Hej,
Har i mitt 20-talshus tagit bort väggen till kattvinden för att få ett större rum.
Jag tänkte lägga in ett furugolv där kattvinden var som bygger vidare på det ursprungliga golvet som finns i rummet.
För att passa in med resten av rummet måste det vara 90-100mm brett, men frågan är hur tjockt jag gör det?
Det ursprungliga golvet är ca 35mm tjockt, och ska det göras "rätt" ska jag väl ha samma tjocklek på det nya golvet. Frågan är om det finns några direkta nackdelar att fuska lite och lägga ett 14mm tjockt golv på en 22mm spånskiva (eller OSB?)?

Jag antar att det gamla golvet är spikat i mellanbjälklaget och då kan du ju fortsätta på samma sätt där den gamla kattvinden var. Enklast blir då att skruva/spika/limma fast stående 28x95-gles på sidan av mellanbjälklaget för att få rätt underlagshöjd åt en "riktig" golvplanka på 25mm.

Ja det är en tanke. Mina golvbjälkar sitter cc 1200mm. Vid vilken tjocklek sviktar golvet? Antar att 25mm är ok? Kan det vara ok med 20mm? (Har lite svårt att hitta smala golvplank som är 25mm tjocka)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.