Har köpt ett hus byggt kring 1900. Timmrat hus med liggande panel utanpå. Målat med slamfärg som knappt är synlig längre. Hur ska man veta om det räcker med en ommålning eller när det krävs byte av panelen? Jag vet att gammalt virke ofta är av bättre kvalitet än nytt, men jag vet ju inte hur gammal panelen är. Jag vet att huset skötts om, bland annat på 80-talet, så det är ju möjligt att även panelen bytts ut då.
Särskilt sydsidan är sliten, med torrt och sprucken panel. ”Soltorkad” kan man säga. Jag har aldrig bytt panel på ett hus så skulle gärna ta emot råd och tips kring hur jag ska tänka.
Jag tycker huset är vackert som det är nu, och är rädd att helt ny panel otvivelaktigt kommer förändra husets utseende och känsla, så det hade känts bättre att bara kunna daska på med ny slamfärg. Dock tror jag inte det finns vindpapp under panelen utan att panelen är fastsatt direkt på timret vad det verkar som.
Särskilt sydsidan är sliten, med torrt och sprucken panel. ”Soltorkad” kan man säga. Jag har aldrig bytt panel på ett hus så skulle gärna ta emot råd och tips kring hur jag ska tänka.
Jag tycker huset är vackert som det är nu, och är rädd att helt ny panel otvivelaktigt kommer förändra husets utseende och känsla, så det hade känts bättre att bara kunna daska på med ny slamfärg. Dock tror jag inte det finns vindpapp under panelen utan att panelen är fastsatt direkt på timret vad det verkar som.
S
swirve
Elektroniktokig
· Östergötland
· 1 374 inlägg
swirve
Elektroniktokig
- Östergötland
- 1 374 inlägg
Du lär ju se om panelen är från 1900 eller 1980?!? Har också ett timrat hus med liggande orginalpanel från 1890. Panelen är ju mycket grövre, olika bredder och har mycket karaktär. Drar mig i det längsta för att byta, förra året borstade jag och målade och efter det ser det rätt ok ut!
Så länge det bara är torrt och sprucket men hårt virke så är det väl bara att måla på och vara glad.
Det är ju om panelen börjar ruttna eller helt falla sönder och inte sitta kvar och göra sitt jobb som du kan behöva byta en del.
Men om det är orginalpanel så bör du inte byta mer än nödvändigt om någon del börjat ruttna.
Det är ju om panelen börjar ruttna eller helt falla sönder och inte sitta kvar och göra sitt jobb som du kan behöva byta en del.
Men om det är orginalpanel så bör du inte byta mer än nödvändigt om någon del börjat ruttna.
Okej! Men att det inte finns papp under, hur mkt påverkar det? Tänker då på både för timmerstommens del och tätning för att undvika kyla på vinterhalvåretDowser4711 skrev:
Så länge det bara är torrt och sprucket men hårt virke så är det väl bara att måla på och vara glad.
Det är ju om panelen börjar ruttna eller helt falla sönder och inte sitta kvar och göra sitt jobb som du kan behöva byta en del.
Men om det är orginalpanel så bör du inte byta mer än nödvändigt om någon del börjat ruttna.
Tja, det gör ju att det blir luftigt och fint, så att man inte behöver oroa sig för röta.H Hufsa skrev:
Huset har stått i en god bit över 100 år, så konstruktionen i sig behöver du inte vara så orolig för.
Däremot kan det absolut vara lämpligt att fundera på hur man förbättrar driftskostnaden för huset.
Det är däremot något som behöver göras med hänsyn till husets hela konstruktion för att du inte plötsligt ska bygga in kondensations-fällor på fel ställen i fasaden så att den börjar ruttna eller liknande.
Fasadbeklädnaden i sig behöver du nog inte göra något åt.
Hur är väggen uppbyggd i övrigt?
Bifogar en bild på den mest utsatta/soltorkade sidan av huset. Jag har tyvärr inga bättre bilder då vi inte fått tillgång till huset ännuDowser4711 skrev:
Tja, det gör ju att det blir luftigt och fint, så att man inte behöver oroa sig för röta.
Huset har stått i en god bit över 100 år, så konstruktionen i sig behöver du inte vara så orolig för.
Däremot kan det absolut vara lämpligt att fundera på hur man förbättrar driftskostnaden för huset.
Det är däremot något som behöver göras med hänsyn till husets hela konstruktion för att du inte plötsligt ska bygga in kondensations-fällor på fel ställen i fasaden så att den börjar ruttna eller liknande.
Fasadbeklädnaden i sig behöver du nog inte göra något åt.
Hur är väggen uppbyggd i övrigt?
Huset är timrat, drevat med lin. På insidan ska vi byta väggar, från timmer och in har vi tänkt oss ungefär: dreva insidan med lin, sätta på spånskivor. Eventuellt en regel däremellan men oklart om det behövs. Vill undvika glasull etcDowser4711 skrev:
Tja, det gör ju att det blir luftigt och fint, så att man inte behöver oroa sig för röta.
Huset har stått i en god bit över 100 år, så konstruktionen i sig behöver du inte vara så orolig för.
Däremot kan det absolut vara lämpligt att fundera på hur man förbättrar driftskostnaden för huset.
Det är däremot något som behöver göras med hänsyn till husets hela konstruktion för att du inte plötsligt ska bygga in kondensations-fällor på fel ställen i fasaden så att den börjar ruttna eller liknande.
Fasadbeklädnaden i sig behöver du nog inte göra något åt.
Hur är väggen uppbyggd i övrigt?
S
swirve
Elektroniktokig
· Östergötland
· 1 374 inlägg
swirve
Elektroniktokig
- Östergötland
- 1 374 inlägg
Ser ju lättborstat ut! Fördel med slamfärg, ju längre man väntar desto enklare att borsta rent!
Jag hade nog lyft på några plankor i den nedre stående panelen och inspekterat timret så att det är ok!
Avsaknad av papp gör ju huset välventilerat, bra för att torka ut! Vi har inte heller papp och det kyler mer vid +10 grader och blåst än - 10 grader och vindstilla. Våra väggar är byggda såhär, liggande panel>stående timmer>lerklining>papper i många lager och tapet >45 (70?)mm glasull >gips. Verkar funka bra, men hade väl hellre haft träfiber isolering istället och kanske asfaboard eller papp utanpå timret.
Jag hade nog lyft på några plankor i den nedre stående panelen och inspekterat timret så att det är ok!
Avsaknad av papp gör ju huset välventilerat, bra för att torka ut! Vi har inte heller papp och det kyler mer vid +10 grader och blåst än - 10 grader och vindstilla. Våra väggar är byggda såhär, liggande panel>stående timmer>lerklining>papper i många lager och tapet >45 (70?)mm glasull >gips. Verkar funka bra, men hade väl hellre haft träfiber isolering istället och kanske asfaboard eller papp utanpå timret.
Ja, den stående panelen längst ner behöver man nog lyfta bort då det stänkt en del regnvatten där, men vore skönt att slippa byta hela panelen. Papp mellan timmer och yttre panelen är alltså inget måste?S swirve skrev:Ser ju lättborstat ut! Fördel med slamfärg, ju längre man väntar desto enklare att borsta rent!
Jag hade nog lyft på några plankor i den nedre stående panelen och inspekterat timret så att det är ok!
Avsaknad av papp gör ju huset välventilerat, bra för att torka ut! Vi har inte heller papp och det kyler mer vid +10 grader och blåst än - 10 grader och vindstilla. Våra väggar är byggda såhär, liggande panel>stående timmer>lerklining>papper i många lager och tapet >45 (70?)mm glasull >gips. Verkar funka bra, men hade väl hellre haft träfiber isolering istället och kanske asfaboard eller papp utanpå timret.
S
swirve
Elektroniktokig
· Östergötland
· 1 374 inlägg
swirve
Elektroniktokig
- Östergötland
- 1 374 inlägg
Ja, ganska troligt att den nedre delen är gjord så för att enkelt bytas...nej det är ju inget måste med papp. Den dag man byter panel sätter man papp, annars får det vara.H Hufsa skrev:
Okej, tack! Vad tror du/ ni om panelen på bilden, ser den riktigt gammal ut eller skulle den kunna vara av nyare (80-tal?) modell?S swirve skrev:
S
swirve
Elektroniktokig
· Östergötland
· 1 374 inlägg
swirve
Elektroniktokig
- Östergötland
- 1 374 inlägg
Jättesvårt att se, hur tjock är den?H Hufsa skrev:
Jämfört med min panel ser den ju "modern" ut. Den är nog typ 35mm tjock och rätt grovt avfasad, olika bredd osv. Därmed inte sagt att din inte kan va gammal.
Borsta av och måla så kommer det se ut som nytt! 😀

Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Klicka här för att svara