Och framförallt så förstår jag inte hur någon skulle kunna lida av att vissa bud inte accepteras som bud, utom den som avgav det oacceptabla budet. Men har det listats synligt som bud, då påverkar det andra spekulanter, och måste givetvis redovisas.

Det gäller ju även om mäklaren har meddelat dem muntligt till andra spekulanter. Ha de kommit till andra spekulanters kännedom så påverkar de ju budgivningen och ska deklareras.

L LoJo skrev:
Ja mäklaren ska rapportera till mig det är dom skyldiga till.
Men om det kommer ett bud som är väldigt lågt måste mäklaren rapportera detta till alla andra intressenter?
Om det ligger under utgångsbud.
Jag som säljare har ju avfärdat detta budet som lågt och vill inte ha det som startbud.
@Axeteg näe jag kan inte påverka budgivningen och kommer inte försöka. Mest irriterad på starten där jag känner mig "överkörd" vilket jag kanske ska bli i detta fallet.

@hemmapularen kan vara så att det ansågs bättre att dra igång budgivningen om än lågt så det händer något.

@AndersS. Utgång 2,8. Senaste huset i området 3,65. Innan dess från 3 och uppåt beroende på hus och skick.

Än är det inte över och det kan ju bli bra!
Förutom att jag blir av med huset :(
Varför blir du av med huset? Du behöver inte sälja även om buden stannar?
Och självklart är budgivningen igång när någon lagt ett bud. Du avgör ju själv när du vill sälja och till vilken budgivare...

Intressant gammal tråd som vaknat till liv. Jag skulle säga att mäklaren enligt fastighetsmäklarlagen har tre bestämda skyldigheter i frågan:
  1. Att förmedla alla bud (oavsett hur relevanta) till säljaren.
  2. Att efter avslutad affär delge säljaren och köparen en lista på alla inkomna bud och vilka som lämnat dem.
  3. Att följa de regler hen på förhand satt upp om hur bud löpande kommer att presenteras.

Den sista punkten är inte direkt reglerad i lagen, utan framgår av god fastighetsmäklarsed (vilken i sig är reglerad i lagen att mäklare måste följa).

Punkten ett verkar vara rätt oproblematisk för de flesta. Punkten två reglerar bara skyldigheter efter avslutad affär, och bara gentemot den som faktiskt köpte fastigheten, andra intressenter har inga rättigheter enligt den.

Återstår då punkten tre. Den innebär att man kan göra lite som man vill så länge man inte sagt något annat innan. Ett mäklarföretag kan exempelvis ha som policy att visa alla ovillkorade bud. Då måste de göra det oavsett om budet är på 15 % av begärt pris eller om någon annan redan lagt ett högre bud. En annan mäklare kanske inte har någon policy, utan gör olika från fall till fall beroende på vad säljaren vill. Sen tror jag (nej, det gör jag egentligen inte, men jag hoppas) att de flesta mäklare skulle avråda från/avhålla sig från det TS önskar, att bara de bud som säljaren tror maximerar försäljningspriset visas, då en sådan lista med rätta skulle upplevas som manipulativ och oseriös av potentiella köpare.

• Gilla
garvin
  • Laddar…
M
Det händer att mekklare avvisar bud på tex 25% under utgångspris. De hänvisar till att de inte vill starta budgivningen på den nivån osv. Skambud!

Dock har de under många år varit vanligt förekommande att budgivningar slutat på mer än 25% upp.

Då är det inga konstigheter att de satt ett felaktigt utgångspris.
Sammantaget förstärker detta bara i alla fall min bild av Mekklare som skurkar.

harry73
M mendelsohn skrev:
Det händer att mekklare avvisar bud på tex 25% under utgångspris.
Men enligt kag ska dessa skambud ingå i listan med bud som köparen får efter avslutad affär. Och enligt lag ska berätta säljaren on budet när den kommer in.
I budgivningen kan mäklaren välja att inte redovisa det oönskade budet för andra spekulanter

• Gilla
Huggmejsel och 2 till
  • Laddar…
M
harry73 harry73 skrev:
Men enligt kag ska dessa skambud ingå i listan med bud som köparen får efter avslutad affär. Och enligt lag ska berätta säljaren on budet när den kommer in.
I budgivningen kan mäklaren välja att inte redovisa det oönskade budet för andra spekulanter
Lite beroende på vilken information de ger om budgivningen. Men du har i stort sett rätt.
Horribelt att de faktiskt har rätt att manipulera budgivningar.

Göder det redan obefintliga förtroendet för kåren.

Måste de verkligen ha med bud i listan som inte finns med o den officiella budgivningen? Det är ju de buden som en köpare kan ha intresse av attkontrollera.

Det finns ingen skyldighet att redovisa några bud öppet. Men alla bud måste framföras till säljaren.

• Gilla
Helena Lillarve
  • Laddar…
M
Det funns ingen skydlighet, men borde vara praxis.

BirgitS
M mendelsohn skrev:
Lite beroende på vilken information de ger om budgivningen. Men du har i stort sett rätt.
Horribelt att de faktiskt har rätt att manipulera budgivningar.

Göder det redan obefintliga förtroendet för kåren.
Det är ju inte mäklaren som bestämmer om vilka bud som accepteras utan säljaren. Normalt inför en försäljning så pratar ju säljaren och mäklaren om vilka bud som kan accepteras och kan inte säljaren acceptera t.ex. ett pris som är lägre än utgångspriset i annonsen så framför ju mäklaren det till den person som ger ett sånt bud. Det är ingen manipulation av mäklaren.

M
Nu måste du hålla koll på vad du skriver.

Säljaren accepterar bara ETT bud och det är det budet som leder till affär.
Ett bud är alltid ett bud. Oavsett om det ges en accept eller inte.

Avtal inges genom bud och accept.
Man kan liksom avvisa ett bud, men inte säga att det inte accepteras som bud.

Läs avtalslagen.

• Gilla
Enolf
  • Laddar…
C
D Daniel 109 skrev:
Måste de verkligen ha med bud i listan som inte finns med o den officiella budgivningen?
Alla anbud skall redovisas i den formella budlistan, även de som mäklaren/säljaren av en eller annan anledning väljer att inte publicera. Det kan ju också vara en budgivare som lägger ett "dolt" bud.

• Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
BirgitS
M mendelsohn skrev:
Nu måste du hålla koll på vad du skriver.

Säljaren accepterar bara ETT bud och det är det budet som leder till affär.
Ett bud är alltid ett bud. Oavsett om det ges en accept eller inte.

Avtal inges genom bud och accept.
Man kan liksom avvisa ett bud, men inte säga att det inte accepteras som bud.

Läs avtalslagen.
Okej, det jag menade var att säljare många gånger säger till mäklaren att hen inte är intresserad av några inkommande bud som understiger utgångspriset, eller t.o.m. ett belopp som ligger något över utgångspriset, sådana bud ska ignoreras. Naturligtvis ska mäklaren framföra det till den budgivare som ger bud under det av säljaren fastställda beloppet.

Nöjd med ordvalet nu?

M
Bud kan bara avvisas eller accepteras. ALLA bud avvisas till ett bud accepteras. Då blir det affär.
Finns inga mellan lägen.

L LoJo skrev:
Hej.

Har hustet ute till försäljning och det känns som om det ligger lågt i förhållande till området men det kan man ju inte veta innan.

Mäklaren fick ett "skambud" på 400000 under utgångsbudet.
Vi meddelade att vi inte accepterar detta som bud, dvs inte aktuellt att beakta vid en försäljning.

Idag startade budgivningen med att budgivare 2 gick in med 50000 till, dvs till -350000.
Jag var inte så imponerad av detta och kontaktade mäklaren som sa att hon måste acceptera och förmedla alla bud. Det är klart.
Men sen sa hon att när budgivare 2 frågade om det fanns något bud sa hon ja och var det var. Detta tycker jag är helt fel men kan vara så det funkar. Om man lägger ett skambud så startar processen där även om säljaren inte vill och inte accepterar detta?

Ok om budgivningen startar runt utgångspriset.
Att någon får lägga vad dom vill hur lågt dom vill fattar jag... men inte att processen måste starta med det låga budet. Då kan jag när jag köper hus be en kompis lägga skambud och sen ringer jag och frågar om det finns bud och så startar vi där.

Känner att det påverkar förtroendet lite.
Tittar folk på utgångspris och sen när budgivning startar så ser det ut som om vi har överprisat.

Kanske finns det någon mäklare eller jurist här som vet vad som gäller. Eller någon som satt sig in i reglerna för budgivning.

Sammanfattat.
Budgivning startade på ett väldigt lågt bud.
Vi accepterade inte det budet och meddelade att vi inte vill att budgivning startar med det.
Mäklare kör på låga budet som start när det pratas med andra intressenter.
Smådutt bud långt under utgångsbud.

Det kan ju ordna upp sig men är mest irriterad just nu!

Tack på förhand.
Det hände samma sak med oss. Men här i forum tckte man bara att vi hade fel prissättning som dock var enligt många mäklare helt ok . Vår mäklare låtit starta budgivningen från skambudet som var helt fel. Nu tog vi ner annonsen och gör ett nytt försök senare. Viktig att säga till mäklaren att hen inte får ta emot bud under en viss nivå. Nu vet vi det.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.