Har anlitat två byggare att göra detta till mig, de garanterade mig att det skulle bli helt plant. Och vad gäller spacklet så ringde jag in till återförsäljaren och de försäkrade mig att det gick att lägga trägolv på :) vad gäller fuktigheten i spacklet så kan jag gott och väl vänta längre än helgen, har dessvärre ingen fuktmätare så kanske lika bra att vänta några dagar till, men limmet jag kommer använda har också en fuktspärr så tror det ska gå bra ☺️

R r1200gs skrev:
Du måste flytspackla med ”industrispackel”, ca 4ggr så dyrt som ”vanligt”. Rådgör med leverantören av dito. Jätteviktigt att det är helt perfekt plant för ett bra resultat med golvet.
Detta pga ”draghållfastheten” som redan nämnts ovan, annars kan golvet resa sig och allt måste göras om…….

S Sundaan skrev:
Har anlitat två byggare att göra detta till mig, de garanterade mig att det skulle bli helt plant. Och vad gäller spacklet så ringde jag in till återförsäljaren och de försäkrade mig att det gick att lägga trägolv på :) vad gäller fuktigheten i spacklet så kan jag gott och väl vänta längre än helgen, har dessvärre ingen fuktmätare så kanske lika bra att vänta några dagar till, men limmet jag kommer använda har också en fuktspärr så tror det ska gå bra ☺️
Ska du limma golvet i underlaget så behövs särskilt spackel med tillräcklig ythållfasthet. För att lägga flytande golv duger vad som helst, bara det är plant.

Ska du limma golvet i underlaget bör du kolla att det spacklas med rätt spackel. Inte helt vanligt att man gör så och inte säkert att byggarna har koll på.

• Gilla
Anonymiserad 405730 och 1 till
  • Laddar…
Nu är alla golv flytspacklade och klara gjordes förra veckan så har torkat i över 1 vecka imorgon. Tänkte börja lägga trägolvet och har provat att googla trälimm med fuktspärr men hittar inget…

Vet du möjligtvis vad det är för limm jag ska använda? Och gärna vilken primer som blir bäst innan med :) extremt tacksam för svar. Mvh
N nybyggarn3 skrev:
Det går fint att limma trägolv mot betong. Man använder speciellt lim för ändamålet som är elastiskt efter att det har härdat. Dessutom fungerar limmet som fuktspärr.

Däremot är det som sagt viktigt med ythållfastheten. Jag skulle ha kollat upp ordentligt innan så att de använder ett lämpligt spackel.

S Sundaan skrev:
Nu är alla golv flytspacklade och klara gjordes förra veckan så har torkat i över 1 vecka imorgon. Tänkte börja lägga trägolvet och har provat att googla trälimm med fuktspärr men hittar inget…

Vet du möjligtvis vad det är för limm jag ska använda? Och gärna vilken primer som blir bäst innan med :) extremt tacksam för svar. Mvh
Hallå,
Det är inte trälim du är ute efter utan golvlim/parkettlim. Jag använde ett lim från Bona, r850 tror jag det heter.

• Gilla
Anonymiserad 405730
  • Laddar…
ursäkta min trötthet menade inte trälimm, det skulle enbart användas i ändspontarna. Okej så ett golvlim/ parkettlim och så se till att det innehåller fuktspärr.. got it. Och gällande primer är det i princip vilken som helst eller? Har ingen aning hur mycket som behövs det är till cirka 30kvm :)
N nybyggarn3 skrev:
Hallå,
Det är inte trälim du är ute efter utan golvlim/parkettlim. Jag använde ett lim från Bona, r850 tror jag det heter.

S Sundaan skrev:
ursäkta min trötthet menade inte trälimm, det skulle enbart användas i ändspontarna. Okej så ett golvlim/ parkettlim och så se till att det innehåller fuktspärr.. got it. Och gällande primer är det i princip vilken som helst eller? Har ingen aning hur mycket som behövs det är till cirka 30kvm :)
Om du limmar golvet i underlaget ska du inte limma spont och not också. Med det limmet jag använde behövdes ingen primer. Kan säkert variera mellan olika lim. Det går rätt mycket, kom inte ihåg exakt.

Jag föreslår att du vänder dig till någon som säljer golvlim så du får rätt grejer.

Hej
Hur gick det ?
Lade du golvet själv eller anlitade du någon ?
Jag funderar själv på att limma vårt 20mm massiva trägolv, då golvvärmeslingorna (vatten) ligger högst upp i betongen. Dessutom tror jag att plywood + golv kommer isolera bort för mycket av golvvärmen.
Jag har hört att man behöver lägga tyngder på golvet & använda spännband avsedda för golvläggning

Hej där, hittade din kommentar när jag sökte på samma ärende. Är på gång att lägga massivt golv 25mm på betong med golvvärme som är ingjutet. Har förstått att vi måste limma det. Hur gick det för dig? Limmade du golvet ? Hur gjorde du isåfalll?

Vi valde bort trägolv på betongplattan. Blev klinkers överallt

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.