P
finns en Hva 242a på blocket för 650 kr..
En chansning.. Men cylindern kan vara hel
Då finns ju mer delar iallafall :ok:
 
T
Maskintok skrev:
finns en Hva 242a på blocket för 650 kr..
En chansning.. Men cylindern kan vara hel
Då finns ju mer delar iallafall :ok:
Ska fundera. Börjar med att polera cylinder och ser var jag hamnar.
Vet du var man enklast /billigast köper kolv?
Levereras alltid ny kolv med kolvring?
 
P
T Tullen127 skrev:
Ska fundera. Börjar med att polera cylinder och ser var jag hamnar.
Vet du var man enklast /billigast köper kolv?
Levereras alltid ny kolv med kolvring?
skogsverktyg.se..
Har kolv.
Ja en ny kolv leveras med kolvtapp, kolvring, kolvsäkringar,..
runt 200.kr
 
P
jag har en kolv som passar.. Men jag är inte så glad i att skicka den.. Då den passar dåligt i vevstaken.. Men vill du prova så visst.
 
T
Maskintok skrev:
jag har en kolv som passar.. Men jag är inte så glad i att skicka den.. Då den passar dåligt i vevstaken.. Men vill du prova så visst.
Har varit i verkstan och polerat bort allt synligt (och kännbart) i cylindern. Fortsatte med kolven (demonterade kolvringen) och polerade - mest på kul... Det ser riktigt fint ut och kolven löper lätt i loppet.
Men om är det som du säger, inte lönt att prova med den kolven så är det lika bra jag beställer en ny.
200 kr är inget att tjafsa om..
Måste man ha nån måttuppgift på kolven när man beställer tro?
Tack för länken - har inte provat än.
 
P
T Tullen127 skrev:
Har varit i verkstan och polerat bort allt synligt (och kännbart) i cylindern. Fortsatte med kolven (demonterade kolvringen) och polerade - mest på kul... Det ser riktigt fint ut och kolven löper lätt i loppet.
Men om är det som du säger, inte lönt att prova med den kolven så är det lika bra jag beställer en ny.
200 kr är inget att tjafsa om..
Måste man ha nån måttuppgift på kolven när man beställer tro?
Tack för länken - har inte provat än.
sitter kolvringen fast..?
Man kan inte slipa för mycket på kolvarna då glappar de i loppet och de hugger då i spolkanalerna...
 
T
Maskintok skrev:
sluta med det..
Då den oljan mest troligt inte är helsyntetisk..
Då skiktar den sig med e10... etanol och mineralolja går inte...

måste vara en helsyntetisk olja.
Hmm men jag har kört med min 2-takts UAE-olja och den är mineralbaserad. Har funkat i alla maskiner under som sagt minst 40 år. Utom idag när jag tankade från dunken jag hade lånat ut. Vet inte hur jag ska tackla det. Vill inte starta tjafs om en sån sak. Men han måste ha missat oljan , eller mängden.
Jag vet att jag snuddade vid tanken på att avgaserna inte rök som vanligt när jag körde, men sen tänkte jag väl på nåt annat... Hade fullt sjå att såga rakt med min slitna kedja och svärd.
Maskintok skrev:
sluta med det..
Då den oljan mest troligt inte är helsyntetisk..
Då skiktar den sig med e10... etanol och mineralolja går inte...

måste vara en helsyntetisk olja.
 
T Tullen127 skrev:
Hmm men jag har kört med min 2-takts UAE-olja och den är mineralbaserad. Har funkat i alla maskiner under som sagt minst 40 år. Utom idag när jag tankade från dunken jag hade lånat ut. Vet inte hur jag ska tackla det. Vill inte starta tjafs om en sån sak. Men han måste ha missat oljan , eller mängden.
Jag vet att jag snuddade vid tanken på att avgaserna inte rök som vanligt när jag körde, men sen tänkte jag väl på nåt annat... Hade fullt sjå att såga rakt med min slitna kedja och svärd.
Du har samma olja ja,men bensin är inte samma nu...det är etanol i dagens bensin
 
  • Gilla
fribygg och 1 till
  • Laddar…
T
Maskintok skrev:
sitter kolvringen fast..?
Man kan inte slipa för mycket på kolvarna då glappar de i loppet och de hugger då i spolkanalerna...
Nej kolvringen tog jag bort, den satt litet där skadan var men lossnade lätt. Jag slipade inte utan mera polerade.
Kolven utan kolvring löpte lätt i loppet, men det var mest på kul. Jag beställer väl en ny istället som du sa...
;)
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
P
T Tullen127 skrev:
Hmm men jag har kört med min 2-takts UAE-olja och den är mineralbaserad. Har funkat i alla maskiner under som sagt minst 40 år. Utom idag när jag tankade från dunken jag hade lånat ut. Vet inte hur jag ska tackla det. Vill inte starta tjafs om en sån sak. Men han måste ha missat oljan , eller mängden.
Jag vet att jag snuddade vid tanken på att avgaserna inte rök som vanligt när jag körde, men sen tänkte jag väl på nåt annat... Hade fullt sjå att såga rakt med min slitna kedja och svärd.
95 oktan hade 5% etanol..
Då fick det med mineralolja.. men det kunde ske skiktning även då..
Nu är det 10% och det fungerar inte med mineralolja...
 
P
T Tullen127 skrev:
Nej kolvringen tog jag bort, den satt litet där skadan var men lossnade lätt. Jag slipade inte utan mera polerade.
Kolven utan kolvring löpte lätt i loppet, men det var mest på kul. Jag beställer väl en ny istället som du sa...
;)
Jo för kolvringen har hack i sig.. Då tätar den inte..
 
T
skoge skoge skrev:
Du har samma olja ja,men bensin är inte samma nu...det är etanol i dagens bensin
OK, men det har det väl varit bra länge? Men de har förstås ökat inblandningen på senare tid?
 
P
men om det vore bränslet den skar av då ska. dessa märken även sitta på insugssidan..
annars är det annat som orsakat skärningen..
troligen tjuvluft.
 
Åsa Lund Åsa Lund skrev:
Körde igenom skogsbygder på väg till Torpet idag. Måste vara därför denna typ av mack finns?
[bild]
Aldrig sett alkylatbensin på tapp innan :surprised:
#skeppshult
Finns en OK/Q8 i Göteborg (Kållered) som säljer på pump. Brukar fylla en jeepdunk där ibland, åtminstone lite billigare än att köpa 4-liters-flaskor.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.