151 266 läst ·
2 049 svar
151k läst
2,0k svar
Maskin och hjälp tråden.
Är en enorm skillnad mellan dessa..Alfredo skrev:
rapsoljan från mataffären härsknar sällan som de tillsatserna man har i vanlig kedjeolja.. Så jo jag kör hellre på matolja..
Hur menar du? Att det är problem med att använda vanlig traditionell mineralbaserad sågkedjeolja (ej bio) för en sällananvändare? I alla fall har jag aldrig stött på dessa problem. För mig som alltid använt den produkt som jag uppfattat vara den rätta (mineralbaserad kedjeolja) känns det lite märkligt att "matolja" skulle vara bättre men det kanske är så. Kan inte matolja härskna?Maskintok skrev:
Och bara för att vara övertydlig så är det en olja av typen nedan som jag använder:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag tror inte att det är några som helst problem att använda den olja du visar, den har väl bara några få nackdelar,Alfredo skrev:
Hur menar du? Att det är problem med att använda vanlig traditionell mineralbaserad sågkedjeolja (ej bio) för en sällananvändare? I alla fall har jag aldrig stött på dessa problem. För mig som alltid använt den produkt som jag uppfattat vara den rätta (mineralbaserad kedjeolja) känns det lite märkligt att "matolja" skulle vara bättre men det kanske är så. Kan inte matolja härskna?
Och bara för att vara övertydlig så är det en olja av typen nedan som jag använder:
[bild]
-mineralbaserad/fosil
-pris(tydligt billigare än Biltemas sågkedjeolja, men dubbelt så dyr som billig rapsolja på livsmedelsaffären)
-onödigt stor förpackning för de flesta privatpersoner
Det tar längre tid för matolja att härskna än för en vegetabilisk kedjeolja att stelna till..Alfredo skrev:
Hur menar du? Att det är problem med att använda vanlig traditionell mineralbaserad sågkedjeolja (ej bio) för en sällananvändare? I alla fall har jag aldrig stött på dessa problem. För mig som alltid använt den produkt som jag uppfattat vara den rätta (mineralbaserad kedjeolja) känns det lite märkligt att "matolja" skulle vara bättre men det kanske är så. Kan inte matolja härskna?
[bild]
anledningen är just de tillsatserna som man tillsatt.. Förstår inte riktigt varför du reagerar så pass... För funkar det för dig som inte låter sågen ligga i 2 år så jättebra.. Men för denna skull betyder inte det att det är så för alla..
kört med matolja nu i 3 år utan problem som dessutom är halva priset mot traditionella oljor.. vad är själva problemet?
att det är billigare eller att det fungerar?
Då läser du nog in något jag inte avser att förmedla.Maskintok skrev:
Finns inget problem alls! Jag har alltid använt den produkt som jag trodde var mest lämpad. Finns det andra produkter som fungerar lika bra och är billigare är det naturligtvis bra och inget problem. Dock tycker jag ändå det känns lite "ovant/konstigt" att hälla rapsolja i sågen men kanske ska prova.Maskintok skrev:
det går utmärkt att köra på rapsolja,ställ på oljepumpen max...tanka & körAlfredo skrev:
Då läser du nog in något jag inte avser att förmedla.
Finns inget problem alls! Jag har alltid använt den produkt som jag trodde var mest lämpad. Finns det andra produkter som fungerar lika bra och är billigare är det naturligtvis bra och inget problem. Dock tycker jag ändå det känns lite "ovant/konstigt" att hälla rapsolja i sågen men kanske ska prova.
Det är ovant till en början, 4l sågkedjeolja kostar väl 190kr på biltema nu, det skulle iaf kunna få mig som konsument att titta efter ersättnigsprodukter till ett lägre pris, väljer man enkel matolja är väl enstaka liter prissatt mellan 20-25kr ordinarie och brukar gå att köpa för 15-17kr litern vid extrapris.Alfredo skrev:
Finns inget problem alls! Jag har alltid använt den produkt som jag trodde var mest lämpad. Finns det andra produkter som fungerar lika bra och är billigare är det naturligtvis bra och inget problem. Dock tycker jag ändå det känns lite "ovant/konstigt" att hälla rapsolja i sågen men kanske ska prova.
I 10litersdunk går det att köpa matolja för 150kr i Lkpg, då tycker iaf jag att prisskillnaden är motiverad att avstå mineralolja. Om det är lika bra med raps vet jag inte, den funkar sämre i minusgrader och det kan lukta gatukök vid användning
Smörjegenskaperna vet jag bara att de är tillräckligt bra för mina behov, hadde jag kapat ek hela dagarna eller kört solosång hadde jag kanske funderat på om mineralolja har egenskaper som är värda att betala extra för.
Jag skulle mycket väl kunna tänka mig att använda rapsolja i en motor, men då som bränsle i en diesel, smörjegenskaperna är nog för dåliga som motorolja och konsekvensen om det skär för dyra om man jämför med motorsågskjedjan, den är enkel och billig att byta ut och många ggr sågar man i sten eller metall innan kjedjan är utsliten så man får ändå inte veta om dyraste, bästa mineraloljan hadde gett kjedjan längre livslängd.Alfredo skrev:
Kan jag lova att jag tänkte då för 3 år sedan..Alfredo skrev:
När jag var och högg vindfällen varje dag...
Och bara hade en såg ett tag.. tänkte detta går åt helvete.. Men den lever ännu..
många m3 senare..