Att rata en fastighet helt för att det växer parkslid på den är en överreaktion. Så jag håller inte med dig.

• Gilla
civilingenjören
  • Laddar…
F
D Daniel 109 skrev:
Det där stämmer inte. Parkslide är inte magisk.
Nä, alla experter har generellt fel och de med stora problem är bara korkade. Du har som vanligt rätt och gott om bokstäver med antagligen.

D Daniel 109 skrev:
Att rata en fastighet helt för att det växer parkslid på den är en överreaktion. Så jag håller inte med dig.
Det får du tycka, men det berör inte särskilt. Det ändrar inte på min inställning.
Jag föredrar som sagt att hålla på med andra slags projekt på min fastighet med större nöje.

Jag ska understryka fö, att jag av olika anledningar hyser förståelse för att det hos fastighetsägare med parkslide på tomten förekommer en hel del tvärsäkra omdömen, som ffa tenderar vara starkt förminskande av svårigheter att hantera och få bort den.
Den bör utrotas.

Hade jag nu haft den här växten, så hade jag satsat på långsam utnötning på sätt som du, daniel 109 förespråkar i tråden, som verkar på lång sikt.

Staffans2000
RACS RACS skrev:
Man får nog räkna med att en del spekulanter kan tänkas "panika"
"Panika". Det var en ny ordvurpa.
En del blir upprörda för Parkslide.
En del oroar sig för Asbest.
En del jagar upp sig för mögel.
En del blir förskräckta för daghem och skolor.
Så Inget nytt under solen alltså. Själv hade jag inte ens tänkt på att titta efter knepiga växter, om jag inte av en slump läst denna tråd.

Staffans2000 Staffan2000 skrev:
"Panika". Det var en ny ordvurpa.
En del blir upprörda för Parkslide.
En del oroar sig för Asbest.
En del jagar upp sig för mögel.
En del blir förskräckta för daghem och skolor.
Så Inget nytt under solen alltså. Själv hade jag inte ens tänkt på att titta efter knepiga växter, om jag inte av en slump läst denna tråd.
Finns många anledningar att tveka.. och många prioriteringar att beakta. Man får väl hålla sig till egna prion.. och inte lägga till ytterligare tveksamheter.
Här i Sverige är parkslide ingen stor sak..i alla fall än.
Men det tillkommer nya faror hela tiden.

Som sagt, man får ha förståelse för att vissa fastighetsägare talar i modererande termer om parkslide.

Vad menar folk med ”panika” uttalanden som ”Jag tillhör väl inte dem som "panikar".. men skulle absolut inte köpa fastighet med parkslide” går inte riktigt ihop för mig. Jag trodde att det var den typen av reaktioner folk syftade på med ”panika”

• Gilla
civilingenjören
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Vad menar folk med ”panika” uttalanden som ”Jag tillhör väl inte dem som "panikar".. men skulle absolut inte köpa fastighet med parkslide” går inte riktigt ihop för mig. Jag trodde att det var den typen av reaktioner folk syftade på med ”panika”
Det finns också mer bekymrade reaktioner på parksliden, än de mer förminskande, bl.a. i annan tråd här på sidorna. Jag ser inte att någon annan skulle ha använt just det uttrycket; inom sitationstecken fö.

Borde ha framgått orsak.. eller kanske logiken för att avstå vissa olägenheter, i detta fall parkslide; det finns för min del andra prioriteringar, andra slag anläggningsprojekt i trädgården att ägna mig åt med betydligt större nöje; som bl.a. inte är förenligt med växter som helst inte ska störas på det sättet.

Jag tror inte att det är omöjligt att sälja en tomt med parkslide.. :worried: Men jag avstår köp. Nog sagt om det.
Frågan i rubrik rör väl hur eller om mäklare ska förhålla sig till frågan.. informera eller inte informera?

Magnus E K
Största problemet tror/tycker jag är att folk öser ut bekämpningsmedel (ibland till och med privatimporterade förbjudna sorter) i trädgården. Det är uteslutet för mig så om något blir det mekanisk uttröttningsstrategi.

• Gilla
civilingenjören och 1 till
  • Laddar…
Magnus E K Magnus E K skrev:
Största problemet tror/tycker jag är att folk öser ut bekämpningsmedel (ibland till och med privatimporterade förbjudna sorter) i trädgården. Det är uteslutet för mig så om något blir det mekanisk uttröttningsstrategi.
instämmer att det är ett problem.
(Men den saken rör något annat än rubrikens ämne).

RACS RACS skrev:
som bl.a. inte är förenligt med växter som helst inte ska störas på det sättet.
Parkslide ska man definitivt störs så mycket man kan.

Magnus E K
Någon får tipsa de irländska asfaltsläggarna om den nya affärsmöjligheten att våldgästa folks trädgårdar och hugga ner parkslidesbestånd, för att sen kräva betalt för jobbet i efterhand.

D Daniel 109 skrev:
Parkslide ska man definitivt störs så mycket man kan.
Hur ska du nu ha det, Daniel 109? Fö. i tisdags kl 21:50 skrev du själv, citerar dig.. "Jo, tar man bort växtens gröna delar regelbundet så minskar den. Om du gräver så lär du förstöra mer."

Vill man jobba med andra saker i trädgård så är denna växt ett onödigt aber; anlägger man, så gräver man, bland annat.
Att hålla grönmassor och passa sig är heller inget den vanliga husägaren som vill ha det lättskött önskar sig.

Föga fruktbart att argumentera vidare på joho-nähä-vis om växten. Ger inte svar..
Tråden har för min smak alldeles för länge uppehållit sig vid frågan om själva växten och besvär/eller ej besvär med den och hur det hela ter sig; med urspårningar från frågans ämne. Det är så klart, vill man runda sakfrågan så blir det väl att man gärna diskuterar uttryck och andra saker. Och detta mitt inlägg framstår lite av "brexita" för min del.. (ännu ett "sånt" begrepp..?)

Men hur är det.. alltså, med rubrikens fråga, om mäklarens upplysningsskyldighet. Det har framkommit olika bevekelsegrunder för att avstå plantera och för att växten bör utrotas.
Borde mäklare upplysa när frågan är aktuell för ett objekt mäklaren har?

Magnus E K Magnus E K skrev:
Någon får tipsa de irländska asfaltsläggarna om den nya affärsmöjligheten att våldgästa folks trädgårdar och hugga ner parkslidesbestånd, för att sen kräva betalt för jobbet i efterhand.
Haha.. ja det vore väl nåt..

Hemmakatten
Nej, mäklarna ska inte behöva upplysa om det finns parkslide eller ej.

Det finns en lång lista med invasiva växter. Orimligt atr mäklare ska känna till och upplysa om alla de växterna. Tror inte heller säljaren känner till dessa.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.