22 588 läst ·
133 svar
23k läst
133 svar
Mat att äta i bilen på långfärd
Tack! Vi har sovit i Salzburg i natt.
Lund-Salzburg tog ganska exakt 15 timmar. Med facit i hand lämnade vi Lund en halvtimme för tidigt, väntade på kajen i Gedser en god stund.
I övrigt inga köer, inte ens genom Tyskland, skönt!
Lund-Salzburg tog ganska exakt 15 timmar. Med facit i hand lämnade vi Lund en halvtimme för tidigt, väntade på kajen i Gedser en god stund.
I övrigt inga köer, inte ens genom Tyskland, skönt!
Intressant tråd, med något år på nacken.
Sitter själv i restankar med bil så här första dagen på semestern till Tyskland/Österrike.
Men att hitta ordentlig mat överhuvudtaget eller till vettigt pris verkar inte vara möjligt.
Snabbmat och processad mat verkar det bara finnas.
Ska man ha ordentlig mat så får man nog ha en husbil med eget kök.
Picadellis salladsbarer verkar dock vara väl etablerat i Tyskland, där kan man kanske plocka det man önskar.
Sitter själv i restankar med bil så här första dagen på semestern till Tyskland/Österrike.
Men att hitta ordentlig mat överhuvudtaget eller till vettigt pris verkar inte vara möjligt.
Picadellis salladsbarer verkar dock vara väl etablerat i Tyskland, där kan man kanske plocka det man önskar.
Kör själv mest motorcykel på mina nöjestrippar i Sverige och Europa, och då har jag ett kompakt gasolkök av typen "Jetboil", det är ju så litet att det nästan får plats under läppen.
Sedan några påsar frystorkat, det finns riktigt bra varianter nuförtiden, lite bröd, några tuber mjukost och makrill i tomatsås på burk.
Även en chokladkaka till kaffet.
Har en termos, så jag passar på att koka vatten till den, så kan man göra ett mellanstopp för en snabb kaffe lite då och då.
Tycker att det funkar bra, eftersom man alltid hittar något oväntat ställe att stanna till och njuta av tillvaron.
Sedan några påsar frystorkat, det finns riktigt bra varianter nuförtiden, lite bröd, några tuber mjukost och makrill i tomatsås på burk.
Har en termos, så jag passar på att koka vatten till den, så kan man göra ett mellanstopp för en snabb kaffe lite då och då.
Tycker att det funkar bra, eftersom man alltid hittar något oväntat ställe att stanna till och njuta av tillvaron.
Renoverare
· Stockholm
· 21 103 inlägg
I Sverige är White Guide bra och utomlands micheline-guiden.
Google Maps, trip advisor och andra ställen där användare ger betyg är mindre tillförlitliga. Buyers bias och folk som inte vet hur mat ska smaka gör sådana betyg irrelevanta
Google Maps, trip advisor och andra ställen där användare ger betyg är mindre tillförlitliga. Buyers bias och folk som inte vet hur mat ska smaka gör sådana betyg irrelevanta
Åsa Lund skrev:
Uppenbart att Malmgren inte ens klarar att läsa trådstarten, här handlar det INTE om att äta på restaurang..AndersMalmgren skrev:
Medlem
· Blekinge
· 12 401 inlägg
Lite OT kanske men värd att veta. Efter några turer till Tyskland i år vet jag att det finns gott om köer som kräver oerhört tålamod. I trafiksändningarna på radio rapporteras bara köer över 3 km. På en resa mellan Leer och Fehmarn mötte jag tre planerade (som man visste om i förväg) och tre oplanerade köer. Köinformation och föreslagna omledningar på GPS-system är opålitliga.C Capative skrev:Intressant tråd, med något år på nacken.
Jag hade faktiskt väldig nytta av en nyinköpt vägkarta i pappersformat för att kunna planera en vidsträckt rörelse runt Hamburg, någonting som inte hade funkat med GPS.
Detta vittnar om total okunskap.M maria01 skrev:
Intressant!Hannuse skrev:
Kör själv mest motorcykel på mina nöjestrippar i Sverige och Europa, och då har jag ett kompakt gasolkök av typen "Jetboil", det är ju så litet att det nästan får plats under läppen.
Var någonstans drar man igång ett stormkök när man är ute på roadtrips? Känns konstigt att dra igång ett sådant mitt på en parkering, eller tänker jag fel? 🙂
Har bilat genom Tyskland tidigare och är väl medveten om LÅNGA köer 😂T Thomas_Blekinge skrev:Lite OT kanske men värd att veta. Efter några turer till Tyskland i år vet jag att det finns gott om köer som kräver oerhört tålamod. I trafiksändningarna på radio rapporteras bara köer över 3 km. På en resa mellan Leer och Fehmarn mötte jag tre planerade (som man visste om i förväg) och tre oplanerade köer. Köinformation och föreslagna omledningar på GPS-system är opålitliga.
Jag hade faktiskt väldig nytta av en nyinköpt vägkarta i pappersformat för att kunna planera en vidsträckt rörelse runt Hamburg, någonting som inte hade funkat med GPS.
Detta vittnar om total okunskap.
Man får vara förbered
Ja, du tänker faktiskt fel där, det går att köra igång nästar var som helst. 😀C Capative skrev:
Som du ser så står det på själva gasolpumlan, så det blir inte varmt undertill heller, så du kan ha det på en träbänk.
Eller som här, bara på en grusplan på en parkeringsficka någonstans på vägen.
Men det blir oftast bara mina luncher jag löser så här, snabbt smidigt och billigt.
Middagarna brukar jag försöka att få till i en by eller stad, och få lite social tillvaro, speciellt eftersom jag undviker att tälta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
satan du var lite sen svarar på nåt från 2023 jag kör i tyskland varje månad är det total okunskap.T Thomas_Blekinge skrev:Lite OT kanske men värd att veta. Efter några turer till Tyskland i år vet jag att det finns gott om köer som kräver oerhört tålamod. I trafiksändningarna på radio rapporteras bara köer över 3 km. På en resa mellan Leer och Fehmarn mötte jag tre planerade (som man visste om i förväg) och tre oplanerade köer. Köinformation och föreslagna omledningar på GPS-system är opålitliga.
Detta vittnar om total okunskap.
Medlem
· Blekinge
· 12 401 inlägg
Medlem
· Blekinge
· 12 401 inlägg
Åter till temat: Mitt favoritmat på väg sedan 60 år tillbaka: potatissallad eller pastasallad, därtill hårdkokta ägg och köttbullar enligt tyskt recept. Jag ratar musli eller chokobars och keks.
Pastasallad brukar vi fixa hemma och ta med, smidigt att stanna och ha färdig mat eller äta i bilen under färd.
Vi har också en fire mapel och en gasolplatta så vi har stannat och lagat mat på rastplatser runt om i Europa
Vi har också en fire mapel och en gasolplatta så vi har stannat och lagat mat på rastplatser runt om i Europa