87 084 läst ·
102 svar
87k läst
102 svar
Måste mäklare starta budgivning på skambud?
-MH- skrev:
KnockOnWood skrev:
Före avslutad affär är marknadsvärdet en uppskattning. Efter affären vet man säkert, nämligen marknadspriset. Men när utbudet är max ett så blir det i nästa sekund återigen en uppskattning, eftersom man inte vet vad nästa försäljning av detta enda objekt kommer sluta på.-MH- skrev:
Price is what you pay. Value is what you get.
Grundstött
· Halland
· 28 348 inlägg
Bra sammanfattning!Enolf skrev:
När det gäller bostäder/hus så finns det ju aldrig två som är likadana, så utbudet är alltid 1.
Om det inte är fråga om oändliga radhuslängor med exakt lika välskötta och inredda hus.
För övrigt är det där begreppet värde, som du också antyder, ett begrepp som kan innehålla många subjektiva element.
Om man dessutom blandar in statistik med genomsnitt, områden, standard, median mm så är man långt ute på den såpade stången. Det blir helt enkelt en subjektiv bedömning, som i och för sig kan delas av flera.
Jo, det är precos poängen. Marknadsvärdet är inte vad huset går för, utan en bedömning. Så man kan sälja huset både under och över marknadsvärdet.
Visst är det kul att slänga sig med klyschor, men det skall ju stämma också.
Visst är det kul att slänga sig med klyschor, men det skall ju stämma också.
Grundstött
· Halland
· 28 348 inlägg
Har nu varit offline ett tag och var lite intressant att läsa allt.
Det ordnade upp sig till slut och jag är nöjd.
Men jag håller kvar vid vad jag ansåg innan.
Bara för att någon ger mig en och femti i bud på mitt hus så ska jag inte behöva anse att det är ett seriöst bud eller att budgivningen ska behöva börja på en och femti för att nästa budgivare ske ge två spänn och sen att det fortsätter upp till 3 mille tio kronor i taget... ok lite extremt men ändå... vart går gränsen mellan bud och ploj?
Har varit lärorikt att sälja ett hus.
Mycket med mig när jag ska köpa nästa hus om det blir fler...
Lär vara snabb med skambud iaf
Det ordnade upp sig till slut och jag är nöjd.
Men jag håller kvar vid vad jag ansåg innan.
Bara för att någon ger mig en och femti i bud på mitt hus så ska jag inte behöva anse att det är ett seriöst bud eller att budgivningen ska behöva börja på en och femti för att nästa budgivare ske ge två spänn och sen att det fortsätter upp till 3 mille tio kronor i taget... ok lite extremt men ändå... vart går gränsen mellan bud och ploj?
Har varit lärorikt att sälja ett hus.
Mycket med mig när jag ska köpa nästa hus om det blir fler...
Lär vara snabb med skambud iaf
Avtal ingås genom bud och Accept.
När säljaren går ut på vad som kallas öppna marknaden. Får han sedan bud av de som är intresserade av att köpa.
Först när säljaren ger en accept, ingås ett avtal. Vid fastighetsaffäreren finns en liten specialregel om att avtal ska signeras, det gäller bara vid fastighetsaffärer inga andra avtal.
Säljaren kan alltså inte neka att ta emot ett bud, det är både teoretiskt och juridiskt omöjligt.
Han kan dock meddela att de inte vill sälja.
När köparen delges budlista MÅSTE givetvis alla bud vara registrerade. Annars är det ett uppenbart uppsåt att vilseledan annan i syfte att påverka marknaden.
När säljaren går ut på vad som kallas öppna marknaden. Får han sedan bud av de som är intresserade av att köpa.
Först när säljaren ger en accept, ingås ett avtal. Vid fastighetsaffäreren finns en liten specialregel om att avtal ska signeras, det gäller bara vid fastighetsaffärer inga andra avtal.
Säljaren kan alltså inte neka att ta emot ett bud, det är både teoretiskt och juridiskt omöjligt.
Han kan dock meddela att de inte vill sälja.
När köparen delges budlista MÅSTE givetvis alla bud vara registrerade. Annars är det ett uppenbart uppsåt att vilseledan annan i syfte att påverka marknaden.
Moderator
· Stockholm
· 56 280 inlägg
Är det verkligen så? Att budlistan som ges till köparen, måste innehålla alla avgivna bud? Det kan ju finnas en massa olika skäl att vägra acceptera ett bud. Om det är en person som jag under inga omständigheter kommer att sälja till. Eller om det kommer in en budgivare som mäklaren genom tråkiga erfarenheter vet "alltid" drar sig ur när han vunnit budgivningen. Någon som systematiskt försöker förstöra alla budgivingar.
H hempularen skrev:Är det verkligen så? Att budlistan som ges till köparen, måste innehålla alla avgivna bud? Det kan ju finnas en massa olika skäl att vägra acceptera ett bud. Om det är en person som jag under inga omständigheter kommer att sälja till. Eller om det kommer in en budgivare som mäklaren genom tråkiga erfarenheter vet "alltid" drar sig ur när han vunnit budgivningen. Någon som systematiskt försöker förstöra alla budgivingar.
lista ska Alltid ges till köpare. Många Mekklare fuskar såklart.
Inte sällan använder de fejkbudare, eller låter bli att visa bud för säljare när de har kompis som vill köpa billigt. Sen säljer de och delar på pengarna.
Oftast lurar de köparna. Men ibland är det säljarna som blir lurade.
De lurar mer eller mindre alltid någon part.
Mäklarfunktionen MÅSTE avreglerad HELT. Eller förstatligas.
Lämpligt vore anbud i stället för budgivning.
Nej, det kan jag inte tänka mig. Alla bud som köparen informerats om under en budgivning ska ju presenteras. Men andra bud finns det ingen anledning att ta med.
Den kan jag förstå att mäklaren inte vill ljuga om att det inte finns bud.
Den kan jag förstå att mäklaren inte vill ljuga om att det inte finns bud.
Moderator
· Stockholm
· 56 280 inlägg
Jo köparen skall få listan, delvis för att kunna avgöra om någon är falsk.M mendelsohn skrev:lista ska Alltid ges till köpare. Många Mekklare fuskar såklart.
Inte sällan använder de fejkbudare, eller låter bli att visa bud för säljare när de har kompis som vill köpa billigt. Sen säljer de och delar på pengarna.
Oftast lurar de köparna. Men ibland är det säljarna som blir lurade.
De lurar mer eller mindre alltid någon part.
Mäklarfunktionen MÅSTE avreglerad HELT. Eller förstatligas.
Lämpligt vore anbud i stället för budgivning.
Men om en spekulant avger ett bud som ovillkorligen avvisas, och som aldrig publiceras eller presenteras för andra spekulanter, då förstår jag inte hur en köpare skulle behöva känna sig lurad, av att den oacceptable budgivaren hålls hemlig. Men beslutet att avvisa ett bud måste tas av säljaren.
H hempularen skrev:Jo köparen skall få listan, delvis för att kunna avgöra om någon är falsk.
Men om en spekulant avger ett bud som ovillkorligen avvisas, och som aldrig publiceras eller presenteras för andra spekulanter, då förstår jag inte hur en köpare skulle behöva känna sig lurad, av att den oacceptable budgivaren hålls hemlig. Men beslutet att avvisa ett bud måste tas av säljaren.
Man kan acceptera eller avvisa ett bud. Alla bud avvisas således fram tills dess att kontrakt signeras.
Säljaren kan inte säga att ditt bud är inte ett bud.
Avtalslagen beskriver anbud och accept mycket tydligt.
Det finns ju en del ganska knepigt villkorade, orena bud, som jag tycker det är rimligt om mäklaren och säljaren i samråd helt enkelt filtrerar bort. Det kan handla om väldigt snar eller avlägsen tillträdesdag som ej kan tillgodoses av säljaren, krav på att något skall hända med huset som att "om ni byter taket är jag villig att betala 3,8Mkr" eller kanske ett händelsebaserat villkor som "under förutsättning att jag får mitt nuvarande boende sålt så bjuder jag 1,3Mkr". Det kan ju också komma bud före visningen som bara gäller fram till visningen, och kör man då visningen har ju det budet redan fallit. Verkliga skambud som man inte har en tanke på att sälja för borde också kunna sorteras in här. Har man ett hus ute för 2Mkr tar man nog inte ett bud på 1,25Mkr som särskilt seriöst.