A
jag tror vår vän har ett dåligt ramlager..och därför så skar sågen..
samt att någon kula lade sig snett vid start av sågen... Så då blev den tung att dra runt... :thinking::thinking::thinking:
 
T
Maskintok skrev:
Går att hona..
Eller slipa med roterande sliprulle..
Men det ser ut som om din vevstake har ett mindre lager i nållagret... :thinking:

har du kollat vad den har skurit av?
kolven säger att något har slagits upp i motorn...
Jag var ute och kollade. Alla nålar är kvar i vevlagret. Inga främmande föremål i vevhuset. Inget glapp
Det är aluminiumet från kolven som "kletat" sig på cylinderväggen.
Är rädd för att haveriet beror på att den av misstag gick på ren bensin idag.
Den ser ovanligt torr i cylinder, topp och på tändstift. Överhettad?
(Man ska ju inte skylla på andra men det är första gången jag inte blandat själv...- men jag borde ha kollat)
Detta i kombination med att jag "pinade" sågen med gammal kedja och svärd för jag ville dela upp den allra sista stocken till ved, innan jag skulle byta kedja och svärd.
Ville inte byta före eftersom det var mycket sand i barken efter att stocken släpats på vägen.
Honverktyg har jag inte, men roterande sliprulle..;)
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
A
T Tullen127 skrev:
Jag var ute och kollade. Alla nålar är kvar i vevlagret. Inga främmande föremål i vevhuset. Inget glapp
Det är aluminiumet från kolven som "kletat" sig på cylinderväggen.
Är rädd för att haveriet beror på att den av misstag gick på ren bensin idag.
Den ser ovanligt torr i cylinder, topp och på tändstift. Överhettad?
(Man ska ju inte skylla på andra men det är första gången jag inte blandat själv...- men jag borde ha kollat)
Detta i kombination med att jag "pinade" sågen med gammal kedja och svärd för jag ville dela upp den allra sista stocken till ved, innan jag skulle byta kedja och svärd.
Ville inte byta före eftersom det var mycket sand i barken efter att stocken släpats på vägen.
Honverktyg har jag inte, men roterande sliprulle..;)
Ren bensin kan få den att se ut så där då ingen smörja finns i bränslet..
 
A
T Tullen127 skrev:
Jag var ute och kollade. Alla nålar är kvar i vevlagret. Inga främmande föremål i vevhuset. Inget glapp
Det är aluminiumet från kolven som "kletat" sig på cylinderväggen.
Är rädd för att haveriet beror på att den av misstag gick på ren bensin idag.
Den ser ovanligt torr i cylinder, topp och på tändstift. Överhettad?
(Man ska ju inte skylla på andra men det är första gången jag inte blandat själv...- men jag borde ha kollat)
Detta i kombination med att jag "pinade" sågen med gammal kedja och svärd för jag ville dela upp den allra sista stocken till ved, innan jag skulle byta kedja och svärd.
Ville inte byta före eftersom det var mycket sand i barken efter att stocken släpats på vägen.
Honverktyg har jag inte, men roterande sliprulle..;)
Kolla på kolven..
Det syns där att något har kommit in och slagit in i kolven fortsatt upp i förbränningen..

Hur mår dämparen... Så det inte ligger något och skramlar där i... För en motorsågsmotor andas åt båda håll...
 
F
Maskintok skrev:
Ren bensin kan få den att se ut så där då ingen smörja finns i bränslet..
Ja. Kollade bensinen och det verkar inte vara olja i den - så tyvärr är det nog det som hänt.
Känner inget glapp i vev- eller ramlager.
Snurrar fint och lätt.
Gör ett försök med roterande sliprulle i övermorrn (13/1) upptagen med annat i morrn. Återkommer med rapport.
 
galento
Kommer ihåg att jag hyrde en Husqvarna röjsåg för många år sen och det var ett krav från uthyraren att använda aspen 2t. Sågen
skar ihop totalt fast den användes försiktigt.
Vill blanda 2t bränsle själv helst.
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
F
Maskintok skrev:
Kolla på kolven..
Det syns där att något har kommit in och slagit in i kolven fortsatt upp i förbränningen..

Hur mår dämparen... Så det inte ligger något och skramlar där i... För en motorsågsmotor andas åt båda håll...
Kollar och återkommer
;)
 
A
F frasen_36 skrev:
Ja. Kollade bensinen och det verkar inte vara olja i den - så tyvärr är det nog det som hänt.
Känner inget glapp i vev- eller ramlager.
Snurrar fint och lätt.
Gör ett försök med roterande sliprulle i övermorrn (13/1) upptagen med annat i morrn. Återkommer med rapport.
har någon flera konton :thinking:

iallafall.. Så kan lager kännas bra trots att det fattas kulor dem..
Så jag hade plockat bort packboxarna och kollat.. de skall ändå bytas när man byter eller renoverar sågen..

ena innanför kopplingen andra innanför Svänghjulet..
 
T
galento galento skrev:
Kommer ihåg att jag hyrde en Husqvarna röjsåg för många år sen och det var ett krav från uthyraren att använda aspen 2t. Sågen
skar ihop totalt fast den användes försiktigt.
Vill blanda 2t bränsle själv helst.
Jag har blandat själv de senaste 40 åren men inte denna gång.
Hade lånat ut bensin/oljedunken.
 
  • Gilla
salkin85
  • Laddar…
A
galento galento skrev:
Kommer ihåg att jag hyrde en Husqvarna röjsåg för många år sen och det var ett krav från uthyraren att använda aspen 2t. Sågen
skar ihop totalt fast den användes försiktigt.
Vill blanda 2t bränsle själv helst.
dålig koll på grejerna av. den firman... :thinking:
 
T
T Tullen127 skrev:
Jag har blandat själv de senaste 40 åren men inte denna gång.
Hade lånat ut bensin/oljedunken.
Kollade, men hittar inget i dämparen eller nån annanstans.
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
T
Maskintok skrev:
dålig koll på grejerna av. den firman... :thinking:
Har aldrig använt Aspen - är den inte bra? Blandar alltid
själv.Har en gammal dunk som stått oanvänd säkert i 7-8 år . Är det bara att kassera?
 
A
T Tullen127 skrev:
Har aldrig använt Aspen - är den inte bra? Blandar alltid
själv.Har en gammal dunk som stått oanvänd säkert i 7-8 år . Är det bara att kassera?
aspen är bland den bästa Alkylat som finns.
Den klarar sig i 10 år i oöppnad dunk..
Men är garanterad till 5 år..
Jag hade tankat..
värsta som kan hända?
motorn startar inte..
 
  • Gilla
skoge
  • Laddar…
galento
Maskintok skrev:
dålig koll på grejerna av. den firman... :thinking:
Men det var en jäkla tur jag tog med en dunk
från uthyraren , då har man följt det han sa så
de var bara att lämna tillbaka sågen.
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
T
Maskintok skrev:
aspen är bland den bästa Alkylat som finns.
Den klarar sig i 10 år i oöppnad dunk..
Men är garanterad till 5 år..
Jag hade tankat..
värsta som kan hända?
motorn startar inte..
Tänkte på det Galento skrev om att Aspen orsakade att sågen skar??
Jag blandar själv med 2-taktsolja jag köpte för en evighet sen (minst 40 år) i en 20-litersdunk från motor-ÖB direktimport från UAE.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.