199 läst ·
3 svar
199 läst
3 svar
Prana Nordic mini-FTX
Hej!
Funderar på att installera mini-FTX i ett litet kontorsrum, ca 6 kvm. Tittar på Prana Nordic, som säljs av bl.a. miniftx.se och andra återförsäljare (Klimatgrossisten, Luftbutiken m.fl.).
Har någon här faktiskt installerat och kört en Prana-enhet ett tag? Är särskilt nyfiken på:
• Verklig ljudnivå i praktiken (broschyren anger 8 dBA)
• Verklig värmeåtervinning jämfört med angivna 98 %
• Hur det fungerar med filterbyte/underhåll över tid
• Allmänna intryck efter installation och support från återförsäljaren
Hittar väldigt lite oberoende information på forum eller i tester, så all input uppskattas!
https://www.miniftx.se/shop/prana-nordic-350
Funderar på att installera mini-FTX i ett litet kontorsrum, ca 6 kvm. Tittar på Prana Nordic, som säljs av bl.a. miniftx.se och andra återförsäljare (Klimatgrossisten, Luftbutiken m.fl.).
Har någon här faktiskt installerat och kört en Prana-enhet ett tag? Är särskilt nyfiken på:
Hittar väldigt lite oberoende information på forum eller i tester, så all input uppskattas!
https://www.miniftx.se/shop/prana-nordic-350
Den såg dyr ut. Jämför gärna med Mitsubishi miniventilation som ändå är testad lite här och där. Halva priset.J Joelson skrev:Hej!
[länk]
Tack för tipset!F Fideliox skrev:
Jag funderar på Prana mest för att den ser bättre ut på pappret (8,2 dB mot 15 dB, 98% mot 85% återvinning) och har ”smart” appstyrning med nattläge, sensorer osv. Mitsubishi är dragsnöre/fjärr, ingen automatik.
Å andra sidan är jag lite skeptisk till appberoende – vad händer om den läggs ner om några år? Och Prana säljs av ett ganska litet bolag jämfört med Mitsubishi.
Mjo, men man kan uppnå samma smarthet med ett styrbart uttag för 100kr? Men jag håller med om utseendet, den är inte vacker! 15dB är extremt lite ska sägas och din hjärna kommer sålla bort ljudet fort, har du en Windows laptop så kommer den låta mer. 😆J Joelson skrev:Tack för tipset!
Jag funderar på Prana mest för att den ser bättre ut på pappret (8,2 dB mot 15 dB, 98% mot 85% återvinning) och har ”smart” appstyrning med nattläge, sensorer osv. Mitsubishi är dragsnöre/fjärr, ingen automatik.
Å andra sidan är jag lite skeptisk till appberoende – vad händer om den läggs ner om några år? Och Prana säljs av ett ganska litet bolag jämfört med Mitsubishi.
https://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=68033.0
Redigerat:
Klicka här för att svara