Hej! Håller på att renovera en lägenhet från 1920. I vardagsrummet/ sovrum har vi köpt in ett massivt trägolv 20mm från moelven.

Efter att laminatgolvet rivits bort upptäckte vi en heltäckningsmatta och under den låg en linolieum matta. Nu är det kastat men är fortfarande cirka 0,5-1mm papprester på större delar av golvet.

golvet är inte helt jämnt och finns ett glapp under vattenpasset på sina värsta ställen på 10-15mm.

Detta är min första renovering och är inte så kunnig alls i frågan, vad har ni gjort för bästa / enklast resultat? Var ett jävla jobb att försöka skrapa bort all papp så tänkte i utgångspunkt bara sopa, sedan dammsuga fint för att sedan köra en primer och slutligen limma direkt mot betongen. Blir det bra trots en del ojämnheter eller måste jag flytspackla / spackla jämnt där det finns ojämnheter innan jag limmar?

• Rivningsarbete av gamla golvbeläggningar med synliga papprester och ojämn betongyta i en lägenhet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
BirgitS
Välkommen till forumet!

Vad står det om underlagets planhet i golvets läggningsinstruktion?

BirgitS BirgitS skrev:
Välkommen till forumet!

Vad står det om underlagets planhet i golvets läggningsinstruktion?
Det ska nog Max avvika 1,5mm per 1m.. så har tagit det tunga beslutet att köra avrättningsmassa för att få det så jämnt som möjligt innan golvet läggs. Känns bäst att göra det så..

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Ser ut att möjligen vara svartlim ni pillar bort, eventuell förekomst av asbest för kännedom.
Vad gäller montaget, är det säkert fråga om betong? Om ja, flytande läggning går inte med massiva plank. Limmas mot underlaget är nog modellen isf om ni vill hålla nere bygghöjder, vet också att det finns ett underlag att köpa där planken klistras mot ovansidan fast hört det funkar sådär.
Om ni kan kosta på er höjd är det sannolikt bäst att lägga tex plywood, gärna i två förskjutna lager och skruva golvet i detta.
Allra bäst vore emellertid om det antingen var trä under lagret ni håller på med nu, alternativt att byta till ett sk lamellgolv som kan läggas flytande.

Tack för svar, men tror jag bestämt mig för att rulla primer över underlaget nu, det är betong under den pappen som du ser har skrapats bort i bilden. Sen köra avrättningsmassa för att få hela golvet jämnt, då det ändå behövs göras i hallen där vi ska lägga klinkers. När det är gjort så tänkte jag köra primer igen, sen limm med fuktspärr och lägga golvet uppe på flytspacklet.

Moelven har en video på yt där de lägger massivt trägolv direkt på betong nämligen. Så jag gissar att flytspackel blir det samma?
D Daniel Barnaniel skrev:
Ser ut att möjligen vara svartlim ni pillar bort, eventuell förekomst av asbest för kännedom.
Vad gäller montaget, är det säkert fråga om betong? Om ja, flytande läggning går inte med massiva plank. Limmas mot underlaget är nog modellen isf om ni vill hålla nere bygghöjder, vet också att det finns ett underlag att köpa där planken klistras mot ovansidan fast hört det funkar sådär.
Om ni kan kosta på er höjd är det sannolikt bäst att lägga tex plywood, gärna i två förskjutna lager och skruva golvet i detta.
Allra bäst vore emellertid om det antingen var trä under lagret ni håller på med nu, alternativt att byta till ett sk lamellgolv som kan läggas flytande.

S Sundaan skrev:
Tack för svar, men tror jag bestämt mig för att rulla primer över underlaget nu, det är betong under den pappen som du ser har skrapats bort i bilden. Sen köra avrättningsmassa för att få hela golvet jämnt, då det ändå behövs göras i hallen där vi ska lägga klinkers. När det är gjort så tänkte jag köra primer igen, sen limm med fuktspärr och lägga golvet uppe på flytspacklet.

Moelven har en video på yt där de lägger massivt trägolv direkt på betong nämligen. Så jag gissar att flytspackel blir det samma?
Ja, betong och avjämningsmassa bildar samma underlag för golvet.

https://www.rightpricetiles.no/adda...TvoIeFuWePEa36XN2bPg6hjQ-QG-TPaxoCYXkQAvD_BwE

Denna borde fungera att lägga trägolv på sen va? :) står den är utmärkt för klinkers iallafall

QUOTE="Sundaan, post: 4659356, member: 530366"]Tack för svar, men tror jag bestämt mig för att rulla primer över underlaget nu, det är betong under den pappen som du ser har skrapats bort i bilden. Sen köra avrättningsmassa för att få hela golvet jämnt, då det ändå behövs göras i hallen där vi ska lägga klinkers. När det är gjort så tänkte jag köra primer igen, sen limm med fuktspärr och lägga golvet uppe på flytspacklet.

Moelven har en video på yt där de lägger massivt trägolv direkt på betong nämligen. Så jag gissar att flytspackel blir det samma?[/QUOTE]
D Daniel Barnaniel skrev:
Ja, betong och avjämningsmassa bildar samma underlag för golvet.

Ska det limmas så är ythållfastheten kritisk. Har för mig att inte alla flytspackel är lämpliga då. Kolla det innan du köper spackel

• Gilla
Daniel Barnaniel
  • Laddar…
N nybyggarn3 skrev:
Ska det limmas så är ythållfastheten kritisk. Har för mig att inte alla flytspackel är lämpliga då. Kolla det innan du köper spackel
Instämmer. Ring weber eller annan leverantör och rådgör.

• Gilla
nybyggarn3
  • Laddar…
B
Har lagt in ett Dalaflood trägolv och det rör sig med årstiderna. Springorna blir några mm större på vintern(torr luft) och sluter tätt på sommaren(fuktig luft).

Om man limmar kommer väl inte golvet kunna röra sig? Blir det inte massa spänningar i det då och kan spricka eller något annat tråkigt?

Det golvet jag hade skulle skruvas i noten med ett visst avstånd, kommer inte ihåg exakt men kanske 30cm. Går det inte och göra likadant fast med betongskruvar om du förborrar hålen i noten?

Annars är mitt tips att läs instruktionerna för ditt golv eller kontakta tillverkaren och gör vad dom säger!

Hej! Är absolut inte kunnig inom detta område, men har sett en youtube video från tillverkaren av golvet som visar hur de limmas direkt mot betong. Lämnar självklart en 8-10mm runt om i kanterna och de limmas inte på bredden utan enbart kortsidorna, och det jag misstänker är att limmet låter det ändå röra på sig är väl något speciallim. Hade nog lagt det flytande men det avrådde moelven om rummet var större än 16kvm, vårt vardagsrum är 22kvm och sovrum runt 8-9kvm så kanske lägger det flytande där.

Får golvet flytspacklat imorgon sen får det torka under helgen och i nästa vecka så börjar jag nog försöka lägga golvet! Bild kommer för de som är intresserade av slutresultatet

B ByggareNic skrev:
Har lagt in ett Dalaflood trägolv och det rör sig med årstiderna. Springorna blir några mm större på vintern(torr luft) och sluter tätt på sommaren(fuktig luft).

Om man limmar kommer väl inte golvet kunna röra sig? Blir det inte massa spänningar i det då och kan spricka eller något annat tråkigt?

Det golvet jag hade skulle skruvas i noten med ett visst avstånd, kommer inte ihåg exakt men kanske 30cm. Går det inte och göra likadant fast med betongskruvar om du förborrar hålen i noten?

Annars är mitt tips att läs instruktionerna för ditt golv eller kontakta tillverkaren och gör vad dom säger!

B
Det går fint att limma trägolv mot betong. Man använder speciellt lim för ändamålet som är elastiskt efter att det har härdat. Dessutom fungerar limmet som fuktspärr.

Däremot är det som sagt viktigt med ythållfastheten. Jag skulle ha kollat upp ordentligt innan så att de använder ett lämpligt spackel.

S Sundaan skrev:
Hej! Är absolut inte kunnig inom detta område, men har sett en youtube video från tillverkaren av golvet som visar hur de limmas direkt mot betong. Lämnar självklart en 8-10mm runt om i kanterna och de limmas inte på bredden utan enbart kortsidorna, och det jag misstänker är att limmet låter det ändå röra på sig är väl något speciallim. Hade nog lagt det flytande men det avrådde moelven om rummet var större än 16kvm, vårt vardagsrum är 22kvm och sovrum runt 8-9kvm så kanske lägger det flytande där.

Får golvet flytspacklat imorgon sen får det torka under helgen och i nästa vecka så börjar jag nog försöka lägga golvet! Bild kommer för de som är intresserade av slutresultatet
Kolla så att en helgs torktid räcker, stor risk där.
Om det är mycket fukt kvar i spacklet efter helgen så är det stor risk att du får problem med golvet efter det är lagt.

Du måste flytspackla med ”industrispackel”, ca 4ggr så dyrt som ”vanligt”. Rådgör med leverantören av dito. Jätteviktigt att det är helt perfekt plant för ett bra resultat med golvet.
Detta pga ”draghållfastheten” som redan nämnts ovan, annars kan golvet resa sig och allt måste göras om…….

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.