T
Maskintok skrev:
Hva 242XPG före 1990 års modell..
syns på styrbågen.. Och andra detaljer.
2001 är sista årsmodell jag sett.
Då tog 3 serien över från 2 serien
Men 3 serien fanns redan 1999..

de före 1990 hade en mässingsring för oljepumpen på axeln.. de senare hade ett plastdrev som drev pumpen bara.
genom att kopplingstrumman gick ner i 3 spår i drevet..
Så när motorn höll tomgång så stod pumpen still..
Gäller samma för varianter av 242XP ?
 
P
T Tullen127 skrev:
Gäller samma för varianter av 242XP ?
hva 234,238,242 är samma modell men olika cylindrar..
242 hade 2 cylindrar..
med dekomp eller utan.
dekomp kom 1995.


oljepump och drev passar alla modeller av 242.
 
  • Gilla
Tullen127
  • Laddar…
N
Närbild av spak och symboler för kraftuttag på en Zetor 7045 traktor med smutsiga gummimattor i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

På en Zetor 7045 så i vilket läge ska jag ha spaken för kraftuttaget om jag vill kunna använda slunga och kunna använda lyften bak samtidigt?
Jag provade lägena under N och fick det inte att fungera.

Vet du vart man kollar oljenivån till hydrauliken?
 
P
N Niq skrev:
[bild]
På en Zetor 7045 så i vilket läge ska jag ha spaken för kraftuttaget om jag vill kunna använda slunga och kunna använda lyften bak samtidigt?
Jag provade lägena under N och fick det inte att fungera.

Vet du vart man kollar oljenivån till hydrauliken?
jag ska kolla lite för det är ju lika som6045an som står här... tror jag har en bok på dessa..
 
  • Gilla
Niq
  • Laddar…
Nån som vet hur jag justerar ut bromsarna på den här?

Närbild på en rostig bromstrommel och hjulnav på ett fordon som behöver justering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
P
nino nino skrev:
Nån som vet hur jag justerar ut bromsarna på den här?

[bild]
släpvagn?
 
Ja det skulle jag ju skrivit 4P Tiab
Men det var en stjärna att skruva på
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
P
nino nino skrev:
Ja det skulle jag ju skrivit 4P Tiab
Men det var en stjärna att skruva på
Du fann vart själv alltså?
 
Maskintok skrev:
Du fann vart själv alltså?
Ja, trodde det skulle vara en 6kant som det var på Solifern men det var en stjärna att snurra på, snurrade ju åt fel håll på hjul nr 2 :D
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
P
nino nino skrev:
Ja, trodde det skulle vara en 6kant som det var på Solifern men det var en stjärna att snurra på, snurrade ju åt fel håll på hjul nr 2 :D
Ja man kan inte minnas dem alla.
ibland får man glo och fundera och när inte det löst det... våld:crysmile::crysmile:
 
  • Gilla
nino
  • Laddar…
Maskintok skrev:
Ja man kan inte minnas dem alla.
ibland får man glo och fundera och när inte det löst det... våld:crysmile::crysmile:
Ja, å inte fanns det nå grejer i bmwn
Tänkte ta av hjulet och kolla över backspärrsmekanismen men det får väl bli om 2år (om den går igenom imorgon vill säga)
Mycket smidigt att byta glas på reflex/positionsljus iaf Närbild på ett smutsigt reflex-/positionsljus på ett fordon med snöig mark i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nybytt reflex- och positionsljus på en släpvagn med betongspår på marken.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Bara å hoppas på en drive in tid och en godkänd stämpel imorgon :)
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
P
nino nino skrev:
Ja, å inte fanns det nå grejer i bmwn
Tänkte ta av hjulet och kolla över backspärrsmekanismen men det får väl bli om 2år (om den går igenom imorgon vill säga)
Mycket smidigt att byta glas på reflex/positionsljus iaf [bild]

[bild]

Bara å hoppas på en drive in tid och en godkänd stämpel imorgon :)
vi hoppas.. (y)
 
  • Gilla
nino
  • Laddar…
P
N Niq skrev:
[bild]
På en Zetor 7045 så i vilket läge ska jag ha spaken för kraftuttaget om jag vill kunna använda slunga och kunna använda lyften bak samtidigt?
Jag provade lägena under N och fick det inte att fungera.

Vet du vart man kollar oljenivån till hydrauliken?
N Niq skrev:
[bild]
På en Zetor 7045 så i vilket läge ska jag ha spaken för kraftuttaget om jag vill kunna använda slunga och kunna använda lyften bak samtidigt?
Jag provade lägena under N och fick det inte att fungera.

Vet du vart man kollar oljenivån till hydrauliken?
Hoppas du får lite svar av denna..
tog en stund att finna..
 
Blev inte godkänd :(

Drog ihop påskjutet till ungefär hälften med spännband.
Hissade en sida och justerade ut tills jag precis orkade få runt hjulet
Gjorde lika på andra sidan.
Släppte spännbandet och kollade så hjulen gick runt lätt

Vänster 1.0
Höger 0.4 och påskjutet gick i bott

Behöver jag isär med bromsarna och byta backar tro?
 
  • Ledsen
Tule54
  • Laddar…
P
nino nino skrev:
Blev inte godkänd :(

Drog ihop påskjutet till ungefär hälften med spännband.
Hissade en sida och justerade ut tills jag precis orkade få runt hjulet
Gjorde lika på andra sidan.
Släppte spännbandet och kollade så hjulen gick runt lätt

Vänster 1.0
Höger 0.4 och påskjutet gick i bott

Behöver jag isär med bromsarna och byta backar tro?
Det är mycket möjligt att bromsbackarna är slitna.. Eller så spänner du åt lite mer på höger.
 
  • Gilla
nino
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.