24 811 läst ·
14 svar
25k läst
14 svar
Mäta om jord är OK i kök?
Hej
Jag vill kolla att jord är OK i mitt kök. DVS vill jag kolla uttag vid diskmaskin etc för att säkerställa att jag inte tar i denna och diskbänken och får en riktig rackabajsare. Skall man mäta mot diskhon oxå?
HUR mäter man detta, har ingen större koll men en sån där mätgrej med dioder på.
Jag vill kolla att jord är OK i mitt kök. DVS vill jag kolla uttag vid diskmaskin etc för att säkerställa att jag inte tar i denna och diskbänken och får en riktig rackabajsare. Skall man mäta mot diskhon oxå?
HUR mäter man detta, har ingen större koll men en sån där mätgrej med dioder på.
OK, så om jag mäter mellan fas och diskbänk så skall det vara noll 
Har du noll mellan diskbänk och fas är det snarare en indikation på att diskbänken är strömförande.
Läs litet i den här parallella tråden för relaterad information.
http://www.byggahus.se/forum/el/65566-maetning-efter-jordkabeln.html
Läs litet i den här parallella tråden för relaterad information.
http://www.byggahus.se/forum/el/65566-maetning-efter-jordkabeln.html
Sen är det en villfarelse att diskbänk och element och liknande saker är jordade, det är dom inte!
Dom kan möjligen vara potentialutjämnade men det är iofs nästan samma sak då dom i så fall får samma potential som skyddsjorden. I annat fall har diskbänken/elementet ofta men inte alltid en potential nära skyddsjorden.
Dom kan möjligen vara potentialutjämnade men det är iofs nästan samma sak då dom i så fall får samma potential som skyddsjorden. I annat fall har diskbänken/elementet ofta men inte alltid en potential nära skyddsjorden.
Vi kan väl säga att om det mellan:
fas och nolla = 240V
fas och jord = 240V
nolla och jord = 0V
jord och diskbänk = ungefär 0V
så kan man vara ganska säker på att det är rätt.
Annars finns det små nimma elcheckar man pluggar i vägguttaget så visar den med lysdioder om det är OK. De är kanske inte i proffsklass, men de är lättanvända för en amatör. Jag testade uttagen i min lägenhet och det visade sig att i flera av uttagen var inte jorden ansluten. Och de uttagen var förvisso inkopplade av behöriga elektriker.
fas och nolla = 240V
fas och jord = 240V
nolla och jord = 0V
jord och diskbänk = ungefär 0V
så kan man vara ganska säker på att det är rätt.
Annars finns det små nimma elcheckar man pluggar i vägguttaget så visar den med lysdioder om det är OK. De är kanske inte i proffsklass, men de är lättanvända för en amatör. Jag testade uttagen i min lägenhet och det visade sig att i flera av uttagen var inte jorden ansluten. Och de uttagen var förvisso inkopplade av behöriga elektriker.
Har man kontakt mellan tex. diskbänk och jordskenan i centralen kan man man vara ganska säker på att diskbänken är jordad. Och ringer en summer mellan diskmaskinen och jordskenan kan du också känna dig säker, men du får inte använda ett instrument för ohm mätning dom brukar vara för "känsliga" Säkrast är en hederlig gammaldags summer med 3 volts batteri, är det inte ordentlig kontakt orkar den inte "ringa" igenom kretsen
Det finns bara ett enda vedertaget och godkännt sätt att mäta detta på!
1. Bryt strömmen i centralen.
2. Lossa skruven mellan N- och PE-skenan. (Men se för Guds skull till att du inte matat vidare från ovansidan av brytaren till en annan central vars PEN-ledare kommer tillbaka till N-skenan)
3. Mät med en kontinuitetsprovare mellan PE-skenan och jordblecket i vägguttaget. Det ska vara väldigt lågt motstånd eller en summer ska låta, beroende på vilken typ av mätare det är.
4. Dra åt skruven mellan N- och PE-skenan igen.
5 Slå till strömbrytaren till centralen.
2. Lossa skruven mellan N- och PE-skenan. (Men se för Guds skull till att du inte matat vidare från ovansidan av brytaren till en annan central vars PEN-ledare kommer tillbaka till N-skenan)
3. Mät med en kontinuitetsprovare mellan PE-skenan och jordblecket i vägguttaget. Det ska vara väldigt lågt motstånd eller en summer ska låta, beroende på vilken typ av mätare det är.
Att llossa den skruven är bland det läskigaste som finns. Men, sannolikt är det som Sawsaw skriver det enda sättet att få reda på att det är PE och inte N som är anslutet jordblecket.Sawsaw skrev:Det finns bara ett enda vedertaget och godkännt sätt att mäta detta på!
2.5 ? Kontrollera genom mätning att N- och PE-skenan inte har kontakt med varandra längre.Sawsaw skrev:2. Lossa skruven mellan N- och PE-skenan. (Men se för Guds skull till att du inte matat vidare från ovansidan av brytaren till en annan central vars PEN-ledare kommer tillbaka till N-skenan)
Klicka här för att svara