Vi ska bygga ut en liten flygel med pulpettak från vårt hus. Taket ska ha papp som beläggning och ha en flack vinkel på 3 grader. Takreglarnas spännvidd går gradvis mellan 3.5m och 5m (ej parallella väggar).

Jag hade föreställt mig vanliga 45x220 (ev C24) som takreglar men har nu fått konstruktionsförslag från byggvaruleverantören där limträtakstolar används.
Är detta verkligen nödvändigt i detta fallet eller finns det risk att brädgården tjänar mer på en dyrare produkt? :-)

Korrigering:
Efter noggrannare räknande ligger takreglarnas spännvidd mellan 3.3 och 4.1 meter.

Hoppsan, vi postade samma länk precis samtidigt :-)
Som jag skrev i korrigering så är rätt största spann 4.1, inte 5 meter.

kontakta en konstruktör ifall du vill vara på säkra sidan.
Snöfickor kan ju påverka en del.

Men med den ringa erfarenhet jag har så bör det fungera med 45x220 c24 cc600
Kolla bara så att du inte bygger i något område där det finns risk att det kommer mer snö eller annan påverkan

L
Enligt mig, så kommer det enkelt att hålla. Vänd bara brädan på rätt håll. Så att du får ryggen på brädan uppåt. Då håller det bättre och sviktar mindre. Länken och tabellen, ställer jag mig tveksam till. Det borde orka betydligt mera.

Efter att ha "påmint" byggvaruhusets konstruktör om cc600-alternativet så blev det godkänt även av deras beräkningar, så allt är grönt!

En inflikning: Vår takkonstruktion till ladan vi byggt var förvisso av större mått (längd 18 m bredd 8 m) men där blev det samma pris på en nockbalklösning kontra "vanliga" takstolar. Bara tänkte OM ni vill ha öppet till nock så är det kanske värt att kolla upp?!

Som står i första posten så gäller detta ett pulpettak så det är "öppet till nock" i båda fallen, frågan var bara om jag skulle köra på byggvaruhusets konstruktörs förslag på att köpa "takstolar" (= färdigkapade limträbalkar med lite lull-lull på) eller om jag skulle ta vanligt konstruktionsvirke till takbalkarna. Det kallas takstolar även om det bara är en rak träbit.

Fast kolla bara så att inte "takstolarna" blir lika dyra/billiga. Du slipper limträ, men det går åt dubbelt så många. Limträbalkar brukar inte vara väldigt mycket dyrare än konstruktionsvirke i samma dimension.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.