T Thomas_Blekinge skrev:
Tänk på att de flesta växelriktare fungerar bara om de är anslutna till nätet. Dom får sina styrimpulser från nätfrekvensen.
Det finns även växelriktare som fukerar utan nätanslutning och heter v-riktare för ö-drift.
Hybridväxelriktare kallas min. Den kan ta emot el från solceller, vindkraft eller nätet via enfas stockpropp när de är mörkt och vindstilla . Laddar 24v batteripaket och levererar 18A enfas 230v
Köpt på Aliexpress för ca 2400kr
Skönt o kunna ha el till o pumpa upp vatten till djuren ifall de är strömavbrott, samt ha möjlighet att använda eltörstiga enfas apparater i köket, utan att belasta nätet vid tider på dygnet då man vill undvika dyra toppar

B Björkskär skrev:
Så är det ju och det är därför jag ställer mina frågor.
Därav mina tankar kring ett parallellt ”off-grid” på en av mina fastigheter.

Jag måste förtydliga att det här är när jag tänker efter verkligen är ett hobbyprojekt.
Kostnaden ska inte enbart vägas mot investeringar utan även belasta ”hobbykontot”😂
Jag måste nog erkänna att jag mad all säkerhet lagt mer pengar på golf och fiske än elräkningar genom livet. Lägger man sedan till alla andra hobby/fritidsaktiviteter så är el ren försvinnande kostnad på totalen.😁

Men vi får se hur krångligt det blir innan jag går i skarpt läge. Måste kolla alla förutsättningar först.

Ha en bra dag!
/ Björkskär
Du kanske ska kolla vad som gäller angående laglighet/behörighet. Anläggningar på över 200Ah/10A/50V Kräver "behörighet".

En ren generell kommentar - man köper inte solceller för att i första hand sälja el, man gör det för att slippa köpa el.

Överskottet du får blir troligtvis under de tiderna det råder lågprisnivå på elpriset, du får alltså inte särskilt mycket betalt för det. För att kunna sälja överskottet när det är bättre betalt så behöver du ett batteri. Se dagens pris nedan vilket är hur de flesta dagar ser ut från Mars till Oktober.

Som jämförelse
April 2024 sålde vi 750 kWh vilket inbringade 380kr och köpte 557 kWh
Installerade batteri 2025
April 2026 har vi hittils sålt 376 kWh vilket inbringat 630 kr och hittils köpt 128 kWh. (merparten under de första 5 dagarna i månaden)

Produktionen är likvärdig och vårt användningbehov/mönster har inte ändrats.
Med batterier utnyttjar vi egna solelen till oss själva i högre grad och kan välja när vi skall köpa och sälja.

Besparing April
Såld el : 376kWh / 630 kr (blir något mer då månaden inte är slut)
Egenanvänd el från produktion som vi slapp köpa: 815 kWh / 1304 kr
Köpt el skillnad spotpris: 128 kWh / spot 39 öre mot månadsmedel ~80 öre = 53 kr
Summa 1987 kr

Solcellerna är från 2019 och intjänade/avskrivna så tar inte med dem i kalkylen.
Batteriet kostade 70,000 kr efter grönt avdrag och har 50kWh kapacitet. Efter att ha haft batteriet dryga året så följer April i år ungefär snittet. Räknade med 5 års avbetalning när vi köpte batteriet men kommer snarare landa på 2,5-3 år om elmarknaden fortsätter se ut som den berg-o-dalbana den gör nu,

Idag ligger bottenpriset runt 15 öre/kWh medans topparna ligger på 180 öre/kWh.
För den som verkligen vill maxa med batteri hade man tjänat på att köpa från nätet för att sedan sälja. Det ger vinst trots nätavgifter, moms och skatter. Nu gör vi inte det utan säljer enbart vårt överskott på morgon och kväll.

1777460635872.png

• Gilla
Dortmunder DAB och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.