154 646 läst ·
2 049 svar
155k läst
2,0k svar
Maskin och hjälp tråden.
Kolv Husqvarna 242, 242XP, 242XPG motorsågar | Reservdelsspecialisten
https://www.skogsverktyg.se/reservd...lv-husqvarna-242-242xp-242xpg-motors-gar.html
https://www.skogsverktyg.se/reservd...lv-husqvarna-242-242xp-242xpg-motors-gar.html
Har varit i verkstan och polerat bort allt synligt (och kännbart) i cylindern. Fortsatte med kolven (demonterade kolvringen) och polerade - mest på kul... Det ser riktigt fint ut och kolven löper lätt i loppet.Maskintok skrev:
Men om är det som du säger, inte lönt att prova med den kolven så är det lika bra jag beställer en ny.
200 kr är inget att tjafsa om..
Måste man ha nån måttuppgift på kolven när man beställer tro?
Tack för länken - har inte provat än.
sitter kolvringen fast..?T Tullen127 skrev:Har varit i verkstan och polerat bort allt synligt (och kännbart) i cylindern. Fortsatte med kolven (demonterade kolvringen) och polerade - mest på kul... Det ser riktigt fint ut och kolven löper lätt i loppet.
Men om är det som du säger, inte lönt att prova med den kolven så är det lika bra jag beställer en ny.
200 kr är inget att tjafsa om..
Måste man ha nån måttuppgift på kolven när man beställer tro?
Tack för länken - har inte provat än.
Man kan inte slipa för mycket på kolvarna då glappar de i loppet och de hugger då i spolkanalerna...
Hmm men jag har kört med min 2-takts UAE-olja och den är mineralbaserad. Har funkat i alla maskiner under som sagt minst 40 år. Utom idag när jag tankade från dunken jag hade lånat ut. Vet inte hur jag ska tackla det. Vill inte starta tjafs om en sån sak. Men han måste ha missat oljan , eller mängden.Maskintok skrev:
Jag vet att jag snuddade vid tanken på att avgaserna inte rök som vanligt när jag körde, men sen tänkte jag väl på nåt annat... Hade fullt sjå att såga rakt med min slitna kedja och svärd.
Maskintok skrev:
Du har samma olja ja,men bensin är inte samma nu...det är etanol i dagens bensinT Tullen127 skrev:Hmm men jag har kört med min 2-takts UAE-olja och den är mineralbaserad. Har funkat i alla maskiner under som sagt minst 40 år. Utom idag när jag tankade från dunken jag hade lånat ut. Vet inte hur jag ska tackla det. Vill inte starta tjafs om en sån sak. Men han måste ha missat oljan , eller mängden.
Jag vet att jag snuddade vid tanken på att avgaserna inte rök som vanligt när jag körde, men sen tänkte jag väl på nåt annat... Hade fullt sjå att såga rakt med min slitna kedja och svärd.
Nej kolvringen tog jag bort, den satt litet där skadan var men lossnade lätt. Jag slipade inte utan mera polerade.Maskintok skrev:
Kolven utan kolvring löpte lätt i loppet, men det var mest på kul. Jag beställer väl en ny istället som du sa...
95 oktan hade 5% etanol..T Tullen127 skrev:Hmm men jag har kört med min 2-takts UAE-olja och den är mineralbaserad. Har funkat i alla maskiner under som sagt minst 40 år. Utom idag när jag tankade från dunken jag hade lånat ut. Vet inte hur jag ska tackla det. Vill inte starta tjafs om en sån sak. Men han måste ha missat oljan , eller mängden.
Jag vet att jag snuddade vid tanken på att avgaserna inte rök som vanligt när jag körde, men sen tänkte jag väl på nåt annat... Hade fullt sjå att såga rakt med min slitna kedja och svärd.
Då fick det med mineralolja.. men det kunde ske skiktning även då..
Nu är det 10% och det fungerar inte med mineralolja...
Jo för kolvringen har hack i sig.. Då tätar den inte..T Tullen127 skrev:
Medlem
· Västra Götaland
· 1 710 inlägg
Finns en OK/Q8 i Göteborg (Kållered) som säljer på pump. Brukar fylla en jeepdunk där ibland, åtminstone lite billigare än att köpa 4-liters-flaskor.Åsa Lund skrev: