd?
Eller brygga kaffe, dricka det och tänka på andra saker. En s.k. fika? :p

Klockren! :)

TorpAnders skrev:

"Att mäta är att veta"
Hur tänker du mäta en strömspik med en amperemeter? Inrusch current har ju väldigt snabba förlopp. Shuntmotstånd och oscilloskop är väl det normala.

• Gilla
Thomas_Blekinge
  • Laddar…
johel572 skrev:
Hur tänker du mäta en strömspik med en amperemeter? Inrusch current har ju väldigt snabba förlopp. Shuntmotstånd och oscilloskop är väl det normala.
Det finns tångamperemetrar som har en speciell "inrush" sampling, och förmodligen är de bättre helt ok.

Dock i mitt fall, så är ju faktiskt skopmätning att föredra, eftersom man då även får strömmen över tiden, inte bara peak.

C
Thiasvovve skrev:
Off topic
Men måste dela med mig ;)
[länk]
He he he - "Som audiofil får man inte dra sig för sådant som kan vara livsfarligt - till exempel se till att du har en bra strömförsörjning"

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.