20 573 läst ·
45 svar
21k läst
45 svar
Mätning efter jordkabeln
Sida 1 av 4
Kopplade idag in en koplingsdosa på en elledning så att jag nu kunde koppla in ett till vägguttag. Hursomhelst så tänkte jag att mäta fram jorden med en vanlig voltmätare inte borde vara så svårt men fick inte ut nåt vettigt när jag mätte. Mellan två av kablarna gav voltmätaren inget utslag men båda dessa kablar gav utslag när jag kopplade vardera av dem till den tredje kabeln vilket iofs är ganska så självklart när jag tänker efter. Blev dock intresserad av hur elekrikerna gör för att hitta jordkabeln. Använder de något annat instrument?
Löste det hela genom att koppla isär eluttaget dit elledningen gick för att se vilken färg jorden hade. Ett gammalt hus så den var röd...
Löste det hela genom att koppla isär eluttaget dit elledningen gick för att se vilken färg jorden hade. Ett gammalt hus så den var röd...
Medlem
· Västerbottens län
· 18 047 inlägg
KTM 525 det där är en farlig inställning att koppla tills det fungerar. Jag jobbar heltid med att sanera anläggningar där man kopplat tills det fungerar.
Danne 83 gjorde helt rätt att undersöka vilken som är skyddsjord. Det går inte mäta vilken som är nolla och skyddsjord då de går parallellt till elcentralen och är oftast hopkopplade i elcentralen.
Prototypen
Danne 83 gjorde helt rätt att undersöka vilken som är skyddsjord. Det går inte mäta vilken som är nolla och skyddsjord då de går parallellt till elcentralen och är oftast hopkopplade i elcentralen.
Prototypen
Precis så, kolla färgerna + en titt i centralen så att den som kopplat allt verkligen tänkt på samma sätt ang färgerna är helt rätt väg att gå. Att koppla tills det fungerar är lika smart som att köra mot rött ljus så länge det fungerar. (inte riktigt analogt, men ändå)
Den riktigt noggranne kollar eventuellt alla kopplingsdosor på vägen och/eller ohmmäter hela ledningen. Detta kanske är bra att göra i vilket fall om tidigare husägare har varit duktig på att "kunna själv" utan att verkligen göra det.
Ohmmätning är dock lite bökigt, man måste dra en extra ledning (alltså bara lägga ut på golvet då) till centralen. En möjlighet är att ohmmäta mellan nolla och jord, om man inte har JFB, då ska det bli nära noll. Och det är ändå ingen garanti mot fulkopplingar här och var, t.ex. sammankopplad nolla/jord på fel ställe.
Någon som vet någon annan bra metod att kontrollera att nollan och jorden verkligen är dragna som dom ska, hela vägen till centralen?
Den riktigt noggranne kollar eventuellt alla kopplingsdosor på vägen och/eller ohmmäter hela ledningen. Detta kanske är bra att göra i vilket fall om tidigare husägare har varit duktig på att "kunna själv" utan att verkligen göra det.
Ohmmätning är dock lite bökigt, man måste dra en extra ledning (alltså bara lägga ut på golvet då) till centralen. En möjlighet är att ohmmäta mellan nolla och jord, om man inte har JFB, då ska det bli nära noll. Och det är ändå ingen garanti mot fulkopplingar här och var, t.ex. sammankopplad nolla/jord på fel ställe.
Någon som vet någon annan bra metod att kontrollera att nollan och jorden verkligen är dragna som dom ska, hela vägen till centralen?
Öppna alla dosor och centralen, se efter hur det sitter ihop, mät, samt titta efter överallt igen för att verifiera mätningen...man kan ALDRIG lita på färgerna i gamla kåkar!Mikael_L skrev:
Medlem
· Västerbottens län
· 18 047 inlägg
KTM 525 låter som en motorcyckel, motorcycklar kan ibland vara 2-taktare, du har 2 dunkar bensin, oljeblandat och ren, ganska snart kommer man att märka om man tog den rena bensinen till 2-taktaren, det kan gå bra väldigt länge men man kommer att märka att det blev nog fel.
Pappa till en kompis anslöt skyddsjord till röd i en dosa och det fungerade bara bra. Det kittlade lite i fingrarna när man använde slipmaskinen.
Vet man inte vad som är vad ska man inte koppla på måfå.
När det blir sommar kan du plocka en prästkrage och dra ett kronblan och läsa dör, dör ej, dör för varje blad du rycker.
Prototypen, sanerar "friskt kopplat hälften brunnet" anläggningar på heltid.
Pappa till en kompis anslöt skyddsjord till röd i en dosa och det fungerade bara bra. Det kittlade lite i fingrarna när man använde slipmaskinen.
Vet man inte vad som är vad ska man inte koppla på måfå.
När det blir sommar kan du plocka en prästkrage och dra ett kronblan och läsa dör, dör ej, dör för varje blad du rycker.
Prototypen, sanerar "friskt kopplat hälften brunnet" anläggningar på heltid.
Prototypen: Kul med liknelser, jag brukar köra med det jag med
Men jag fick inget svar på frågan"vad är det farliga med att göra som jag beskrev i det här fallet?"
Hade pappan till din kompis en fungerande JFB?
Jag håller delvis med dig i ditt resonemang, att man bör veta hur man skall göra och inte testa sig fram i blindo. undantaget tycker jag är när man vet konskvenserna av vad man exprimenterar med.
Men jag fick inget svar på frågan"vad är det farliga med att göra som jag beskrev i det här fallet?"
Hade pappan till din kompis en fungerande JFB?
Jag håller delvis med dig i ditt resonemang, att man bör veta hur man skall göra och inte testa sig fram i blindo. undantaget tycker jag är när man vet konskvenserna av vad man exprimenterar med.
Om man provar enligt vedertagen praxis så ska anläggningen vara spänningslös, man frånskiljer jord och nollskenan sedan kontinuitetstestar man alla ledare var för sig, PE och N ledare var för sig, då vet man med säkerhet att alla ledare är vad dom utger sig för att vara!Mikael_L skrev:
Denna mätning är inget man ska göra om man inte vet vad man pysslar med, för det kan bli väldigt obehagliga konsekvenser om man glömmer eller inte lyckas återställa frånskiljningen.
Men då drar man alltså en väldigt lång mätsladd till "andra änden", ofta centralen?sverre skrev:
Låter lite bökigt bara, men jag kommer då inte själv på något bättre.
Elmont:s summer verkar också som en bra ide, dessa högohmiga mätinstrument ska kanske ligga kvar på elektronikarbetsbänken, där dom hör hemma...
Det är trots allt det enda rätta och det finns genvägar vid långa avstånd. Går inte in på det här, det är överkurs.Mikael_L skrev:
Mikael_L skrev:
Moderator
· Stockholm
· 57 826 inlägg
Men jag tycker det är på sin plats att påminna om det sverre sa. Detta är inget man skall göra om man inte är MYCKET kunnig. För konsekvenseran om man inte återställer rätt är att huset brinner ner.
Saw Saw: Välkommen tillbaka
Ok..kan hålla med om att man inte ska uppmana folk på ett forum att "koppla friskt".
Faktum är att min lärare på gymnasiet(El lärare) ofta förespråkade detta sätta att "koppla" naturligtvis i utbildningssyfte och att man hade den kännedom man behövde för att inte utsätta sig själv eller andra i fara då man utförde sina "friska kopplingar"
Exemplet jag beskrev med JFB är inte felaktigt om man vet vad som händer/konsekvenser.
Har kopplat hela mitt hus "friskt" och det har varken brunnit eller krävt ngr liv(ännu
)
Finns farligare saker än att koppla lite gör det själv el. tex:bilar, medtrafikanter.
Tycker denna forumdel kunde ta ngr steg framåt och istället för att fastna i vad den ena eller andra får eller inte får, skall eller bör, så tycker jag att denna del kunde vara mer som ett bollplank hur man rent tekniskt/praktiskt bör gå tillväga.
Sedan får var och en avgöra vad den får och inte får, samt bedöma om man ändå skall göra detta.
Naturligtvis ska här inte uppmanas till vansinneskopplingar, eller tvinga folk att bryta mot förordningar att koppla själva, men behjälplig information om hur det kan göras.
Sedan är man ju själv ytterst skyldig till sina handlingar.
Ok..kan hålla med om att man inte ska uppmana folk på ett forum att "koppla friskt".
Faktum är att min lärare på gymnasiet(El lärare) ofta förespråkade detta sätta att "koppla" naturligtvis i utbildningssyfte och att man hade den kännedom man behövde för att inte utsätta sig själv eller andra i fara då man utförde sina "friska kopplingar"
Exemplet jag beskrev med JFB är inte felaktigt om man vet vad som händer/konsekvenser.
Har kopplat hela mitt hus "friskt" och det har varken brunnit eller krävt ngr liv(ännu
Finns farligare saker än att koppla lite gör det själv el. tex:bilar, medtrafikanter.
Tycker denna forumdel kunde ta ngr steg framåt och istället för att fastna i vad den ena eller andra får eller inte får, skall eller bör, så tycker jag att denna del kunde vara mer som ett bollplank hur man rent tekniskt/praktiskt bör gå tillväga.
Sedan får var och en avgöra vad den får och inte får, samt bedöma om man ändå skall göra detta.
Naturligtvis ska här inte uppmanas till vansinneskopplingar, eller tvinga folk att bryta mot förordningar att koppla själva, men behjälplig information om hur det kan göras.
Sedan är man ju själv ytterst skyldig till sina handlingar.