Mitt massiva trägolv har spruckit. Det ligger flytande med isolering på en betongplatta. Hur gör jag för att få ihop sprickan?

• Sprucket massivt trägolv med stora springor mellan plankorna, placerat på isolerad betongplatta.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Massivt trägolv med en lång spricka mitt på, delvis täckt av en dekorativ matta i hörnet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Magnus E K
Tanken med flytande golv är att hela golvet hålls ihop när träet ändrar volym och istället är det (normalt dolda av lister) springorna utmed väggar som ändrar bredd. Du behöver nog ta reda på varför detta inte fungerar, kan t ex vara för att det står tunga möbler i kanterna.

• Gilla
BiggeTheKing och 2 till
  • Laddar…
L Lindevad skrev:
Hur gör jag för att få ihop sprickan?
Ta upp golvet, byt den dåliga brädan eller såga bort det spruckna och limma, sponta eller kexa ihop de avkapade bitarna.

• Gilla
Processengine
  • Laddar…
Så där ser mitt golv ut också, fast det är iofs 104år gammalt

• Gilla
Maria T och 1 till
  • Laddar…
Till en början, kolla om sprickan kanske sluter sig till sommaren, då fuktigheten är högre. Annars om du så att säga fyller hela golvet med nytt material, nu medan det är vinter, kan det i värsta fall resa sig, när det sväller i sommarfukten och spänner mellan väggarna.

• Gilla
MONTREAL och 1 till
  • Laddar…
Med en sänksåg inställd på exakt djup borde det gå att klyva ur den spruckna delen precis som fribygg föreslår. Alternativt, såga loss hela den spruckna plankan och lägg dit en ny. Svårigheten blir förstås med sponten, men om han fräser eller kör med sänksågen så att man får en längsgående liten "hylla" på ömse sidor längs med de kvarvarande plankorna och gör en motsvarande fräsning på undersidan av den nya plankan så har den ju något att vila på. Plus att man limmar den. Den nya plankan måste antingen vara bredare än de övriga plankorna, eller smalare om man lämnar kvar ytterkanterna av den spruckna. Man lär väl få slipa om och behandla golvet på nytt efteråt förstås. Aldrig gjort något liknande själv utan jag bara spånar!

• Gilla
Berndtan och 1 till
  • Laddar…
P Processengine skrev:
Med en sänksåg inställd på exakt djup borde det gå att klyva ur den spruckna delen precis som fribygg föreslår. Alternativt, såga loss hela den spruckna plankan och lägg dit en ny. Svårigheten blir förstås med sponten, men om han fräser eller kör med sänksågen så att man får en längsgående liten "hylla" på ömse sidor längs med de kvarvarande plankorna och gör en motsvarande fräsning på undersidan av den nya plankan så har den ju något att vila på. Plus att man limmar den. Den nya plankan måste antingen vara bredare än de övriga plankorna, eller smalare om man lämnar kvar ytterkanterna av den spruckna. Man lär väl få slipa om och behandla golvet på nytt efteråt förstås. Aldrig gjort något liknande själv utan jag bara spånar!
Arbetsordning
1. Ta upp golvet,
2. Byta brädan ( alt såga bort det spruckna och sätta ihop resterna)
3.Lägga tillbaka golvet

Förr la man om ( eller kompletterade) de nylagda lufttorkade brädgolven efter nått år i mina trakter, när det torkat ihop behövde golvet slås ihop och ofta kunde man då lägga i en bräda till i golvet om salen var stor.
Spikning väntade man ju med tills golvet var omlagt/ ihopslaget.

• Gilla
Processengine och 3 till
  • Laddar…
Man kan se en avvikande kloss längst ner på dörrfoder i gamla hus.Det var för att kunna ta bort bara den om man behövde riva upp golvet.Med golvvärme och trägolv blir det springor som kanske inte går ihop sommartid.

Sten Lindgren Sten Lindgren skrev:
Man kan se en avvikande kloss längst ner på dörrfoder i gamla hus.
Skurkloss

• Gilla
Christer G.V. och 1 till
  • Laddar…
Ett flytande golv så sitter hela golvet ihop som en enda enhet och i ditt fall så ska det vara ihoplimmat i sponten. Inte någonstans får golvet sitta fast (spikat eller tex rör genomföringar, om rör går igenom ska hålet vara större med minst 5mm runt röret med täckbricka)
på bilderna ser det ut som det sitter fast på minst 2 ställen för endast då kan det bli en sådär stor spricka.

Det ligger ju på betong skriver du...vad exakt är det mellan golvet och betongen? Och hur mycket bygger det?
Det är väl ett relativt nylaggt golv? Brädan har ju spruckit mitt i...ganska stora krafter här om inte brädan var sprucken från början?
Står det någon / några mellanväggar ovanpå golvet som är fastsatta genom golvet ner i betongen?
Tunga möbler borde endast påverka om tjockleken på "isoleringen" är typ 1mm eller nått som kollapsar vid för hög belastning. Och det ska vara riktigt tunga möbler på båda sidor.

• Gilla
Processengine och 2 till
  • Laddar…
L Lindevad skrev:
Det ligger flytande med isolering på en betongplatta. Hur gör jag för att få ihop sprickan?
Sprickan tyder på att golvet inte flyter. Dvs att det sitter fast på mer än ett ställe. Annars skulle det inte spricka. Meningen är att springorna skall uppstå vid väggarna under golvlisten. Att få ihop det går så som föreslagits. Men det löser inte problemet. Golvet kommer fortsätta spricka eller bukta sig.
  • Orsaken är att golvet inte alls är flytande. Så det gäller att hitta alla ställen det sitter fast och åtgärda dessa. Då kommer det flyta.

• Föst när det är klart är det dags att ta i tu med de sprickor som då är kvar.

• Gilla
Processengine och 5 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.