31 583 läst ·
156 svar
32k läst
156 svar
Måste man ha elavtal och sophämtning?
Vad jag menar med "bättre" är att det är mer logiskt, miljövänligt och ekonomiskt. Om jag nu tvingas betala för sophämtning kommer jag naturligtvis utnyttja den istället för det mer logiska alternativet om detta inte vore tvång. Tycker du inte det?Alfredo skrev:
Husägare
· Småländska höglandet
· 5 091 inlägg
Ej permanentboende i nuläget och är det för mycket snö tar jag mig inte fram alls helt enkelt. Min fråga gäller om så skulle bli fallet. I dagsläget fungerar kompost och återvinning bra.SågspånPappspikEternit skrev:
Ingen fara. Inte lättare men bara mer logiskt tycker jagAlfredo skrev:
Husägare
· Småländska höglandet
· 5 091 inlägg
Om så skulle bli fallet har säkerligen den aktuella kommunen ett abonnemang med endast soptömning sommartid.K kaffetorsk skrev:
Men saknar du erforderlig handlingskraft för att ordna snöröjning vintertid, antingen själv eller genom att köpa tjänsten, är det nog bäst att du inte flyttar dit permanent.
Kanske kan vara en kompromiss.SågspånPappspikEternit skrev:
Poängen är att det inte är min väg som jag isf måste underhålla då kommunen säger att de inte plogar där ens mot avgift och påtvingad sophämtning. Vill kommuner göra det svårt eller lätt för folk att flytta till landsbygden är väl den större frågan. Sopavgiften verkar ju prioriterad iaf.
Husägare
· Småländska höglandet
· 5 091 inlägg
Det låter inte riktigt som att du innehar den rätta landsbygdslivs-kompetensen, tyvärr. Ringa till kommunen för att få hjälp, sånt gör stadsbor! Många av oss på landet märker knappt av vilken kommun vi bor i annat än på skattesatsen...K kaffetorsk skrev:
Kommunen ger dig en service, sophämtning, mot en avgift. Sophämtning erbjuds i hela kommunen, och din motprestation är att se till att sopbilen har farbar väg, vilket de flesta grusvägar på landet redan är, för att timmerbilarna ska ta sig fram.
(Här i Småland har vi faktiskt kommunal skötsel av alla enskilda vägar i Sävsjö kommun, men det är ett undantag. Det normala är vägsamfälligheter. Saknas sådan ringer du till närmsta bonde, de har alltid traktorer!)
Du får tycka vad du vill. Men för mig handlar det inte så mycket om handlingskraft som om vad som är logiskt, rimligt och till viss del principiellt riktigt.SågspånPappspikEternit skrev:
Det låter inte riktigt som att du innehar den rätta landsbygdslivs-kompetensen, tyvärr. Ringa till kommunen för att få hjälp, sånt gör stadsbor! Många av oss på landet märker knappt av vilken kommun vi bor i annat än på skattesatsen...
Kommunen ger dig en service, sophämtning, mot en avgift. Sophämtning erbjuds i hela kommunen, och din motprestation är att se till att sopbilen har farbar väg, vilket de flesta grusvägar på landet redan är, för att timmerbilarna ska ta sig fram.
(Här i Småland har vi faktiskt kommunal skötsel av alla enskilda vägar i Sävsjö kommun, men det är ett undantag. Det normala är vägsamfälligheter. Saknas sådan ringer du till närmsta bonde, de har alltid traktorer!)
Visst kan jag sköta allt själv men tvinga mig då inte betala för "erbjudna tjänster" som jag saknar behov av när det inte ens handlar om mitt eget ansvarsområde.
Vill kommuner på landsbyggden locka till sig folk bör man väl även vara villig att skapa möjligheter istället för att bara ställa krav.
Husägare
· Småländska höglandet
· 5 091 inlägg
Du kan och får sköta det mesta själv redan. Du får koppla bort dig från elnätet, hinka upp vatten ur brunnen, laga mat på vedspisen och förpassa maten ur kroppen på utedasset. Kör hårt!K kaffetorsk skrev:
Däremot har våra svenska myndigheter bestämt att eftersom avfall är svårt att hantera på ett miljömässigt bra sätt för en privatperson, så kräver det allmänna att få ta hand om ditt avfall på din bekostnad. Men tjänsten erbjuds, till skillnad från exempelvis kommunalt VA, i hela kommunen!
Ärligt, är verkligen "slippa betala för sophämtning" ett viktigt kriterium för den som vill flytta till landsbygden, generellt?K kaffetorsk skrev:
Nu tolkar du fel! Att slippa betala är inget kriterium för mig att flytta till landsbyggden öht.SågspånPappspikEternit skrev:
Du kan och får sköta det mesta själv redan. Du får koppla bort dig från elnätet, hinka upp vatten ur brunnen, laga mat på vedspisen och förpassa maten ur kroppen på utedasset. Kör hårt!
Däremot har våra svenska myndigheter bestämt att eftersom avfall är svårt att hantera på ett miljömässigt bra sätt för en privatperson, så kräver det allmänna att få ta hand om ditt avfall på din bekostnad. Men tjänsten erbjuds, till skillnad från exempelvis kommunalt VA, i hela kommunen!
Ärligt, är verkligen "slippa betala för sophämtning" ett viktigt kriterium för den som vill flytta till landsbygden, generellt?
Jag uttrycker en ÅSIKT om att det kan vara bra om kommuner underlättar lite eller visar förståelse för de med en mer komplicerad situation. Exempelvis att mot avgift även erbjuda plogning på den väg som plogbilen ändå kör förbi. Jag är alltså villig att betala både för plogning och sophämtning samt sköta plogning på min egen väg.
Och som nämnts tidigare i tråden så är detta också en ekonomiskt fråga för kommunen då de väljer att inte utföra sophämtning i fall det ej är ekonomiskt lönsamt. Skall jag betala för den "hämtningen" också tycker du?
Vidare får jag nog be dig besvara det jag faktiskt skriver istället för att inbilla dig saker om mina motiv med fördomsfulla ideer om "stadsbor" och hur dålig livskompetens jag enligt dig skulle besitta.
Redigerat: