Hej,

Detta fina uttag satt i fritidshuset (vid elskåpet) när vi köpte.

Hur kan jag som vanlig svenne använda detta, bara att köpa en adapter till schuko å köra på?

Har en enkel multimeter, kan de vara bra att mäta innan och isåfall hur kollar jag?

Tack på förhand!

IMG_4227.jpeg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

En alldeles vanlig 3-faskontakt. Bra till maskiner som går på 3 faser, exempelvis vedkapen. Om du hittar (eller köper) en 3-faskabel kommer du kunna ansluta den direkt utan adapter.
Jag tror att du förväxlar kontakten på ditt hus med de CEE-1-faskontakter som finns exempelvis på campingar, men det är något annat.

• Gilla
Festlund
  • Laddar…
Vill man lyxa till det kan man köpa en byggcentral, då får man flera schuko och kan använda trefas samtidigt, och jordfelsbrytare utifall uttaget inte redan har det

• Gilla
kisumisu och 4 till
  • Laddar…
N nikno skrev:
Hej,

Detta fina uttag satt i fritidshuset (vid elskåpet) när vi köpte.

Hur kan jag som vanlig svenne använda detta, bara att köpa en adapter till schuko å köra på?

Har en enkel multimeter, kan de vara bra att mäta innan och isåfall hur kollar jag?

Tack på förhand!

[bild]
Jag hade köpt en sån här:
https://www.jula.se/catalog/el-och-belysning/elinstallation/cee/byggcentraler/byggcentral-402389/
Eventuellt behöver du en sån här också (om du inte redan har en):
https://www.jula.se/catalog/el-och-...cee/forlangningskablar/skarvkabel-cee-023273/

• Gilla
nikno
  • Laddar…
SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
En alldeles vanlig 3-faskontakt. Bra till maskiner som går på 3 faser, exempelvis vedkapen. Om du hittar (eller köper) en 3-faskabel kommer du kunna ansluta den direkt utan adapter.
Jag tror att du förväxlar kontakten på ditt hus med de CEE-1-faskontakter som finns exempelvis på campingar, men det är något annat.
Tack.
Vet inte om jag förväxlar den med något alls, har aldrig varit på en camping :)

Jag har inga prylar med 3-fas kontakt, så jag gissar att för att kunna nyttja den med vanliga prylar med schuko/230V så behöver jag införskaffa en sån adapter som @Pjosk75 föreslår. Alternativt om jag vill ha många grejjer på den skaffa en byggcentral, men tror inte det behovet uppstår.

BTW: kollade min multimeter och den är endast klassad till 230V så den vågar jag aldrig peta in där...

Redigerat:
  • Haha
Dilato
  • Laddar…
A
Ja precis så.

• Gilla
nikno
  • Laddar…
D
N nikno skrev:
Tack.

Jag har inga prylar med 3-fas kontakt, så jag gissar att för att kunna nyttja den med vanliga prylar med schuko/230V så behöver jag införskaffa en sån adapter som @Pjosk75 föreslår. Alternativt om jag vill ha många grejjer på den skaffa en byggcentral, men tror inte det behovet uppstår.

BTW: kollade min multimeter och den är endast klassad till 230V så den vågar jag aldrig peta in där...
Eller byt till ett kombiuttag för 40 kr mer än en adapter.

https://www.hornbach.se/p/vagguttag-cee-combo-16-a-400v-schuko-5-polig-gra-rod-bla-ip44/820235/

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
N nikno skrev:
Det finns ju alternativet att skaffa sig prylar som går på 3-fas, typ en vedkap, en svets, en monsterkompressor eller något annat kul...
Men förresten, har du grejer för utomhusbruk som går på 1-fas då? Och är du säker på att det inte finns något schuko-uttag någon annanstans utomhus?

En byggcentral behöver man väl alltid 🤓 !

N nikno skrev:
Tack.

Sån här är bättre, då kan du nyttja alla 3 faser

https://www.proffsmagasinet.se/el-b..._NkZEE_VUCU1BRpE5lxEX0adymPqZCLxoCoGoQAvD_BwE

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Det där CEE-uttaget är väldigt händigt att ha om/när man skaffar en elbil och vill ladda med 11 kW trefas. Det kan mycket väl vara anledningen till att det sitter där.

• Gilla
lars_stefan_axelsson
  • Laddar…
D dan_norstedt skrev:
Det där CEE-uttaget är väldigt händigt att ha om/när man skaffar en elbil och vill ladda med 11 kW trefas. Det kan mycket väl vara anledningen till att det sitter där.
Nah - uttaget har nog suttit där rätt många år innan vi tog över fastigheten för 2.5 år sen, min gissning har varit att det finns där för att strömsätta en ekonomibyggnad som numera är riven.

Ladda elbil är jag i behov av, hur använder jag detta uttag för det?

Karrock
Fått fixat så jag har sådant väggfast uttag i matningen till djupborrade brunnens trefaspump.
Alltså hankontakt via kabel till motorskydd / kontaktor.

Kör endast trefas från elverket till en liten Elbjörn byggcentral vid strömavbrott.
Därifrån 3-fas till vattenpump och skarvsladdar till kyl och frysar mm.

Förberedd på elavbrott m a o.
Värme som vanligt från större täljstensugn.

• Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
N nikno skrev:
Tack.

Måste kolla så det är 5-ledare motorer kräver ingen Nolla så utan Nolla ej 230volt

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.