Maskintok skrev:
Varför bytte du cylinder?
Hade någon gasat skiten ur den, eller var det ren bensin?
den var skuren...förre ägarn (en jävligt rolig typ förresten ) hade kört E85

• Gilla
1
  • Laddar…
A
skoge skoge skrev:
den var skuren...förre ägarn (en jävligt rolig typ förresten ) hade kört E85
:crysmile::crysmile:åh fan brännvins såg(y);)

En hand som håller en gammal sliten kolv med synliga slitagespår.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

gamla kolven

• Wow
  • Ledsen
  • Gilla
Tule54 och 3 till
  • Laddar…
A
skoge skoge skrev:
[bild]

gamla kolven
redigt skuren den du(y)(y)

:crysmile:

A
finns det fler än mig som gasar på E85...?
För det kan väl inte vara min gamla ;):thinking:

Maskintok skrev:
finns det fler än mig som gasar på E85...?
För det kan väl inte vara min gamla ;):thinking:
det är din gamla ja

• Gilla
1
  • Laddar…
A
skoge skoge skrev:
det är din gamla ja
:surprised:va.. är det gullan?
Va fin hon är..!! :crysmile:;)
tvättat med tandborste?
Man kan inte tro att sågen är 12 år gammal..
Den där har jag kapat nå grymt med träd med.. bar den i 6 månader 2011 när en storm kom.. härligt va stolt över den(y)

• Gilla
Tule54 och 1 till
  • Laddar…
@Maskintok, måste passa på att höra hur det är tänkt man ska byta olja på en Klippo Comet SH?

Jag har alltid vält klipparen på sidan för att på så sätt hälla ut oljan genom påfyllningsröret, men när man läser andra texter här verkar det inte vara speciellt bra att tippa klippare... så hur är det egentligen tänkt man ska göra? Suga ut oljan med en oljesug/pump?

• Gilla
1
  • Laddar…
A
Anders243 Anders243 skrev:
@Maskintok, måste passa på att höra hur det är tänkt man ska byta olja på en Klippo Comet SH?

Jag har alltid vält klipparen på sidan för att på så sätt hälla ut oljan genom påfyllningsröret, men när man läser andra texter här verkar det inte vara speciellt bra att tippa klippare... så hur är det egentligen tänkt man ska göra? Suga ut oljan med en oljesug/pump?
Briggs eller Honda motor?
Briggsen brukar ha en plugg under motorn..
Honda kan ha, annars så får man suga ur..

Jag gör så här.

av med tändhatten.
lutar upp klipparen rakt upp så att handtagen slår i backen.. Sedan lossar jag pluggen..
Och sen så skruvar jag ur den, lutar ner klipparen över ett oljetråg.. öppnar påfyllnadsröret... häller i ny olja ca 2 dl sedan får det stå och rinna i ca 15 min.. sen dit med pluggen och dra åt, fyll ny olja.. klart

• Gilla
Anders243
  • Laddar…
Maskintok skrev:
Briggs eller Honda motor?
Briggsen brukar ha en plugg under motorn..
Honda kan ha, annars så får man suga ur..

Jag gör så här.

av med tändhatten.
lutar upp klipparen rakt upp så att handtagen slår i backen.. Sedan lossar jag pluggen..
Och sen så skruvar jag ur den, lutar ner klipparen över ett oljetråg.. öppnar påfyllnadsröret... häller i ny olja ca 2 dl sedan får det stå och rinna i ca 15 min.. sen dit med pluggen och dra åt, fyll ny olja.. klart
Honda, dock hittar jag ingen plugg, så man kanske får suga ur den då istället för att tippa den!
Den har fungerar fint (trots tippningen) i alla år jag haft den, men jag kom och tänka på frågan då jag läste något av dina andra inlägg. Nästa gång ska jag ta oljesugen istället.

Tack för svar :)

• Gilla
1
  • Laddar…
A
Anders243 Anders243 skrev:
Honda, dock hittar jag ingen plugg, så man kanske får suga ur den då istället för att tippa den!
Den har fungerar fint (trots tippningen) i alla år jag haft den, men jag kom och tänka på frågan då jag läste något av dina andra inlägg. Nästa gång ska jag ta oljesugen istället.

Tack för svar :)
Varsågod.
Jodå. det funkar lika bra.. (y)

• Gilla
Anders243
  • Laddar…
Fairlane
Dags för mig att ställa en fråga då (som jag har längtat). Det blir säkert en trivial fråga att besvara, men det kommer ju hjälpa mig ändå.

Jag har en enkel bensindriven motorsåg (Stiga SP 372) som jag var dumsnål nog att köpa på Jula för 999:-. Den är så bra så det inte ens finns manual till den på Stigas hemsida...
I vilket fall, maskinen startar bra (när jag fyllt) på bränsle, men kedjan ville inte rör sig. Jag stängde av och kände på kedjan som satt stenhårt, precis som den var extremt sträckt, det gick inte att lyfta den 1 mm. Jag försökte justera utan resultat, så till slut plockade jag bort kåpan och lossade svärdet och kedjan satt ändå stenhård. Med en skruvmejsel lyckades jag lyfta kedjan och problemet är att den känns som att den sitter i en seg sockerlösning, nästan som klister. Jag misstänker att det är kedjeoljan som geggat igen, kanske i kombination med att sågen legat i kallförråd över vintern och inte använts på kanske två år.
Jag har en Bosch, eldriven, som jag använder oftare och den har också legat i samma förråd och kört samma kedjeolja utan problem.

Så vad gör jag nu? Tvättar kedja och svärd med något lämpligt lösningsmedel och isåfall vad?

• Gilla
1
  • Laddar…
A
Fairlane Fairlane skrev:
Dags för mig att ställa en fråga då (som jag har längtat). Det blir säkert en trivial fråga att besvara, men det kommer ju hjälpa mig ändå.

Jag har en enkel bensindriven motorsåg (Stiga SP 372) som jag var dumsnål nog att köpa på Jula för 999:-. Den är så bra så det inte ens finns manual till den på Stigas hemsida...
I vilket fall, maskinen startar bra (när jag fyllt) på bränsle, men kedjan ville inte rör sig. Jag stängde av och kände på kedjan som satt stenhårt, precis som den var extremt sträckt, det gick inte att lyfta den 1 mm. Jag försökte justera utan resultat, så till slut plockade jag bort kåpan och lossade svärdet och kedjan satt ändå stenhård. Med en skruvmejsel lyckades jag lyfta kedjan och problemet är att den känns som att den sitter i en seg sockerlösning, nästan som klister. Jag misstänker att det är kedjeoljan som geggat igen, kanske i kombination med att sågen legat i kallförråd över vintern och inte använts på kanske två år.
Jag har en Bosch, eldriven, som jag använder oftare och den har också legat i samma förråd och kört samma kedjeolja utan problem.

Så vad gör jag nu? Tvättar kedja och svärd med något lämpligt lösningsmedel och isåfall vad?
enklaste sättet är diesel..
Även så kan du behöva köra detta igenom pumpen på sågen..

Du har kört på bioolja eller vegetabilisk olja vad jag förstår... Då blir det så här..
använd istället vanlig rapsolja från din mataffär.. ställ på pumpen lite om det går bara.. 372 sa du:thinking::thinking:...
Tror jag det ligger en i högen i verkstaden..

Vanolen eller fotogen, men det finns väl inte längre ??

A
dvs dränk skiten i en hink med diesel över natten.. (y)
inte sågen alltså utan kedjan och svärdet..
kåpan..
oljebehållaren på sågen kan du hälla ur och fylla med diesel.. (y)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.