261 läst ·
9 svar
261 läst
9 svar
Mata mini-FTX med friskluft som redan är (lite) uppvärmd
(Några snabba definitioner fss: Från-/tilluft inne i huset från/till aggregatet. Frisk-/avluft utanför huset. Friskluften är kall uteluft och avluften är den sämsta luften, den som man tagit värmen ur.)
Frågan: FTX i verkstan sitter så till att jag enkelt skulle kunna ta friskluft från en kanal med ventilation från pannrummet där en del överskottsvärme samlas till ingen nytta. Tar man denna luft blir det förstås kallare i rummet men Thermia BVP påverkas ej, enligt erfaren VVS:are. Ser någon en annan ev nackdel med idén? Notera att det inte är sovrum/bostad, utan mer som garage.
Frågan: FTX i verkstan sitter så till att jag enkelt skulle kunna ta friskluft från en kanal med ventilation från pannrummet där en del överskottsvärme samlas till ingen nytta. Tar man denna luft blir det förstås kallare i rummet men Thermia BVP påverkas ej, enligt erfaren VVS:are. Ser någon en annan ev nackdel med idén? Notera att det inte är sovrum/bostad, utan mer som garage.
Är det inte enklare o billigare att bara sätta en värmeförflyttare från pannrummet? Mini ftx ger ingen extra poäng allsH hovapettson skrev:(Några snabba definitioner fss: Från-/tilluft inne i huset från/till aggregatet. Frisk-/avluft utanför huset. Friskluften är kall uteluft och avluften är den sämsta luften, den som man tagit värmen ur.)
Tanken är helt enkelt att mitt FTX ska vara en förflyttare. Men med förstärkning s a s. Ett sätt att ytterligare öka verkningsgraden, eller blir det knas med den idén?H Håbbe01 skrev:
Förra vintern var det lilla pannrummet säkert 15 C vid nära -20 ute, trots usel isolering. Den goa luften leder jag till verkstan, men ska jag ha en liten fläkt i kanalen eller ansluta min mini-FTX (modern Mitsubishi Lossnay)?
Produkter som diskuteras: "fläkt"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Låter som en teoretisk sund tanke, kanske...
Möjligen att verkningsgraden i FTX påverkas negativt av att till-luften redan är så pass varm?
Är luften i pannrummet 15 grader och FTX skall utvinna energin i från-luften som är kanske bara 5-7 grader högre så kan det möjligen bli sämre verkningsgrad än om du tar in ute-luft som är kanske 40 grader kallare än från-luften?
Möjligen kan det bli energieffektivare att bara blåsa in luften från pannrummet direkt i verkstaden? Sen återvinns värmeenergin när den passerar ut genom mini-FTX lite senare.....
Möjligen att verkningsgraden i FTX påverkas negativt av att till-luften redan är så pass varm?
Är luften i pannrummet 15 grader och FTX skall utvinna energin i från-luften som är kanske bara 5-7 grader högre så kan det möjligen bli sämre verkningsgrad än om du tar in ute-luft som är kanske 40 grader kallare än från-luften?
Möjligen kan det bli energieffektivare att bara blåsa in luften från pannrummet direkt i verkstaden? Sen återvinns värmeenergin när den passerar ut genom mini-FTX lite senare.....
Japp, möjligen mer bax än det kan vara värt. Bara tänkte om det vore något grundfel med uppvärmd friskluft till en växlare. Annars blir det ju som du säger; varmluft får komma in med lite hjälp och energin återvinns "ännu en gång" via aggregatet.K Kasken skrev:Låter som en teoretisk sund tanke, kanske...
Vilka rum angränsar till pannrummet?
Vilken temperatur har dessa rum?
Hur är väggar/tak mellan pannrummet & de angränsande rummen isolerade?
De angränsande rummens väggar/golv blir kallare om pannrummet blir kallare, allt enligt termodynamikens lagar. Hur mycket kallare beror på hur bra/dålig isoleringen är.
Men samtidigt så minskar pannrummets värmeförluster genom ytterväggarna när pannrummet blir kallare.
Ju kallare pannrummet är ju större värmeförluster har värmepumpen till rummet, allt enligt termodynamikens lagar.
Vad som är mest fördelaktigt/ekonomiskt är troligen svårt att utreda.
De angränsande rummens väggar/golv blir kallare om pannrummet blir kallare, allt enligt termodynamikens lagar. Hur mycket kallare beror på hur bra/dålig isoleringen är.
Men samtidigt så minskar pannrummets värmeförluster genom ytterväggarna när pannrummet blir kallare.
Ju kallare pannrummet är ju större värmeförluster har värmepumpen till rummet, allt enligt termodynamikens lagar.
Men FTX oavsett märke tar och värmer upp inkommande tilluften (uteluft) via värmen i frånluften (rumsluft) .H hovapettson skrev:Tanken är helt enkelt att mitt FTX ska vara en förflyttare. Men med förstärkning s a s. Ett sätt att ytterligare öka verkningsgraden, eller blir det knas med den idén?
Förra vintern var det lilla pannrummet säkert 15 C vid nära -20 ute, trots usel isolering. Den goa luften leder jag till verkstan, men ska jag ha en liten fläkt i kanalen eller ansluta min mini-FTX (modern Mitsubishi Lossnay)?
Sitter ftx enheten i verkstaden så värms "tilluften" från pannrummet av den rumsluft som finns i verkstaden. I ditt fall kyls tilluften ner istället om det är lägre temp i verkstaden än i pannrummet.
Ja, det finns ett ouppvärmt utrymme mellan "pannrum" och verkstad - en vedbod som alltså rymmer en nu mustät kanal med också värme- och vattenledning. Luften rör sig passivt där, men för att öka verkningsgraden kom detta med fläkt in kalkylen. En värmeförflyttare.Demmpa skrev:
Vilka rum angränsar till pannrummet?
Nu ligger en enkel fläkt i kanalen och jag styr den med en brytare. Frågan är ju om FTX:ens sug skulle kunna driva luftströmmen. Lagom och permanent. Eller i praktiken vid de tillfällen jag kör FTX (målning, lödning, inkört fordon...).
Idealt stod värmepumpen i verkstan, men det är inte rimligt att ordna som det är byggt idag.
testa denna sida den var ilte rolig att leka runt i https://simyourflow.web.app/home-ventilation-simulatorH hovapettson skrev:(Några snabba definitioner fss: Från-/tilluft inne i huset från/till aggregatet. Frisk-/avluft utanför huset. Friskluften är kall uteluft och avluften är den sämsta luften, den som man tagit värmen ur.)
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden