P
nino nino skrev:
Ja men dom kostar 15-1700 i Tyskland med elmotor
Hmm det var rejält..
begagnade på skroten då?
 
Maskintok skrev:
Hmm det var rejält..
begagnade på skroten då?
Jo men då vet man ju inte om man får nåt bättre än det man har...
Elmotorn kostar 5-700 men fanns i Kina för runt 100 förut, kanske ska kolla det...
Ok utan elmotor från Tyskland och Kina motor
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
Bytte belägg bak på vår förra XC60 som har elmotor för handbroms. Enligt Volvo måste man ha dator för att backa elmotorn men det funkar att koppla ett batteri och kablar till motorn så backar man dem och drar åt dem på så sätt.
 
  • Gilla
nino och 1 till
  • Laddar…
P
nino nino skrev:
Jo men då vet man ju inte om man får nåt bättre än det man har...
Elmotorn kostar 5-700 men fanns i Kina för runt 100 förut, kanske ska kolla det...
Ok utan elmotor från Tyskland och Kina motor
Låter som en bra lösning (y)
billigare iallafall :cool:
 
M Myckling skrev:
Bytte belägg bak på vår förra XC60 som har elmotor för handbroms. Enligt Volvo måste man ha dator för att backa elmotorn men det funkar att koppla ett batteri och kablar till motorn så backar man dem och drar åt dem på så sätt.
Kanske funkar på vw också, har iof en kompis med dator så han kan hjälpa mig med det.

Nu kostade motorerna runt 350 med frakt men det är ok.

Mina funkar ju men skruvar i aluminium har en tendens att sitta som berget...
Har nog till å med en extra liggandes.

Men bästa vore ju att få ur kolven ur mitt ok och fixa till, kanske räcker att bromsa några gånger så kanske den hoppar ur
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
P
nino nino skrev:
Kanske funkar på vw också, har iof en kompis med dator så han kan hjälpa mig med det.

Nu kostade motorerna runt 350 med frakt men det är ok.

Mina funkar ju men skruvar i aluminium har en tendens att sitta som berget...
Har nog till å med en extra liggandes.

Men bästa vore ju att få ur kolven ur mitt ok och fixa till, kanske räcker att bromsa några gånger så kanske den hoppar ur
Bara att prova.... Vad är det värsta som kan hända?..
 
P
Hand håller öppet cylindern på en Jonsered 2152a motorsåg med synlig otät spolkanal.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild av Jonsered 2152a motorsågets cylinder med synliga spolkanaler och tecken på otäthet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Motorkomponenter av en Jonsered 2152a med fokus på spolkanalernas lock och cylinderns insida.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Har en jonsered 2152a inne..
ville inte vara med riktigt..
gjorde test för tjuvluft..
Den reagerade vid ena locket för spolkanalerna..
Och mycket riktigt.. otät..
Så nu blir det att fixa till detta..

lika såg som Hva 353.
 
  • Gilla
Tule54
  • Laddar…
Har en Stihl FS450
Ska klingan snurra när man drar i startsnöret? Eller är det nån typ av koppling som slår in när man varvar upp?

Är det nåt fett eller olja man ska byta i vinkelväxeln?
Andra servicpunkter?
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
P
nino nino skrev:
Har en Stihl FS450
Ska klingan snurra när man drar i startsnöret? Eller är det nån typ av koppling som slår in när man varvar upp?

Är det nåt fett eller olja man ska byta i vinkelväxeln?
Andra servicpunkter?
centrufigalkoppling.
Den slår ut av vevaxelns rörelse.
roterar redskapet med vid startsnöre manöver så är kopplingens fjädrar kaput.
lätta att byta..

fylla på så fett finns till 75% i växeln.
Och stift, filter ska bytas, rengöras..
Annars så är det bara att köra på.

av med bygeln för styret.
bort med tornet.
Sedan lossa vajern bak på motorn.
lätta på skruvarna fram inunder tornet.
Och sedan så är det några skruvar för att lossa kåpan över trumman.
Och sen är du inne vid kopplingen..
 
  • Gilla
nino
  • Laddar…
Är det ok att röja med den ändå (trots trasiga fjädrar) ?
Drar på semester på fredag fm och en kompis ska röja lite åt mig när jag är borta
 
P
Spelar nog ingen större roll,blir väl bara att det snurrar hela tiden!
 
  • Gilla
nino och 1 till
  • Laddar…
P
nino nino skrev:
Är det ok att röja med den ändå (trots trasiga fjädrar) ?
Drar på semester på fredag fm och en kompis ska röja lite åt mig när jag är borta
Japp det som händer är att den slutar dra någon gång.. Inget mer.
(y)
 
P
  • Gilla
nino
  • Laddar…
P
Handyman 1 skrev:
Spelar nog ingen större roll,blir väl bara att det snurrar hela tiden!
lagomt roligt... När det är småsten som flyger.. Sedan kan den ju dö på tomgången också.. lager i riggen kan gå sönder.
motorn får jobba lite hårdare för samma snurr på redskapet...
bränsleförbrukningen ökar..
Den kan börja tveka på gasen..

Ja som man förstår så är det en hel del..
Men inget var enbart till dig Handyman utan rent allmänt.. (y)
 
  • Gilla
nino
  • Laddar…
P
Maskintok skrev:
Japp det som händer är att den slutar dra någon gång.. Inget mer.
(y)
Läs mitt inlägg till Handyman..
För detta stämmer bara lite grann...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.