2 658 läst · 5 svar
3k läst
5 svar
Måste servitutsavtal skrivas under?
Hej,
jag och min sambo köpte ett hus för snart två år sedan och blev då informerade av säljaren att det saknades servitutsavtal med kommunen för en VA-ledning som korsar tomten. De hade medvetet inte skrivit under det, tillsammans med flertalet grannar som också berördes av samma ledning.
Vi har flera gånger blivit tillfrågade av kommunen om att skriva under ett avtal, men hittills inte gjort det. Det vi rådfrågat kring detta har alla rekommenderat att vi inte ska skriva under, dvs. att ett avtal bara är till vår nackdel, men vi undrar självklart om det stämmer? Vill ju helst inte upptäcka för sent att det tex. kan innebära att vi behöver stå för kostnader eller dyl. om ledningen ska bytas ut eller repareras.
Någon som vet - eller har liknande erfarenheter? Har letat runt på nätet men hittills inte hittat mycket av värde.
jag och min sambo köpte ett hus för snart två år sedan och blev då informerade av säljaren att det saknades servitutsavtal med kommunen för en VA-ledning som korsar tomten. De hade medvetet inte skrivit under det, tillsammans med flertalet grannar som också berördes av samma ledning.
Vi har flera gånger blivit tillfrågade av kommunen om att skriva under ett avtal, men hittills inte gjort det. Det vi rådfrågat kring detta har alla rekommenderat att vi inte ska skriva under, dvs. att ett avtal bara är till vår nackdel, men vi undrar självklart om det stämmer? Vill ju helst inte upptäcka för sent att det tex. kan innebära att vi behöver stå för kostnader eller dyl. om ledningen ska bytas ut eller repareras.
Någon som vet - eller har liknande erfarenheter? Har letat runt på nätet men hittills inte hittat mycket av värde.
Ledningen kan inte bli fastighetstillbehör eftersom det är kommunen som äger den och har lagt ned den.Den är därmed lös egendom ungefär som om jag slagit i en spik i din vägg så är spiken lös egendom. Plus att jag kan bli skadeståndsskyldig för att ha slagit in en spik i din vägg. Men kommunen lär inte löpa någon risk att bli skadeståndsskyldig eftersom det får förutsättas att de fått tillträde till tomten för att göra det. Vad är skälet till att inga grannar ställer upp på att skriva servitutsavtal? Vill de ha ersättning för markutnyttjandet?
Hej igen!
Vet faktiskt inte riktigt varför grannarna inte skrivit under. Gissar att det mest handlar om oro för att tomten ska bli förstörd vid ev. reparationer.
Om jag förstått det hela rätt så kommer ju kommunen ha kvar ansvaret för ledningen oavsett om ett avtal finns eller ej. Men med skillnaden att de inte får gräva direkt på tomten utan istället får sköta underhållet med andra, mer kostsamma, metoder som inte kräver att marken grävs upp innanför tomtgränsen.
Stämmer det?
Vet faktiskt inte riktigt varför grannarna inte skrivit under. Gissar att det mest handlar om oro för att tomten ska bli förstörd vid ev. reparationer.
Om jag förstått det hela rätt så kommer ju kommunen ha kvar ansvaret för ledningen oavsett om ett avtal finns eller ej. Men med skillnaden att de inte får gräva direkt på tomten utan istället får sköta underhållet med andra, mer kostsamma, metoder som inte kräver att marken grävs upp innanför tomtgränsen.
Stämmer det?
Nej, kommunen kommer att få rätt till det underhålls om behövs. Om ni skriver på pappren så kommer det gå lite fortare för dem när de vill dit, men slutresultatet blir antagligen samma uppgrävda tomt (om de inte har gjort någon dunddertabbe).
http://www.lantmateriet.se/upload/filer/fastigheter/ledningsratt.pdf
http://www.lantmateriet.se/upload/filer/fastigheter/ledningsratt.pdf
Liknande trådar
-
Har du en Luna master w-57? Jag behöver en bild på en del
Verktyg, Maskiner & Fordon -
Byte av ytterpanel, är det ett måste? Hur ska man veta
Byggnadsvård -
När måste man renovera badrummet?
Badrum -
Isolera vind i 60-tals hus - Hur tjockt "måste" jag isolera?
Isolering -
När måste man täcka isoleringen?
Isolering