är nyfiken på hur man eventuellt skulle kunna resistans mäta en kabel för att sedan kunna räkna ut hur lång kabeln är. Om den nu är 100meter eller 200m hur skulle man bära sig åt ?

Man mäter resistans och räknar ut längden men man måste veta ohm/meter infon på den kabeln man har.

Ja, men om jag har en FK som är 100meter lång exempelvis och resistansen är väl 0,0172 mohm / meter. Men om jag inte vet längden på FK hur bär jag mig åt ? Måste jag mäta från ände till ände på fkn efter som jag bara har en fk? Och ifall jag har 2 stycken ska man då kortsluta de två i ena änden och mäta mellan de två i andra för att sedan halvera resistansen ?

Japp, precis så. Dock är det inte helt lätt att med vanliga konsument-instrument få tillräcklig noggrannhet för att mäta så korta längder.

N Sand1986berg skrev:
Ja, men om jag har en FK som är 100meter lång exempelvis och resistansen är väl 0,0172 mohm / meter. Men om jag inte vet längden på FK hur bär jag mig åt ? Måste jag mäta från ände till ände på fkn efter som jag bara har en fk? Och ifall jag har 2 stycken ska man då kortsluta de två i ena änden och mäta mellan de två i andra för att sedan halvera resistansen ?
Resistansen har jag för mig är 0.0121 Ohm/m inte milliohm.

Med en vanlig multimeter kommer du inte att få rimlig noggrannhet på mätningen.

Var ohm/m jag menade :)

N Sand1986berg skrev:
… resistansen är väl 0,0172 mohm / meter.
Glöm inte bort att räkna in arean …

fahlis fahlis skrev:
Glöm inte bort att räkna in arean …
Men på arean 1,5mm2 så är väl resistansen som hempularen sa 0,0121 ohm/meter

N Sand1986berg skrev:
Men på arean 1,5mm2 …
Jodå,men det framgår väl inte av något tidigare inlägg?

• Gilla
nisse123
  • Laddar…
P
H hempularen skrev:
Resistansen har jag för mig är 0.0121 Ohm/m inte milliohm.

Med en vanlig multimeter kommer du inte att få rimlig noggrannhet på mätningen.
FK 1,5 har resistansen 1,14 ohm / 100 meter om jag mins rätt

• Gilla
fahlis
  • Laddar…
Nu ska ni bara veta att FK1,5 INTE är 1,5 mm2.
Det som styr tillverkningen är resistansen och resistansen är bestämd i en standard.

Protte

Är noggranheten i tillverkningen ens i närheten av att det spelar någon roll om man går efter resistens eller area?

Koppar är dyrt.
Jag har kontrollerat 2,5 mm2 av två olika fabrikat och årsmodeller
Någon gång i forntiden så skulle tråden vara 2,5 men det är ju inte alltid så lätt att få den till rätt mått med den tidens tråddragningsmaskiner så man gav en tolerans på 5%.
Dagens 2,5 tillverkas i bättre maskiner är 1,72 mm och det är 2,36 mm2 och det ligger precis på gränsen i resistans, tillverkarna sparar 5 % koppar.

Det är väl ungefär som dagens tvåtums plank är 45 mm

Protte

• Gilla
-MH-
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.