11 156 läst ·
32 svar
11k läst
32 svar
Måste man ansluta sin solcellsanläggning mot nätet?
Det finns det flera stora bolag som gör..A Argastesnickaren skrev:
Om du själv är intresserad så vänder du dig till lämplig transportmäklare som finns runt de stora utskeppningshamnarna. De löser detta.
Billigast blir om bilen är körbar.
Men det jag mer undrar om är tekniken inte hur jag ska köpa en elbil.. Hur man importerar bilar från olika länder finns det nog andra forum för. 😉
/ Björkskär
Jo, men de har ju också andra möjligheter att undvika den där skatten än vad vi har.Hemingway skrev:
Medlem
· Blekinge
· 12 266 inlägg
och momsen räknas sist: inköpspris + tull + moms på allt.Hemingway skrev:
Jag har läst att man återanvänder gamla elbilsbatterier i Tyskland. Därifrån finna varken tull eller moms.
Ja, om det kan man göra.B Björkskär skrev:Hej
Varför inte?
Transport om den är körbar ca $900+tull på inköpspris sedan moms på inköp+ frakt+tull.
Sedan behöver du ju inte registrera den i Sverige med de kostnader som kommer med det.
Körbara bilar som har ”out of state titles” går snuskigt billigt på auktioner då de inte tillåts återregistreras i delstaten.
Det var inte det frågan gällde utan om tekniken finns för att använda bilbatteri för fastigheter?
Ställer frågan för att jag inte kan tekniken men förstår inte din motfråga?
Antigen man plockar batteriet ur bilen och använder bara batteriet, eller man använder en elbilsladdare, som kan kommunicera ett "minusvärde" till bilen.
Kommunicerar elbilsladdaren ett minusvärde till bilen, så skickar bilen ut effekt till laddaren istället.
Så är det ju och det är därför jag ställer mina frågor.Unikt namn skrev:
Därav mina tankar kring ett parallellt ”off-grid” på en av mina fastigheter.
Jag måste förtydliga att det här är när jag tänker efter verkligen är ett hobbyprojekt.
Kostnaden ska inte enbart vägas mot investeringar utan även belasta ”hobbykontot”😂
Jag måste nog erkänna att jag mad all säkerhet lagt mer pengar på golf och fiske än elräkningar genom livet. Lägger man sedan till alla andra hobby/fritidsaktiviteter så är el ren försvinnande kostnad på totalen.😁
Men vi får se hur krångligt det blir innan jag går i skarpt läge. Måste kolla alla förutsättningar först.
Ha en bra dag!
/ Björkskär
Nu har jag inte läst på om det men vet att folk tagit elbilsbatterier och använt i sin elanläggning där hemma. Sen vilken tillverkare av bil/batteri vet jag inte heller men misstänker vissa lämpar sig bättre än andra.B Björkskär skrev:
Vad menar du med elmätare som ökar eller minskar beroende på förbrukning/försäljning ?B Björkskär skrev:Hej
Mer som ett teknikintresse/hobby och kunna öka förbrukningen utan kostnad.
Sedan gillar jag inte upplägget som det verkar vara nu, borde vara en elmätare som ökar eller minskar beroende på förbrukning/försäljning. (Har bekanta i Pennsylvania som hade så)
Måste rätta mig och säga att det kan bli en hobby😅
Samtidigt så kan jag se det som en utmaning att överbevisa den stora massan som säger att det inte går att få ekonomi i solceller.
Nu jobbar jag lite i motvind med mig själv då jag lyckats få energiklass B och C på 2 av mina fastigheter (byggda 1921 och 1938) som inte borde gått enligt experter.
/ Björkskär
Menar du att 1kwh såld under en viss tidsperiod skulle 'dra bort' 1 kwh historisk förbrukad kwh?
Det finns sällan en nätnytta med producerad småskalig solel, för de allra flesta fallen innebär det antingen mer jobb för nätägare att hålla spänningen under låglastperioderna i lokalnäten, eller så medför det ökade effektförluster i lokalnäten.
Det är därför orimligt att tänka sig att 'dra' av historisk förbrukning mot producerad solel. Din förbrukade kwh kan ha använts under en höglasttimme medans din producerade kwh inträffar mitt på dagwn en solig vardag i maj, när ingen efterfråga alls finns.. min poäng är att tidsaspekten är viktig.
HejE elwinger skrev:Vad menar du med elmätare som ökar eller minskar beroende på förbrukning/försäljning ?
Menar du att 1kwh såld under en viss tidsperiod skulle 'dra bort' 1 kwh historisk förbrukad kwh?
Det finns sällan en nätnytta med producerad småskalig solel, för de allra flesta fallen innebär det antingen mer jobb för nätägare att hålla spänningen under låglastperioderna i lokalnäten, eller så medför det ökade effektförluster i lokalnäten.
Det är därför orimligt att tänka sig att 'dra' av historisk förbrukning mot producerad solel. Din förbrukade kwh kan ha använts under en höglasttimme medans din producerade kwh inträffar mitt på dagwn en solig vardag i maj, när ingen efterfråga alls finns.. min poäng är att tidsaspekten är viktig.
Som jag skrev så hade ett par bekanta det i ett annat land och det skulle väl vara bra😁👍🏻?
Tror de hade månadsavläsning på nettoförukning.
I Tyskland har många gamla analoga Ferraris-el mätare. Det snurra baklänges, när solceller producerar el och man exporterar el. 1kwh mot 1 kwhB Björkskär skrev:
Helt lagligt.
Redigerat:
B Björkskär skrev:Hej och tack för var, tänker såhär på ett ungefär:
1. Separata elpatroner i större acc-rank, polvärme, ac samt även ladda borrhålet sommartid när överskott finns.
Även separat laddstation för bilen.
Detta sammanlagt borde ge kanske 10’kWh?
Borde vara lätt att ha en styrning på acc-tankar som kör på egenproducerad värme så långt det går..
2. Trist😅
3?
4. Är styrning av hur elen förbrukas i fastigheten styrd så att batteriet töms före man köper el?
Följdfrågor
Går det med dagens teknik att använda bilens elbatterier för att försörja huset? ( man kan ju köpa krockskadade men ändå körbara Teslor med stora batterier på försäkringsauktioner i USA för priser långt under svenska batteripriser)
Men det kan väl inte vara olagligt att vara en snäll granne och under sommaren ge bort lite el till sin sämre bemedlade granne via skarvkabel, så inte dennes barn behöver bada kallt i deras pool?😁
Har du själv erfarenhet av att sälja el? Får du några pengar för det?
/ Björkskär
Jo, det kan det och det är det. I teorin kan det även leda till böter eller fängelse i högst ett år, men det kräver mer omfattande brottslighet.B Björkskär skrev:
när det gäller batterikemi för hemmalagring används sådan som har mindre risk för termisk rusning och brand än de som sitter i elbilar. och om bilbatterier kommer i brand behöver inte syre tillföras utifrån för att branden skall fortsätta. det hjälper alltså inte att ha dem i ett lufttätt utrymme.
nu har ju inte batteribränder på bilar inträffat i någon större utsträckning, men med stigande ålder och antal laddcykler lär problemet komma att växa.
hemmabatteriena har per kwh lagrad högre vikt och lägre densitet. trots att de är säkrare skulle jag personligen inte släppa dem över tröskeln till mitt hem. de hör hemma i ett separat utrymme på behörigt avstånd från bostaden.
när det gäller bilbatterier är detta ett mer avgörande problem.
nu har ju inte batteribränder på bilar inträffat i någon större utsträckning, men med stigande ålder och antal laddcykler lär problemet komma att växa.
hemmabatteriena har per kwh lagrad högre vikt och lägre densitet. trots att de är säkrare skulle jag personligen inte släppa dem över tröskeln till mitt hem. de hör hemma i ett separat utrymme på behörigt avstånd från bostaden.
när det gäller bilbatterier är detta ett mer avgörande problem.
1. Nej, ansluter du din solcellsanläggning till en del som inte är anslutet till elnätet är det upp till dig själv.B Björkskär skrev:Hej
Läser med intresse alla trådar om solceller, batterier osv och undrar lite om regelverk och teknik mm. Skulle vilja veta:
1. Måste solcellsanläggning anslutas mot nätet om man har delar av husets olika elsystem separerade?
2. Om det nu är så att om anläggningen är anslutet mot nätet, får man då dra av överföringskostnaden mot varandra (köpt/såld)?
3. Måste solceller ha någon ”förbrukning ” som motsvarar producerad effekt eller regerar det sig själv?
4. Det råder ju elmonopol men det gäller väl bara nätet? Får man med egen kabel förse även grannfastighet med el till anläggning som är separerat från ”nätanslutna systemet”?
Det verkar vara så många parametrar som spelar in för lönsamhet med solceller.
Det jag tänker är energilagring med batterier, acc-tankar för vatten elbilar osv.
Känns som att det kanske är mer fördelaktigt att förbruka egenproducerad el och kanske dela med sig till grannar?
Kom gärna med input hur jag ska tänka!
/ Björkskär
2. Nja, inte riktigt, däremot finns det något som kallas för nätnytta, läs på om det.
3. Tvivlar jag på.
4. Du får lov att lägga en kabel till grannfastigheten (kan till och med vara grannfastigheten till grannfastigheten) förutsatt att den fastigheten är anslutet till elnätet. Läs undantag i IKN förordningen som du hittar hos Ei. Tänk bara på att du kanske vill ha betalt för den elen som går från dig till grannfastigheten, det blir upp till dig själv att mäta detta. Tänk på bakspänning, även om du slår ifrån din anläggning kan det fortfarande vara spänning på från grannfastigheten. Även om detta är helt enligt reglerna så är det inte till att rekommendera om man inte har full koll på allting.
Det finns även något som benämns energigemenskap som EU driver på.
Själv skulle jag aldrig göra det, men jag ser självklart situationer där det kan vara fördelaktigt.