14 199 läst ·
13 svar
14k läst
13 svar
Mäta resistans för att få veta längd på kabel ?
Man mäter resistans och räknar ut längden men man måste veta ohm/meter infon på den kabeln man har.
Ja, men om jag har en FK som är 100meter lång exempelvis och resistansen är väl 0,0172 mohm / meter. Men om jag inte vet längden på FK hur bär jag mig åt ? Måste jag mäta från ände till ände på fkn efter som jag bara har en fk? Och ifall jag har 2 stycken ska man då kortsluta de två i ena änden och mäta mellan de två i andra för att sedan halvera resistansen ?
Moderator
· Stockholm
· 57 895 inlägg
Resistansen har jag för mig är 0.0121 Ohm/m inte milliohm.N Sand1986berg skrev:Ja, men om jag har en FK som är 100meter lång exempelvis och resistansen är väl 0,0172 mohm / meter. Men om jag inte vet längden på FK hur bär jag mig åt ? Måste jag mäta från ände till ände på fkn efter som jag bara har en fk? Och ifall jag har 2 stycken ska man då kortsluta de två i ena änden och mäta mellan de två i andra för att sedan halvera resistansen ?
Med en vanlig multimeter kommer du inte att få rimlig noggrannhet på mätningen.
Produkter som diskuteras: "multimeter"
Multimetrar
Multimetrar är mångsidiga instrument som används inom elektronik och elteknik för att mäta olika parametrar som ström, spänning och resistans. De kan vara digitala eller analoga och är ett oumbärligt verktyg för alla som regelbundet
Läs mer
Medlem
· Västerbottens län
· 18 060 inlägg
Nu ska ni bara veta att FK1,5 INTE är 1,5 mm2.
Det som styr tillverkningen är resistansen och resistansen är bestämd i en standard.
Protte
Det som styr tillverkningen är resistansen och resistansen är bestämd i en standard.
Protte
Medlem
· Västerbottens län
· 18 060 inlägg
Koppar är dyrt.
Jag har kontrollerat 2,5 mm2 av två olika fabrikat och årsmodeller
Någon gång i forntiden så skulle tråden vara 2,5 men det är ju inte alltid så lätt att få den till rätt mått med den tidens tråddragningsmaskiner så man gav en tolerans på 5%.
Dagens 2,5 tillverkas i bättre maskiner är 1,72 mm och det är 2,36 mm2 och det ligger precis på gränsen i resistans, tillverkarna sparar 5 % koppar.
Det är väl ungefär som dagens tvåtums plank är 45 mm
Protte
Jag har kontrollerat 2,5 mm2 av två olika fabrikat och årsmodeller
Någon gång i forntiden så skulle tråden vara 2,5 men det är ju inte alltid så lätt att få den till rätt mått med den tidens tråddragningsmaskiner så man gav en tolerans på 5%.
Dagens 2,5 tillverkas i bättre maskiner är 1,72 mm och det är 2,36 mm2 och det ligger precis på gränsen i resistans, tillverkarna sparar 5 % koppar.
Det är väl ungefär som dagens tvåtums plank är 45 mm
Protte
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden