Maskintok skrev:
koka den i maskindiskmedelstablett..
[media]
Sedan så får man porta försiktigt..
Den har lutande utblås..
Jo... får nog skaffa diskmaskin
 
  • Gilla
frasen_36 och 1 till
  • Laddar…
P
skoge skoge skrev:
Jo... får nog skaffa diskmaskin
Eller bara stor kastrull så gör jag..
Och ibland kör jag resten i diskmaskinen medans jag kokar:ok:
 
  • Gilla
sonabr4000
  • Laddar…
En del motorer går det spöken i.
Har en moped, Rizzato Califone -76 Italienimport, snygg moped jämfört med den Califone som såldes här på 80 talet.
Den är väldigt lättstartad, går fint på tomgång och på fullgas, men misständer på mellangas. Stark som en oxe och snabb, gör 50 i sitt Italienska orginalutförande.
Detta har den gjort från dag ett. Jag börjar med tändsystemet då det verkligen låter som tändmissar, byter brytare, konding, primär och sekundärspole ink kabel och tändhatt. Provar olika tändstift då det är okänt vad den haft original. Ingen skillnad.
Renoverar förgasaren, byter membran (slidmatad) packboxar, får tag i en original ÖD kolv, borrar cylindern. Inget av detta var innan dåligt, men nu är allt som nytt. Ingen skillnad.
Får tag i en hel men dålig moped där motorn går utan att misstända, nyare modell med elektronisk tändning. Flyttar över hela tändsystemet och svänghjul. Ingen skillnad.
Har givetvis provat köra utan inkopplad dödarkabel för att utesluta ev glapp/kabelfel.
Har åkt så här flera år med moppen och är van, men man undrar varför.
 
C
Isakare Isakare skrev:
Har åkt så här flera år med moppen och är van, men man undrar varför.
Min polare som är aktiv inom vintage italienare säger alltid att det är mycket mecka och lite köra. Så det ligger kanske i deras natur? :rofl:
 
Maskintok, kan man anlita dig för att renovera en Zundapp-motor? Har en beg motor i okänt skick som jag skaffat delar till för helrenovering. Tanken var att min pappa skulle göra detta, men han börjar tyvärr bli lite för gammal och skruttig
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
P
K kelegris skrev:
Maskintok, kan man anlita dig för att renovera en Zundapp-motor? Har en beg motor i okänt skick som jag skaffat delar till för helrenovering. Tanken var att min pappa skulle göra detta, men han börjar tyvärr bli lite för gammal och skruttig
Jajemän det kan man.
Jag reducerar priset när jag lägger upp det här och på min youtube kanal..
Men motorn är välkommen (y)
 
  • Gilla
Tule54 och 2 till
  • Laddar…
Akrylatbensin till Honda 760 snöslunga

Har en Honda 760 med banddrift, det höga priset är intjänat flera gånger om genom uthyrning till takskottning på två industrier, där tydligen säkerhetsbestämmelserna kräver banddrift.

Dock: Har tidigare alltid säsongstartat efter 3-4 tomdrag och ett riktigt chokedrag. De två senaste åren har den krävt förgasarrengöring.

Tankar nu akrylatbensin 4-takt efter råd av Honda-verkstad. Trolig bov inblandningar i mack-bensinen.
 
P
R riba skrev:
Akrylatbensin till Honda 760 snöslunga

Har en Honda 760 med banddrift, det höga priset är intjänat flera gånger om genom uthyrning till takskottning på två industrier, där tydligen säkerhetsbestämmelserna kräver banddrift.

Dock: Har tidigare alltid säsongstartat efter 3-4 tomdrag och ett riktigt chokedrag. De två senaste åren har den krävt förgasarrengöring.

Tankar nu akrylatbensin 4-takt efter råd av Honda-verkstad. Trolig bov inblandningar i mack-bensinen.
allt skit som mack soppan innehåller orsakar en massa elände..
 
  • Gilla
sonabr4000 och 1 till
  • Laddar…
Hej,

Lite nybörjarproblem. Ärvde en McCulloch 538 för några år sedan, tillverkningsår -05. Troligen aldrig startad tidigare, möjligen provkörd. Tanken var torr invändigt men jag kände en svag doft av bränsle från den så den har åtminstone varit tankad vid tidigare tillfälle. Fick igång den idag efter mycket om och men. Den knattrade på bra och jag torrgasade lite, körde väl ungefär en minut. Stannade sen och plockade fram några pinnar att provsåga. När jag ska igång så startar sågen jättelätt och går fint på tomgång men dör så fort jag rör gasen. Provade ett antal gånger med samma resultat. Kunde som mest hålla igång den på halvgas nåt tiotal sekunder. Körde på nyköpt Aspen 2.

Några ideer? Försökte öppna upp för att se om slangarna hade torkat sönder men det krävs specialverktyg för allting. Bara toppkåpan jag får loss och där kan jag bara konstatera att choken fungerar...
Betrakta mig som totalt okunnig och förklara gärna så ett barn hade förstått. ;)
 
Fällde en gran idag...
Motorsåg på en avkapad granstubb med snö i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Kvistning
Person i arbetskläder kvistar en nyligen fälld gran på ett snötäckt mark.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Materialvård efter sågning...uppriggad för kedjefilning...
Motorsåg uppriggad för kedjefilning på arbetsbänk, rengjord från kåda med terpentin.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Resultat efter tvätt med varmt vatten
Ren och snygg orange motorsåg av märket Husqvarna upplagd på en metallbänk i en verkstad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Kåda borttaget med trasa och lite terpentin, kådan släppte mycket lätt...
Motoråg från Husqvarna på en arbetsbänk efter rengöring och underhåll.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Hela sågen gjordes ren, av med toppkåpa, startaparat, kedjebroms.
Vet inte om min metod med varmt vatten är rätt men jag har gjort så här iaf. körde med så hett vatten att det nästan torkar direkt, (ej högtryck) är försiktig vid avgasutblås samt förgasaren...
Blåser tort sågen med tryckluft på lite avstånd, ej vid packboxar.
Tvättade och blåste rent luftfilter...
Smorde kopplingens nållager...
Monterade jag ihop sågen
och start samt varmkörning...
 
  • Gilla
skoge och 4 till
  • Laddar…
Sågen och utrustning redo för nästa "jobb"
Nerpackad
Motorsåg och skogshuggarutrustning packade i en blå plastback inkluderar hjälm, yxa och soppadunk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Nästan allt får plats i plastbacken...
sågen.
tre svärd 13,15&18 med två kedjor till varje.
soppadunk. med filar och nyckel
yxa.


Skogshjälm, stövlar och övrig skogsarbetarutrustning packade i en blå plastback.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Här är mer saker nerpackade huggarbälte med kilar, sax, måttband, märkband och förstaförband.
Stövlar.
Hjälm.
Bara sågbyxorna som inte är med då de hänger på tork efter tvätt :)
Byxorna får ligga uppe på allt...
 
  • Gilla
Smeafan och 4 till
  • Laddar…
P
H HSP skrev:
Fällde en gran idag...
[bild]
Kvistning
[bild]
Materialvård efter sågning...uppriggad för kedjefilning...
[bild]
Resultat efter tvätt med varmt vatten
[bild]
Kåda borttaget med trasa och lite terpentin, kådan släppte mycket lätt...
[bild]

Hela sågen gjordes ren, av med toppkåpa, startaparat, kedjebroms.
Vet inte om min metod med varmt vatten är rätt men jag har gjort så här iaf. körde med så hett vatten att det nästan torkar direkt, (ej högtryck) är försiktig vid avgasutblås samt förgasaren...
Blåser tort sågen med tryckluft på lite avstånd, ej vid packboxar.
Tvättade och blåste rent luftfilter...
Smorde kopplingens nållager...
Monterade jag ihop sågen
och start samt varmkörning...
snygga skär och fin brytmån.
Va stolt(y)
 
  • Gilla
Tullen127 och 1 till
  • Laddar…
Försöker få det så bra som möjligt... tycker det är kul att fälla...
Och varje träd jag fäller så bestämmer jag nerslagsplats och försöker pricka. även på träd som det inte spelar någon roll. Då får man ett "övningsträd" och det är bra med träning...
 
  • Gilla
Åsa Lund och 2 till
  • Laddar…
P
H HSP skrev:
Försöker få det så bra som möjligt... tycker det är kul att fälla...
Och varje träd jag fäller så bestämmer jag nerslagsplats och försöker pricka. även på träd som det inte spelar någon roll. Då får man ett "övningsträd" och det är bra med träning...
bra inställning (y)
vi proffs brukar låta bli det första trädet och det sista;):crysmile:
 
  • Gilla
Klass0n och 2 till
  • Laddar…
galento
Det är roligt att se de som är duktiga på att
få träden exakt som de tänkt. Vi hade ett par
rejäla björkar bakom lon och nära carport , dessa lutade mot byggnaderna så detta ville
jag inte testa så ringde efter en ung grabb som fällde dom helt perfekt. Han brukade dessutom klättra upp i träden och fälla kubbar på väg ner om det behövdes :cool:
 
  • Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.