4 338 läst ·
12 svar
4k läst
12 svar
Måste bygga en väg ....?
Det första som måste göras förutom vatten och el är en stabil väg som kan användas av fordon som transporterar byggnadsmaterial. Så hur går man tillväga ... Marken som jag planerar en väg på är en åker...
Funderar på att köpa en typ av "vira" från ett pappersbruk som jag sen kan lägga lösgrus på.. Hur har ni gjort ?
Funderar på att köpa en typ av "vira" från ett pappersbruk som jag sen kan lägga lösgrus på.. Hur har ni gjort ?
Dom flesta har nog inte tillgång till vira hur som helst, är det vira från ett siberparti eller från anläggning med inloppslådor vi talar om ?
Skämt å sido, idén är ju inte helt fel men det skulle nog vara något grövre i botten under gruset, både för bärighet och dränering, makadam eller så.....
Bara vira och väggrus skulle nog inte ligga still om en lastbil kör på det......skulle jag tro !
Skämt å sido, idén är ju inte helt fel men det skulle nog vara något grövre i botten under gruset, både för bärighet och dränering, makadam eller så.....
Bara vira och väggrus skulle nog inte ligga still om en lastbil kör på det......skulle jag tro !
Ta undan matjorden(spara, kan behövas senare!) och sedan fyller du upp med bärlager 2dm (0-30 kanske) och väggrus på det.
Om du inte har enbart blöt lera därunder så håller det garanterat. Om du inte tar undan matjorden så sjunker så småningom vägen.
/Jörgen
Om du inte har enbart blöt lera därunder så håller det garanterat. Om du inte tar undan matjorden så sjunker så småningom vägen.
/Jörgen
Draven skrev:
1) Ja
2) Ja
3) Duk, 0-63 och 0-32
4) Organiserade arbetet men lät maskiner få vägen på plats.
Precis som jorwes skriver är rbetsordningen så att man gräver ur ordentligt först, ned till fast underlag vilket brukar röra sig om ett antal dm, 5 i vårat fall. Sedan lägger man på markduk för att förhindra lera och annat material att pressas upp i vägmaterialet. Gräv även ut för diken vid sidan om vägen.
Sedan lägger man på grövre krossmaterial, vi använde 0-63 men grövre går också bra. Detta blir bärlagret och bör vara minst 2-3 dm. Viktigt är sedan att man får detta material packat ordentligt (stor markpadda eller vält). Överst lägger man på ett något finare material som ger en jämnare yta, här använde vi 0-32. Vattna sedan vägen och kör på flitigt med markvibrator.
Så gjorde vi
För att bygga en stabil väg behöver man
först schakta bort ev matjord sedan lägger man ut
fiberduk där på lägger man bergkross typ 0-90
sedan vibrerar man det med en markvibrator minst 150kg där efter toppar du med 10cm 0-20 sen kör du med vibratorn ovan på det när du vibrerar 0-90 skall du köra med minst 4 överfarter.
sedan vibrerar man det med en markvibrator minst 150kg där efter toppar du med 10cm 0-20 sen kör du med vibratorn ovan på det när du vibrerar 0-90 skall du köra med minst 4 överfarter.
Ovanstående är skrivet av min svåger som åkare, jag kan inget om vägbygge..... Stefanompalompa skrev:För att bygga en stabil väg behöver man
sedan vibrerar man det med en markvibrator minst 150kg där efter toppar du med 10cm 0-20 sen kör du med vibratorn ovan på det när du vibrerar 0-90 skall du köra med minst 4 överfarter.![]()
Klicka här för att svara