11 154 läst ·
32 svar
11k läst
32 svar
Måste man ansluta sin solcellsanläggning mot nätet?
Hej
Läser med intresse alla trådar om solceller, batterier osv och undrar lite om regelverk och teknik mm. Skulle vilja veta:
1. Måste solcellsanläggning anslutas mot nätet om man har delar av husets olika elsystem separerade?
2. Om det nu är så att om anläggningen är anslutet mot nätet, får man då dra av överföringskostnaden mot varandra (köpt/såld)?
3. Måste solceller ha någon ”förbrukning ” som motsvarar producerad effekt eller regerar det sig själv?
4. Det råder ju elmonopol men det gäller väl bara nätet? Får man med egen kabel förse även grannfastighet med el till anläggning som är separerat från ”nätanslutna systemet”?
Det verkar vara så många parametrar som spelar in för lönsamhet med solceller.
Det jag tänker är energilagring med batterier, acc-tankar för vatten elbilar osv.
Känns som att det kanske är mer fördelaktigt att förbruka egenproducerad el och kanske dela med sig till grannar?
Kom gärna med input hur jag ska tänka!
/ Björkskär
Läser med intresse alla trådar om solceller, batterier osv och undrar lite om regelverk och teknik mm. Skulle vilja veta:
1. Måste solcellsanläggning anslutas mot nätet om man har delar av husets olika elsystem separerade?
2. Om det nu är så att om anläggningen är anslutet mot nätet, får man då dra av överföringskostnaden mot varandra (köpt/såld)?
3. Måste solceller ha någon ”förbrukning ” som motsvarar producerad effekt eller regerar det sig själv?
4. Det råder ju elmonopol men det gäller väl bara nätet? Får man med egen kabel förse även grannfastighet med el till anläggning som är separerat från ”nätanslutna systemet”?
Det jag tänker är energilagring med batterier, acc-tankar för vatten elbilar osv.
Känns som att det kanske är mer fördelaktigt att förbruka egenproducerad el och kanske dela med sig till grannar?
/ Björkskär
Hej!
Mina solceller är bara anslutna till ett batteri, har dem endast för drift av elmotorn till båten.
Tror det skulle gå utmärkt att driva tex en enfas vvb med ett sk balkongkraftverk på sommarhalvåret, att den typen av solceller inte säljs här är väl beroende på att det skulle kunna innebära förhöjd risk för personskada om man stickproppsanslöt solcellerna till elnätet
Mina solceller är bara anslutna till ett batteri, har dem endast för drift av elmotorn till båten.
Tror det skulle gå utmärkt att driva tex en enfas vvb med ett sk balkongkraftverk på sommarhalvåret, att den typen av solceller inte säljs här är väl beroende på att det skulle kunna innebära förhöjd risk för personskada om man stickproppsanslöt solcellerna till elnätet
1) Nej, men det kan nog vara mer arbete än du tror att på riktigt separera systemenB Björkskär skrev:Hej
/ Björkskär
2) Nej
4) Det du beskriver är ju att driva elnät, dvs att distribuera el till en annan fastighet och är där med i strid med monopolet för elnät. Men som alltid finns det undantag men svårt att tro att det är värt att sätta upp för sånt här liten skala.
Generellt är det ju fördelaktigt att förbruka din egen el för varje kWh av din egen el är ju inte belastad med energiskatt, moms eller nätöverföringsavgift.
Hej och tack för var, tänker såhär på ett ungefär:Hemingway skrev:
1) Nej, men det kan nog vara mer arbete än du tror att på riktigt separera systemen
2) Nej
4) Det du beskriver är ju att driva elnät, dvs att distribuera el till en annan fastighet och är där med i strid med monopolet för elnät. Men som alltid finns det undantag men svårt att tro att det är värt att sätta upp för sånt här liten skala.
Generellt är det ju fördelaktigt att förbruka din egen el för varje kWh av din egen el är ju inte belastad med energiskatt, moms eller nätöverföringsavgift.
1. Separata elpatroner i större acc-rank, polvärme, ac samt även ladda borrhålet sommartid när överskott finns.
Även separat laddstation för bilen.
Detta sammanlagt borde ge kanske 10’kWh?
Borde vara lätt att ha en styrning på acc-tankar som kör på egenproducerad värme så långt det går..
2. Trist😅
3?
4. Är styrning av hur elen förbrukas i fastigheten styrd så att batteriet töms före man köper el?
Följdfrågor
Går det med dagens teknik att använda bilens elbatterier för att försörja huset? ( man kan ju köpa krockskadade men ändå körbara Teslor med stora batterier på försäkringsauktioner i USA för priser långt under svenska batteripriser)
Men det kan väl inte vara olagligt att vara en snäll granne och under sommaren ge bort lite el till sin sämre bemedlade granne via skarvkabel, så inte dennes barn behöver bada kallt i deras pool?😁
Har du själv erfarenhet av att sälja el? Får du några pengar för det?
/ Björkskär
Medlem
· Blekinge
· 12 258 inlägg
Tänk på att de flesta växelriktare fungerar bara om de är anslutna till nätet. Dom får sina styrimpulser från nätfrekvensen.
Det finns även växelriktare som fukerar utan nätanslutning och heter v-riktare för ö-drift.
Det finns även växelriktare som fukerar utan nätanslutning och heter v-riktare för ö-drift.
Vill du verkligen importera en krockskadade Tesla från US av A?B Björkskär skrev:
Hur mycket kostar transport, och import moms?
Gör du detta för att
1) Spara pengar
2) Utveckla ett teknikintresse som en hobby?
Är det nr 1 som är aktuellt så blir det sannolikt billigare att gå på standardlösningar för annars kommer många speciallösningar kosta mer än de smakar och inte leda till sparade pengar.
1) Spara pengar
2) Utveckla ett teknikintresse som en hobby?
Är det nr 1 som är aktuellt så blir det sannolikt billigare att gå på standardlösningar för annars kommer många speciallösningar kosta mer än de smakar och inte leda till sparade pengar.
Allt är billigt i USA.B Björkskär skrev:
Du får du en ny M3 för $36000 ( 330K SEK), medan samma i sverige går på 450K SEK.
Mycket av systemet där bort är annorlunda.
Man ska också komma ihåg att det är olika momssatser i olika stater så de får ju marknadsföra sina produkter utan moms/vat och så är jänkarna med på att det tillkommer vid köpet, medan vi svenskar utgår från att det ska vara inkluderat i det marknadsförda priset.Unikt namn skrev:
HejHemingway skrev:
Mer som ett teknikintresse/hobby och kunna öka förbrukningen utan kostnad.
Sedan gillar jag inte upplägget som det verkar vara nu, borde vara en elmätare som ökar eller minskar beroende på förbrukning/försäljning. (Har bekanta i Pennsylvania som hade så)
Måste rätta mig och säga att det kan bli en hobby😅
Samtidigt så kan jag se det som en utmaning att överbevisa den stora massan som säger att det inte går att få ekonomi i solceller.
Nu jobbar jag lite i motvind med mig själv då jag lyckats få energiklass B och C på 2 av mina fastigheter (byggda 1921 och 1938) som inte borde gått enligt experter.
/ Björkskär
HejH he-peter skrev:
Varför inte?
Transport om den är körbar ca $900+tull på inköpspris sedan moms på inköp+ frakt+tull.
Sedan behöver du ju inte registrera den i Sverige med de kostnader som kommer med det.
Körbara bilar som har ”out of state titles” går snuskigt billigt på auktioner då de inte tillåts återregistreras i delstaten.
Det var inte det frågan gällde utan om tekniken finns för att använda bilbatteri för fastigheter?
Ställer frågan för att jag inte kan tekniken men förstår inte din motfråga?
HejHemingway skrev:
Ja det är just därför många auktionsfirmor ligger nära vid en delstatsgräns. Säljs bilen till en annan delstat är det ingen salestax.
Ofta är det dessutom slagauktioner på plats med kontant betalning, och då blir priset vad det blir.
Går att göra bra affärer om man har tålamod.
Begränsning om max en privatimport för eget bruk om året finns för den som undrar.
/ Björkskär
Gissar att mycket i deras elsystem skiljer sig från vårt. Antagligen inga 15minuterspriser som ibland varierar flera hundra procent över dygnet.B Björkskär skrev: