31 583 läst ·
156 svar
32k läst
156 svar
Måste man ha elavtal och sophämtning?
Det beror på vilken kommun men i princip så skall alla fastigheter ha sophantering.H Hammarspik skrev:
Vi har vårt fritidshus i Ljusdalskommun och om man redan har ett sophanteringsavtal i kommunen så kräver man INTE ett till men detta är Ljusdal.
Andra kommuner kan ha andra regler, allt står att läsa i lokala kommunalstadgarna.
Vi har soptömning tre gånger per sommar vilket funkar bra. Det mesta är ju ändå förpackningar.jonmo skrev:
Får se vad som sker när man sätter igång FNI och sorteringen skall ske ute vid gården.
Man begära befrielse från sophämtning sen om man får det beror på Kommunens bedömning! Sen en visst grundavgift kan man få betala ändå!R Risarvaren skrev:Det beror på vilken kommun men i princip så skall alla fastigheter ha sophantering.
Vi har vårt fritidshus i Ljusdalskommun och om man redan har ett sophanteringsavtal i kommunen så kräver man INTE ett till men detta är Ljusdal.
Andra kommuner kan ha andra regler, allt står att läsa i lokala kommunalstadgarna.
Min bror har sommarstuga utan el(han kör solceller och batteri) och bara stenkista till diskvatten/dusch. Han slapp att ordna nytt avlopp men alla grannar som hade indragen el slapp inte undan. Sophämtningen klarar han sig undan på vintern men på sommaren är han tvungen att ha det.H Hammarspik skrev:Säg att man vill ha fritidshus och komma undan billigt i driftkostnader, kan man då
Slippa ha elavtal när ingen bor där/obebott? Dom gångerna man är där klarar man sig utan el.
Slippa ha sophämtning? Dom gångerna man är där kan man ta med en soppåse hem i bilen och slänga hemma.
Är det möjligt? Eller är det krav på elavtal och sophämtning? Nu leker vi med tanken på att huset är obebott. Egen brunn så vattenkostnader slipper man också.
Med "befrielse från skyldighet att lämna avfall" får jag ändå betala c:a halva taxan. För att få befrielsen får jag betala en dryg handläggningsavgift som utslaget på tre år äter upp det mesta av denna besparing. Dessutom kommunal fastighetsskatt på sommarstuga. Vad fan får jag för pengarna? Avskaffa taket på fastighetsskatten och tag i stället en låg proportionell skattesats. Taxeringsvärdet med sina brister är en bättre grund för skatteuttag än antal fastigheter.Bo Lundqvist skrev:
Oftast beror det på vad för typ av fastighet det är. En obebyggd fastighet behöver sällan betala s.k. "grundavgift". Grundavgiften ska täcka administrativa kostnader för kommunen och ofta täcker den kostnad för återvinningscentraler, ristippar, insamling av farligt avfall och liknande där fastighetsinnehavarna inte betalar för sina besök.Alfredo skrev:
Kommunerna har skyldighet att ta hand om hushållsavfall som uppstår i kommunen och för det har de rätt att ta ut avgifter från fastighetsägarna. Sen kan man få dispens från hämtning av avfall vid fastigheten men oftast kan man inte komma undan helt utan avgifter.
Nej något sådant krav finns inte. Kommunen ges i miljöbalkens 27 kap. 4-6 §§ rätt att utfärda föreskrifter om att en avfallsavgift ska betalas om högst det belopp som behövs för att täcka nödvändiga kostnader för den infrastruktur som behövs för avfallshantering samt nödvändiga planerings-, kapital- och driftskostnader för renhållningen.Alfredo skrev:
Även om det inte sker ute i kommunerna så finns inte ens ett lagkrav att avgifterna ska täcka kommunens kostnad, en kommun kan således välja att inte ta ut en avgift alls för sophanteringen och betala hela kalaset via kommunalskatten om man vill det.
Stämmer förstås, jag förenklade för mycket. Den är mer troligt relaterad till hushåll. Men det viktiga är att den inte är en skatt som fritt går in i kommunens budget, utan den får bara gå till kostnaderna för avfallshantering och renhållning.
4 § Kommunen får meddela föreskrifter om att avgift ska betalas för
- insamling, transport och behandling av avfall som enligt denna balk eller enligt föreskrifter som har meddelats med stöd av balken utförs av kommunen eller den som kommunen anlitar,
- åtgärder som kommunen vidtar i syfte att informera hushåll och verksamhetsutövare som producerar avfall som kommunen ansvarar för enligt 15 kap. 20 § om avfallshantering och avfallsförebyggande åtgärder, och
- åtgärder som kommunen vidtar för att underlätta insamling och sortering av återanvändbara produkter från hushåll och verksamhetsutövare som producerar avfall som kommunen ansvarar för enligt 15 kap. 20 §.
M Maledictus skrev:
Antingen missförstår ni mig eller så missförstår jag era svar. Det jag syftar på är att jag har svårt att se en proportionalitet mellan antalet fastigheter och avfallsmängden.Claes Sörmland skrev:
Rimligare borde vara en ungefärlig proportionalitet mellan antalet hushåll och avfallsmängd, även om även det naturligtvis kan variera beroende på hushållets sammansättning.
Jag har för mig att @useless någon gång skrev att hans kyrka rent tekniskt bestod av fem fastigheter och det verkar orimligt att avfallskostnaden där skulle vara femdubbel som om den enbart hade bestått av en fastighet.
Ja, det stämmer. Vår "tomt" med två bostadshus ligger på 5 fastigheter och före detta kyrkan står på 3 olika. Vi betalar samma avgifter till kommunen för sopor och VA som alla andra "normala" villor i trakten.Alfredo skrev:
Storleksskillnaden är bekväm då det är lättare att dra de små tunnorna och de tar mindre plats men behöver man större så är det bara att välja det. Det spar mycket krångel för kommunen att använda samma taxa och många tömningar och städning av återvinningsstationernna vars kostnad läggs på skatten. Vi skulle utan problem klara oss med de mindre tunnorna utom för papp som i annat fall skulle hamna i en kontainer eller i högre grad i restavfall (beroende på ork eller samvete)N Nalleman64 skrev:Varför då ens ha två olika storlekar på tunnor?
Hushåll med en person klarar sig utan vidare med en mindre modell på tunna och borde kunna få en lägre avgift eftersom ensamhushåll ofta har det tuffare ekonomiskt.
Ett alternativ vore att erbjuda tömning mera sällan och därmed ge möjlighet till en lägre avgift.
Men att som nu ha två olika storlekar men exakt samma avgift är fullständigt ologiskt.
Jag har tömning av tunna 2 (där bl.a. restavfall läggs) var 14:e dag. I fredags tömdes den. Det var åtta veckor sedan jag ställde fram den för tömning senast och nu fanns fyra soppåsar och ett antal kartonger i den.
Tunna 1 töms var fjärde vecka. Min är det tio månader sedan de tömde (jag ställer fram den när den behöver tömmas) och då var den inte full.
Säger lite om hur lite avfall jag producerar.
N
Nalleman64
Medlem
· Östergötland
· 1 888 inlägg
Nalleman64
Medlem
- Östergötland
- 1 888 inlägg
Fortfarande helt orimligt att ha samma pris för två olika storlekar.Z z_bumbi skrev:Storleksskillnaden är bekväm då det är lättare att dra de små tunnorna och de tar mindre plats men behöver man större så är det bara att välja det. Det spar mycket krångel för kommunen att använda samma taxa och många tömningar och städning av återvinningsstationernna vars kostnad läggs på skatten. Vi skulle utan problem klara oss med de mindre tunnorna utom för papp som i annat fall skulle hamna i en kontainer eller i högre grad i restavfall (beroende på ork eller samvete)
Argumentet från kommunen var att många som hade de små tunnorna när priset var olika överfyllde dessa.
Det hade då varit rimligt att de som gjorde så tvingades byta till den större modellen.
Att t.ex. hushåll med en person och små mängder sopor och som klarar sig gott med de små tunnorna skall tvingas betala lika mycket som de som producerar mycket större mängder avfall är inte rimligt.