151 254 läst ·
2 049 svar
151k läst
2,0k svar
Maskin och hjälp tråden.
Jag var ute och kollade. Alla nålar är kvar i vevlagret. Inga främmande föremål i vevhuset. Inget glappMaskintok skrev:
Det är aluminiumet från kolven som "kletat" sig på cylinderväggen.
Är rädd för att haveriet beror på att den av misstag gick på ren bensin idag.
Den ser ovanligt torr i cylinder, topp och på tändstift. Överhettad?
(Man ska ju inte skylla på andra men det är första gången jag inte blandat själv...- men jag borde ha kollat)
Detta i kombination med att jag "pinade" sågen med gammal kedja och svärd för jag ville dela upp den allra sista stocken till ved, innan jag skulle byta kedja och svärd.
Ville inte byta före eftersom det var mycket sand i barken efter att stocken släpats på vägen.
Honverktyg har jag inte, men roterande sliprulle..
Ren bensin kan få den att se ut så där då ingen smörja finns i bränslet..T Tullen127 skrev:Jag var ute och kollade. Alla nålar är kvar i vevlagret. Inga främmande föremål i vevhuset. Inget glapp
(Man ska ju inte skylla på andra men det är första gången jag inte blandat själv...- men jag borde ha kollat)
Detta i kombination med att jag "pinade" sågen med gammal kedja och svärd för jag ville dela upp den allra sista stocken till ved, innan jag skulle byta kedja och svärd.
Ville inte byta före eftersom det var mycket sand i barken efter att stocken släpats på vägen.
Honverktyg har jag inte, men roterande sliprulle..![]()
Kolla på kolven..T Tullen127 skrev:Jag var ute och kollade. Alla nålar är kvar i vevlagret. Inga främmande föremål i vevhuset. Inget glapp
Honverktyg har jag inte, men roterande sliprulle..![]()
Det syns där att något har kommit in och slagit in i kolven fortsatt upp i förbränningen..
Hur mår dämparen... Så det inte ligger något och skramlar där i... För en motorsågsmotor andas åt båda håll...
Ja. Kollade bensinen och det verkar inte vara olja i den - så tyvärr är det nog det som hänt.Maskintok skrev:
Känner inget glapp i vev- eller ramlager.
Snurrar fint och lätt.
Gör ett försök med roterande sliprulle i övermorrn (13/1) upptagen med annat i morrn. Återkommer med rapport.
har någon flera kontonF frasen_36 skrev:
iallafall.. Så kan lager kännas bra trots att det fattas kulor dem..
Så jag hade plockat bort packboxarna och kollat.. de skall ändå bytas när man byter eller renoverar sågen..
ena innanför kopplingen andra innanför Svänghjulet..
Jag har blandat själv de senaste 40 åren men inte denna gång.galento skrev:
Hade lånat ut bensin/oljedunken.
aspen är bland den bästa Alkylat som finns.T Tullen127 skrev:
Den klarar sig i 10 år i oöppnad dunk..
Men är garanterad till 5 år..
Jag hade tankat..
värsta som kan hända?
motorn startar inte..
Tänkte på det Galento skrev om att Aspen orsakade att sågen skar??Maskintok skrev:
Jag blandar själv med 2-taktsolja jag köpte för en evighet sen (minst 40 år) i en 20-litersdunk från motor-ÖB direktimport från UAE.