154 646 läst ·
2 049 svar
155k läst
2,0k svar
Maskin och hjälp tråden.
När man justerar så det går trögt så brukar man banka runt på trumman så bromsbackarna centrerar sig, då går det lätt igen, sedan gör man om proceduren tills det inte ändras efter bankning, då får man släppa lite på justeringen.nino skrev:
Blev inte godkänd
Drog ihop påskjutet till ungefär hälften med spännband.
Hissade en sida och justerade ut tills jag precis orkade få runt hjulet
Gjorde lika på andra sidan.
Släppte spännbandet och kollade så hjulen gick runt lätt
Vänster 1.0
Höger 0.4 och påskjutet gick i bott
Behöver jag isär med bromsarna och byta backar tro?
Kollar lite på Jonsered sågen , hmmm googlar jag på Jonsered 451 kommer det enMaskintok skrev:
annan modell upp :


Men Jonsered 52 e verkar se lika ut : Jonsered 52 E (solhem9.se)

Våran såg nedan :
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Det står på plattan vad det är..galento skrev:
Det är en jonsered 51.
efterföljande av 451 och föregångaren till 52E..E står för elektroniskt tändning.
v för värme..
52E var första med spole istället för brytarspets, kondensator.
Ok thanxMaskintok skrev:
finns är en bricka med ett 6 siffrigt nummer och anvisning att bära hörselskydd.
Texten på bygelfästet är också slitet. Men det var bra
kommer , låg i föräldrahemmet. Har använt den men det måste vara minst 30-35 år sen
kanske .
kollade på din bild..galento skrev:
Ok thanx, den får ligga i värmen lite grann. Plattan har nog försvunnit för det enda som
finns är en bricka med ett 6 siffrigt nummer och anvisning att bära hörselskydd.
Texten på bygelfästet är också slitet. Men det var bravet inte varifrån denna sågen
kommer , låg i föräldrahemmet. Har använt den men det måste vara minst 30-35 år sen
kanske![]()
De 2 första siffrorna är modellen.
resten är serie tillverkningen..
[QUOTE="Maskintok, post: 4622822, member: 433Maskintok skrev:
Kör den på Alkylat så kommer den att hålla väldigt länge... De där spöar en modern Hva 550 såg..[/QUOTE]
Men va? Jag har ju åtminstone en Jonsered liggande efter min svärfar. Är det bra sågar? I så fall får jag försöka få igång den också

