87 084 läst ·
102 svar
87k läst
102 svar
Måste mäklare starta budgivning på skambud?
Som köpare har jag rätt att bjuda precis vad jag tycker huset är värt, det är helt upp till mig att bestämma. Som säljare är det sedan helt upp till dig att avböja om du inte är nöjd. Men det vore väldigt oärligt av mäklaren (om det är en öppen budgivning) att inte redovisa alla inkomna bud. Vill man ha det så så får man ju ha en sluten budgivning, det går inte att kombinera när det passar.LoJo skrev:
Du kan ju själv tycka att budgivningen inte har startat, men det ändrar inte på det faktum att du har fått ett bud.LoJo skrev:
Eh? Du vill inte påverka budgivningen, men vill samtidigt bestämma var den ska starta. Morsning...LoJo skrev:
Du har ju en helt förvriden syn på hur handel på en fri marknad går till. Hur tänkte du t ex att budgivning går till på en marknad med fallande priser? Nej just det, huspriser går ju aldrig ner...
Om det är ett skambud eller inte beror på vad huset är värt. Jag köpte mitt hus för 550k under utgångspriset (25%). Huset är som sagt bara värt det någon vill betala.buspojken skrev:Vi köpte vårt hus förra året den här tiden, vi köpte innan den officiella budgivningen startat, vi lade 100 k över utgångspris och fick huset, tidigare samma dag kom ett riktigt skambud in, 300 under utgångspris, men de nämndes inget Om de av mäklaren, han tyckte de var alldeles för oseriöst, tror ändå vi fick huset billigt, då de var knökfullt på bägge visningarna
Var även i en annan budgivning innan det där jag gav ett bud på 25% under utgångspriset. Mäklaren hånade mig nästan i telefonen och sa att det var ointressant. Sen vanns budgivningen av en (för utgångspriset) som inte hade råd och det blev ingen affär, efter mycket om och men så såldes huset 2 år efter budgivningen jag var med i för 15% under utgångspriset. (Vilket när jag budade inte accepterades). TS verkar ha koll på priset i området men alla säljare har inte koll på vad marknadsvärdet på sitt hus är.
Redigerat:
Det rimliga för grundfrågeställningen tycker jag är att mäklaren redovisar även låga inkomna bud men samtidigt klargör att säljaren inte accepterar dem. Det finns ju ingen poäng i att ha en pågående budgivning på nivåer som ligger långt under vad säljaren kommer acceptera.
Vi är intresserade av ett fritidshus som legat ute till försäljning sedan förra sommaren. I höstas hade vi bestämt oss för att lägga ett bud som ligger 25% under begärt pris. När vi ringde mäklaren för att lägga budet fick vi veta att någon annan lagt ett aningen högre bud som säljaren avvisat direkt. Därmed blev det ju inte intressant för oss att lägga vårt bud, och vi ville inte lägga ett högre. Nu avvaktar vi bara och hoppas att säljaren framåt hösten kommer inse att han begär för mycket.
Vi är intresserade av ett fritidshus som legat ute till försäljning sedan förra sommaren. I höstas hade vi bestämt oss för att lägga ett bud som ligger 25% under begärt pris. När vi ringde mäklaren för att lägga budet fick vi veta att någon annan lagt ett aningen högre bud som säljaren avvisat direkt. Därmed blev det ju inte intressant för oss att lägga vårt bud, och vi ville inte lägga ett högre. Nu avvaktar vi bara och hoppas att säljaren framåt hösten kommer inse att han begär för mycket.
Renoverare
· Stockholm
· 19 578 inlägg
Som köpare vet man ju att säljaren oftast ligger lite högre än deras lägsta acceptabla nivå.
Att tro att man ska få bud som startar direkt på utropsbudet är kanske naivt?
Inte ens om du har pantbrev för ett visst belopp kan man förvänta sig att budgivningen skall starta på minst det. Det enda du kan göra är att neka de anbud du får i så fall.
Att inte visa "för låga" anbud är även det att betrakta som bedrägeriförsök för andra budgivare?
Jag säger inte att det är så, utan skulle kunna vara!
Klart att det kanske skiljer sig 1 miljon mellan budet och det du drömmer om att få, men det är inget skambud du fått!
Det är marknaden som bestämmer vad det är värt! Tyvärr.
Att tro att man ska få bud som startar direkt på utropsbudet är kanske naivt?
Inte ens om du har pantbrev för ett visst belopp kan man förvänta sig att budgivningen skall starta på minst det. Det enda du kan göra är att neka de anbud du får i så fall.
Att inte visa "för låga" anbud är även det att betrakta som bedrägeriförsök för andra budgivare?
Jag säger inte att det är så, utan skulle kunna vara!
Klart att det kanske skiljer sig 1 miljon mellan budet och det du drömmer om att få, men det är inget skambud du fått!
Det är marknaden som bestämmer vad det är värt! Tyvärr.
När jag köpte min gård la jag första budet, som låg på halva utgångspriset. Alltså ett skambud.
I slutändan fick jag bjuda 50 procent mer än utgångspriset för att vinna budgivningen. Så bara för att man börjar lågt behöver det inte bli lågt i slutänden.
I slutändan fick jag bjuda 50 procent mer än utgångspriset för att vinna budgivningen. Så bara för att man börjar lågt behöver det inte bli lågt i slutänden.
Men precis! Det hör definitivt inte hemma på en öppen budgivning. Så lurad man blir om man inte får veta att ett annat mycket lägre bud finns, eller "jo, det finns ett lägre bud, men säljaren accepterar inte och du får inte veta hur högt det är"...nioiku skrev:
Marknadspris? Är det pris eller marknadsvärde du menar?KnockOnWood skrev:
Marknadsvärdet är det uppskattade pris som huset sannolikt skulle få vid försäljning på öppna marknaden.
Priset är det som huset såldes för. Det ena kan vara högre än det andra.
Grundstött
· Halland
· 28 348 inlägg
Det är ju ganska vanligt att det på Hemnet framgår att "budgivning pågår", men storleken på buden redovisas inte på hemsidan. Jag antar att man får reda på vilka bud som kommit in om man kontaktar mäklaren.
Jag har alltid tolkat detta som att det/de bud som kommit in bedöms som alltför låga men att mäklaren vill att intressenterna ska skynda på och höra av sig.
Som budgivare är jag egentligen bara intresserad av att veta vilket budgivningssätt som gäller för just det här objektet och att mäklaren och säljaren håller sig till detta. Jag har inget krav på att det ska vara exakt samma förfaringssätt vid alla överlåtelser.
Jag har alltid tolkat detta som att det/de bud som kommit in bedöms som alltför låga men att mäklaren vill att intressenterna ska skynda på och höra av sig.
Som budgivare är jag egentligen bara intresserad av att veta vilket budgivningssätt som gäller för just det här objektet och att mäklaren och säljaren håller sig till detta. Jag har inget krav på att det ska vara exakt samma förfaringssätt vid alla överlåtelser.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 15 970 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 15 970 inlägg
Det behöver inte vara så. Har bekanta som sålde sitt hus och mäklaren tyckte inte att buden skulle ut på nätet, vet inte varför så de följde mäklarens rekommendationer. Buden var på helt ok nivåer för säljaren, dvs de fick ett bud på acceptpris som första bud (och de hade sålt för acceptpris om de inte fått fler bud) och sen steg det 10-20% (minns inte exakt)Plåthuset skrev: