Åsa Lund
Vi får börja blanda i våra dunkar :cool:
Vad rekommenderar du att vi häller i vår Fs130 som är fyrtakt?
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
P
Åsa Lund Åsa Lund skrev:
Vi får börja blanda i våra dunkar :cool:
Vad rekommenderar du att vi häller i vår Fs130 som är fyrtakt?
Ja antingen samma eller lite mer E85 i vanliga bensinen/Alkylaten..
 
  • Gilla
Åsa Lund
  • Laddar…
Har en Jonsered CS2145 som gärna dör vid gaspådrag från tomgång. Särskilt när den stått och gått på tomgång ett litet tag. Testade att justera upp tomgångsvarvtalet litegrann och det blev klart bättre men fortfarande inte helt bra.

Den är servad för inte så länge sedan.

Har du något bra tips?
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
P
mexitegel mexitegel skrev:
Har en Jonsered CS2145 som gärna dör vid gaspådrag från tomgång. Särskilt när den stått och gått på tomgång ett litet tag. Testade att justera upp tomgångsvarvtalet litegrann och det blev klart bättre men fortfarande inte helt bra.

Den är servad för inte så länge sedan.

Har du något bra tips?
Låter som 2 saker.. iallafall i direkt mening..

1. kolla gnistskyddet på ljuddämparen.
sitter det kvar så avlägsna detta.
2. justera nålen i förgasaren..
Man öppnar upp förgasaren och sedan så spänner man armen på förgasarnålens arm.
armen skall ligga i kant med förgasarkroppen obelastad.

vidare till annat.

3. dekompventilen.
Dessa läcker ganska ofta och kan då ge likvärdig symptom..

4. märke och hårdhet på stiftet.

5. primerblåsan.
Kolla att den är hel.. ibland suger de luft där..
 
  • Gilla
mexitegel
  • Laddar…
mexitegel mexitegel skrev:
Har en Jonsered CS2145 som gärna dör vid gaspådrag från tomgång. Särskilt när den stått och gått på tomgång ett litet tag. Testade att justera upp tomgångsvarvtalet litegrann och det blev klart bättre men fortfarande inte helt bra.

Den är servad för inte så länge sedan.

Har du något bra tips?
skicka den till @Maskintok...har en cylinder från honom i min Jonsered FC2245.
mycket roligare såg nu
 
  • Gilla
fribygg och 2 till
  • Laddar…
P
skoge skoge skrev:
skicka den till @Maskintok...har en cylinder från honom i min Jonsered FC2245.
mycket roligare såg nu
:crysmile:
Ja den är välkommen.
din @skoge var ett rent nöje att fixa till.. (y)
 
  • Gilla
skoge
  • Laddar…
P
mexitegel mexitegel skrev:
Har en Jonsered CS2145 som gärna dör vid gaspådrag från tomgång. Särskilt när den stått och gått på tomgång ett litet tag. Testade att justera upp tomgångsvarvtalet litegrann och det blev klart bättre men fortfarande inte helt bra.

Den är servad för inte så länge sedan.

Har du något bra tips?


Här är skoges modifierade cylinder.. (y)
 
nino nino skrev:
Det är skivor, elmotor som snurrar in kolvarna så det är samma som färdbroms
Måste ha dator för att skruva in kolvarna vid belägg byte, vet inte om man kan skruva ut dom så långt så man kan plocka ur dom..
Lite senaste laget kanske. Men på vår passat b6 var det bara att skruva bort elmotorn och skruva ut för hand. Minns inte om man gjorde det med fingrarna eller något vanligt verktyg. Var väldigt enkelt minns jag bara.
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
N
K kristofo skrev:
Lite senaste laget kanske. Men på vår passat b6 var det bara att skruva bort elmotorn och skruva ut för hand. Minns inte om man gjorde det med fingrarna eller något vanligt verktyg. Var väldigt enkelt minns jag bara.
Lika på V70
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
K kristofo skrev:
Lite senaste laget kanske. Men på vår passat b6 var det bara att skruva bort elmotorn och skruva ut för hand. Minns inte om man gjorde det med fingrarna eller något vanligt verktyg. Var väldigt enkelt minns jag bara.
Det är strax dax att byta.
Har haft lös oket förut och skruvarna till motorn satt som berget och nu blir det att ligga i gräset och skruva så det ska jag inte prova med nu.
Köpt ett 9v batteri och lite kabel, ska gå att backa motorn med det
 
  • Gilla
kristofo och 1 till
  • Laddar…
Åsa Lund
Maskintok skrev:
Låter som 2 saker.. iallafall i direkt mening..

1. kolla gnistskyddet på ljuddämparen.
sitter det kvar så avlägsna detta.
2. justera nålen i förgasaren..
Man öppnar upp förgasaren och sedan så spänner man armen på förgasarnålens arm.
armen skall ligga i kant med förgasarkroppen obelastad.

vidare till annat.

3. dekompventilen.
Dessa läcker ganska ofta och kan då ge likvärdig symptom..

4. märke och hårdhet på stiftet.

5. primerblåsan.
Kolla att den är hel.. ibland suger de luft där..
Ska man felsöka likadant när man har en Stihl FS38 som dör vid gaspådrag?
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
P
Åsa Lund Åsa Lund skrev:
Ska man felsöka likadant när man har en Stihl FS38 som dör vid gaspådrag?
luftfiltret
tändstift
bränslefilter.

Man kan pumpa lite på primern medans man gasar.. funkar den då så får den för dåligt med bränsle...
 
P
var det den trimmern ni fick?

Prova att öppna L Skruven lite till..
Är det den äldre varianten så sitter det en luft, bränsle skruv där istället..
Den ska man ställa när sågen går för full hals.. Så den 4 taktar lite obelastad.
 
Åsa Lund
Det var den vi fick. Allt ovan verkade ok. Maken plockade av ljuddämparen och då funkade den. Troligen igensatt pga fet bränsleblandning? Går det att göra rent eller bara köpa ny?
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
P
Åsa Lund Åsa Lund skrev:
Det var den vi fick. Allt ovan verkade ok. Maken plockade av ljuddämparen och då funkade den. Troligen igensatt pga fet bränsleblandning? Går det att göra rent eller bara köpa ny?
doppa i diesel och tänd på:cool:(y)
låt den brinna, låt svalna och gasa vidare. (y)
 
  • Gilla
Åsa Lund
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.