Får ordna nån spärr istället för backautomatiken :D Får kika på den innan nästa gång annars lär jag ju släppa justeringen för att få lös trummorna
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
nino nino skrev:
Blev inte godkänd :(

Drog ihop påskjutet till ungefär hälften med spännband.
Hissade en sida och justerade ut tills jag precis orkade få runt hjulet
Gjorde lika på andra sidan.
Släppte spännbandet och kollade så hjulen gick runt lätt

Vänster 1.0
Höger 0.4 och påskjutet gick i bott

Behöver jag isär med bromsarna och byta backar tro?
När man justerar så det går trögt så brukar man banka runt på trumman så bromsbackarna centrerar sig, då går det lätt igen, sedan gör man om proceduren tills det inte ändras efter bankning, då får man släppa lite på justeringen.
 
  • Gilla
Tullen127 och 2 till
  • Laddar…
galento
Maskintok skrev:
jonsered 451.
kan vara en 451E eller en EV..
Kollar lite på Jonsered sågen , hmmm googlar jag på Jonsered 451 kommer det en
annan modell upp :

extrabilder13225990_large.jpg

extrabilder13226000_large.jpg

Men Jonsered 52 e verkar se lika ut : Jonsered 52 E (solhem9.se)

Jonsered52Ea.jpg.JPG

Våran såg nedan :

En Jonsered 52E motorsåg med röd och svart färg ligger på ett brunt trägolv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
P
galento galento skrev:
Kollar lite på Jonsered sågen , hmmm googlar jag på Jonsered 451 kommer det en
annan modell upp :

[bild]

[bild]

Men Jonsered 52 e verkar se lika ut : Jonsered 52 E (solhem9.se)

[bild]

Våran såg nedan :

[bild]
451an har funnits i många olika former.
Men 451e/ev/451 är liknande sågar.
 
  • Gilla
galento
  • Laddar…
P
galento galento skrev:
Kollar lite på Jonsered sågen , hmmm googlar jag på Jonsered 451 kommer det en
annan modell upp :

[bild]

[bild]

Men Jonsered 52 e verkar se lika ut : Jonsered 52 E (solhem9.se)

[bild]

Våran såg nedan :

[bild]
Det står på plattan vad det är..
Det är en jonsered 51.
efterföljande av 451 och föregångaren till 52E..E står för elektroniskt tändning.
v för värme..
52E var första med spole istället för brytarspets, kondensator.
 
  • Gilla
galento
  • Laddar…
galento
Maskintok skrev:
Det står på plattan vad det är..
Det är en jonsered 51.
efterföljande av 451 och föregångaren till 52E..E står för elektroniskt tändning.
v för värme..
52E var första med spole istället för brytarspets, kondensator.
Ok thanx :ok:, den får ligga i värmen lite grann. Plattan har nog försvunnit för det enda som
finns är en bricka med ett 6 siffrigt nummer och anvisning att bära hörselskydd.
Texten på bygelfästet är också slitet. Men det var bra (y) vet inte varifrån denna sågen
kommer , låg i föräldrahemmet. Har använt den men det måste vara minst 30-35 år sen
kanske .
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
P
galento galento skrev:
Ok thanx :ok:, den får ligga i värmen lite grann. Plattan har nog försvunnit för det enda som
finns är en bricka med ett 6 siffrigt nummer och anvisning att bära hörselskydd.
Texten på bygelfästet är också slitet. Men det var bra (y) vet inte varifrån denna sågen
kommer , låg i föräldrahemmet. Har använt den men det måste vara minst 30-35 år sen
kanske :cool:
kollade på din bild..
De 2 första siffrorna är modellen.
resten är serie tillverkningen..
 
  • Gilla
galento
  • Laddar…
galento
De två första siffrorna är 58.
 
P
galento galento skrev:
De två första siffrorna är 58.
Är det..?
tyckte det stod 51 när jag zoomade in..
:crysmile: börjar bli blind..
tyckte det stod 515722 på plåtbrickan.. Men då såg jag fel..
 
galento
Del av röd maskin med tydlig serienummerplåt som visar numret 585722 och text på gul etikett om öronskydd.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Huvudsaken man vet att de e en 51,a (y)
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
P
galento galento skrev:
[bild]

Huvudsaken man vet att de e en 51,a (y)
:crysmile:en siffra fel.. japp

Närbild av en röd och svart motorsåg som ligger på trägolv, med synliga varningsetiketter och slitage.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
detta ligger och gnager på mig...
 
Redigerat av moderator:
  • Haha
galento
  • Laddar…
P
jonsered M51.
tillverkades år 1971.till 1973.
49cc 2.4 kW..
11500 rpm max.
 
  • Gilla
galento
  • Laddar…
galento
Maskintok skrev:
jonsered M51.
tillverkades år 1971.till 1973.
49cc 2.4 kW..
11500 rpm max.
Kanon då vet man (y) får kolla lite på den :)
Tackar :D
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
P
galento galento skrev:
Kanon då vet man (y) får kolla lite på den :)
Tackar :D
Varsågod.
Kör den på Alkylat så kommer den att hålla väldigt länge... De där spöar en modern Hva 550 såg..
 
  • Gilla
galento
  • Laddar…
Maskintok skrev:
Varsågod.
Kör den på Alkylat så kommer den att hålla väldigt länge... De där spöar en modern Hva 550 såg..
[QUOTE="Maskintok, post: 4622822, member: 433
Kör den på Alkylat så kommer den att hålla väldigt länge... De där spöar en modern Hva 550 såg..[/QUOTE]
Men va? Jag har ju åtminstone en Jonsered liggande efter min svärfar. Är det bra sågar? I så fall får jag försöka få igång den också :)
 
  • Gilla
galento och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.