Finns det nån typ av gänga/skruvmuff man kan dra in i takreglarna som har maskingänga typ M8, M10 invändigt och som håller för en hängstol med ca 60 kg last? Tänkte det kunde vara snyggt att kunna ta bort krokarna enkelt och ha nån täckplutt i hålen om stolen inte ska användas mer.
Självbyggare
· Stockholm
· 10 279 inlägg
Skulle aldrig sätta en maskingänga i en takregel och tänka sig hålla för 60 kg , för dålig gängstorlek som inte biter i trät. Maskingänga är finskuren och tät. Tveksamt att en s.k rampamuff håller , den är för kort att gripa i trät. Det går med en trappetskrok som sägs i # 2 och en lite plastpropp i hålet när kroken tas bort
Edit . Den som visas i # 4 blir det 3 hål i taket av , svårt att få snyggt vid borttag.
Edit . Den som visas i # 4 blir det 3 hål i taket av , svårt att få snyggt vid borttag.
Vilka håll kommer du åt takreglarna från?
Om du kommer åt dem uppifrån kan du sätta en islagsmutter, eller en fästbricka som visas i #4, uppifrån. Då har du hela regeln som håller emot, inte bara lite gängor.
Om du kommer åt dem från sidan kan du fälla in en fyrkantsmutter med en större fyrkantbricka från sidan (i överkant på regeln).
Jag tror fortfarande att svaret du fick av findus42 är lättast och blir snyggast när du tar bort den.
Om du kommer åt dem uppifrån kan du sätta en islagsmutter, eller en fästbricka som visas i #4, uppifrån. Då har du hela regeln som håller emot, inte bara lite gängor.
Om du kommer åt dem från sidan kan du fälla in en fyrkantsmutter med en större fyrkantbricka från sidan (i överkant på regeln).
Jag tror fortfarande att svaret du fick av findus42 är lättast och blir snyggast när du tar bort den.
Ja kanske men dom måste långt in i en regel för att inte dra så trät flisar sig. Annars går det med genomgående gängstång 8 mm med bricka och mutter på ovansidan. Klart finns det golv på nästa våning så är det inte bra det hellerHöghus skrev:
Om maskingänga är ett krav är det bara att borra så djupt man kan och fylla upp hålet ned rampamuffar. Lite justering för att gänggången skall stämma mellan skarvarna lär behövas.J jonaserik skrev:
Inget jag själv hade gjort, men inte omöjligt.
/Höghus
Klicka här för att svara