M maria01 skrev:
då ska man ju kunna kylla dom i bilen med
Man kan ju ha kylbox.
Har även snabbtinat genom att lägga på instrumentbrädan eller bakfönstret.

Men såklart smart att inte fylla med ägg och skaldjur och låta ligga i värmen länge.

Tror hursomhelst att ex.vis. rostbiff och majonäs är mer riskabelt.
Dessutom är piroger inte så kladdigt...

• Gilla
maria01
  • Laddar…
C Capative skrev:
Intressant!
Var någonstans drar man igång ett stormkök när man är ute på roadtrips? Känns konstigt att dra igång ett sådant mitt på en parkering, eller tänker jag fel? 🙂
Jag skulle inte tveka att sätta upp Trangian på en vanlig rastplats eller parkering längs vägen men då har jag gasolbrännare, inte heller ett tvålågors gasolkök eller den lilla gasolbrännaren som mest kokar vatten är något konstigt.
Under stora delar av min uppväxt så stannade vi en folkabuss och hivade ut ett bord, en bänk och tidigare nämnda tvålågors kök när det var matdags.

• Gilla
Capative
  • Laddar…
AXS
Z z_bumbi skrev:
Jag skulle inte tveka att sätta upp Trangian på en vanlig rastplats eller parkering längs vägen men då har jag gasolbrännare, inte heller ett tvålågors gasolkök eller den lilla gasolbrännaren som mest kokar vatten är något konstigt.
Under stora delar av min uppväxt så stannade vi en folkabuss och hivade ut ett bord, en bänk och tidigare nämnda tvålågors kök när det var matdags.
Tror inte någon alls skulle reagera längst vägarna. Möjligen inne i en stad.

• Gilla
Capative och 1 till
  • Laddar…
Ja, det är just det som är poängen - bara kunna stanna och koka vatten.
Det blir ingen nämnvärd disk att ta hand om, bara en sked.
Tycker själv att det fungerar väldigt bra för två personer.
Är man fler så får man bara ta med fler gasolkök, och jag har inte upplevt att det är någon som har synpunkter på en publik rastplats.

Jetboil_2.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
Anna_H och 1 till
  • Laddar…
Z z_bumbi skrev:
och du skulle inte vara ensam många lastbilförare från öst europa gör det hela tiden i hela eu

M maria01 skrev:
och du skulle inte vara ensam många lastbilförare från öst europa gör det hela tiden i hela eu
och varför pekar du på last bils förare frön öst europa

T Thomas_Blekinge skrev:
va?

nino nino skrev:
Ska man ner i Europa så finns det lite grejer man ska tänka på också.
Har man cykel bakpå så tror jag bla Tyskland har krav på att om bakljusen täcks delvis så måste man ha extra ramp. Det räcker inte med bakljus, bromsljus och blinkers, även backljus och dimljus ska funka.

Reflexväst, bogserlina, första hjälpen kudde och extra lampor är också krav i vissa länder.
Och nummerplåt! Bara att beställa på bilregistret.

• Gilla
nino
  • Laddar…
M maria01 skrev:
va?
Hon undrar varför du pekar ut just lastbilsförare från östeuropa som användare av gasolkök? Antar att hon tycker att det är fördomsfullt av dig?

Anna_H Anna_H skrev:
Hon undrar varför du pekar ut just lastbilsförare från östeuropa som användare av gasolkök? Antar att hon tycker att det är fördomsfullt av dig?
ingen fördom när största delen av lastbilsförare i europa är från östeuropa idag och dom äter inte på resturang dom lagar sitt käk på sidan av vägen för att alla pengar dom drar in går till familjen hemma

jag kör själv igen europa minst en gång i månaden så jag vett nog hur det är

T Thomas_Blekinge skrev:
Därför att det är så det är. Stanna vi valfri mack längs motorvägarna i Europa så ser du att förarna i öststatsreggade långtradare sitter med sprit- eller gasolkök och lagar mat. Inget fel i det, har man begränsad budget så har man, och lönerna är kraftigt nedtryckta i branschen.

• Gilla
maria01 och 3 till
  • Laddar…
A Anders_Nilsson skrev:
Därför att det är så det är. Stanna vi valfri mack längs motorvägarna i Europa så ser du att förarna i öststatsreggade långtradare sitter med sprit- eller gasolkök och lagar mat. Inget fel i det, har man begränsad budget så har man, och lönerna är kraftigt nedtryckta i branschen.
Stämmer nog.

T Thomas_Blekinge skrev:
Stämmer nog.
så när jag säger det så stämmer det inte
T Thomas_Blekinge skrev:

Anna_H Anna_H skrev:
Och nummerplåt! Bara att beställa på bilregistret.
Det och belysning gäller även i Sverige även om väldigt få bryr sig.
Jag har gjort hål i mina skyltar (två bilar med drag så måste enkelt kunna byta) och då kan jag även fästa dem på den enklare klämhållaren som 99,9% av alla använder. I dagsljus tror jag t o m det är lagligt då bromsljus syns.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.