Alfredo Alfredo skrev:
Varför inte använda vanlig traditionell sågkedjeolja (mineralbaserad)? Matolja från affären är ju definitivt vegetabilisk även den.

Vi är dock helt överens om att sällananvändaren ska skippa "biooljorna"!
Priset?
Utsläpp av mineralolja?

• Gilla
1
  • Laddar…
A
Alfredo Alfredo skrev:
Varför inte använda vanlig traditionell sågkedjeolja (mineralbaserad)? Matolja från affären är ju definitivt vegetabilisk även den.

Vi är dock helt överens om att sällananvändaren ska skippa "biooljorna"!
Är en enorm skillnad mellan dessa..
rapsoljan från mataffären härsknar sällan som de tillsatserna man har i vanlig kedjeolja.. Så jo jag kör hellre på matolja..

• Gilla
Åsa Lund
  • Laddar…
A
F fribygg skrev:
Priset?
Utsläpp av mineralolja?
Och framförallt samma tillsatser...
problemen minskar men de försvinner inte..

Maskintok skrev:
problemen minskar men de försvinner inte.
Hur menar du? Att det är problem med att använda vanlig traditionell mineralbaserad sågkedjeolja (ej bio) för en sällananvändare? I alla fall har jag aldrig stött på dessa problem. För mig som alltid använt den produkt som jag uppfattat vara den rätta (mineralbaserad kedjeolja) känns det lite märkligt att "matolja" skulle vara bättre men det kanske är så. Kan inte matolja härskna?

Och bara för att vara övertydlig så är det en olja av typen nedan som jag använder:

Svart dunk med mineralbaserad sågkedjeolja märkt 'Agrol Mio Såg', anpassad för motorsågar och skogsmaskiner.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Alfredo Alfredo skrev:
Hur menar du? Att det är problem med att använda vanlig traditionell mineralbaserad sågkedjeolja (ej bio) för en sällananvändare? I alla fall har jag aldrig stött på dessa problem. För mig som alltid använt den produkt som jag uppfattat vara den rätta (mineralbaserad kedjeolja) känns det lite märkligt att "matolja" skulle vara bättre men det kanske är så. Kan inte matolja härskna?

Och bara för att vara övertydlig så är det en olja av typen nedan som jag använder:

[bild]
Jag tror inte att det är några som helst problem att använda den olja du visar, den har väl bara några få nackdelar,
-mineralbaserad/fosil
-pris(tydligt billigare än Biltemas sågkedjeolja, men dubbelt så dyr som billig rapsolja på livsmedelsaffären)
-onödigt stor förpackning för de flesta privatpersoner

A
Alfredo Alfredo skrev:

[bild]
Det tar längre tid för matolja att härskna än för en vegetabilisk kedjeolja att stelna till..
anledningen är just de tillsatserna som man tillsatt.. Förstår inte riktigt varför du reagerar så pass... För funkar det för dig som inte låter sågen ligga i 2 år så jättebra.. Men för denna skull betyder inte det att det är så för alla..

kört med matolja nu i 3 år utan problem som dessutom är halva priset mot traditionella oljor.. vad är själva problemet?
att det är billigare eller att det fungerar?

Maskintok skrev:
Förstår inte riktigt varför du reagerar så pass...
Då läser du nog in något jag inte avser att förmedla.

Maskintok skrev:
vad är själva problemet?
Finns inget problem alls! Jag har alltid använt den produkt som jag trodde var mest lämpad. Finns det andra produkter som fungerar lika bra och är billigare är det naturligtvis bra och inget problem. Dock tycker jag ändå det känns lite "ovant/konstigt" att hälla rapsolja i sågen men kanske ska prova.

Alfredo Alfredo skrev:

Finns inget problem alls! Jag har alltid använt den produkt som jag trodde var mest lämpad. Finns det andra produkter som fungerar lika bra och är billigare är det naturligtvis bra och inget problem. Dock tycker jag ändå det känns lite "ovant/konstigt" att hälla rapsolja i sågen men kanske ska prova.
det går utmärkt att köra på rapsolja,ställ på oljepumpen max...tanka & kör

• Gilla
Alfredo och 1 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:

Det är ovant till en början, 4l sågkedjeolja kostar väl 190kr på biltema nu, det skulle iaf kunna få mig som konsument att titta efter ersättnigsprodukter till ett lägre pris, väljer man enkel matolja är väl enstaka liter prissatt mellan 20-25kr ordinarie och brukar gå att köpa för 15-17kr litern vid extrapris.
I 10litersdunk går det att köpa matolja för 150kr i Lkpg, då tycker iaf jag att prisskillnaden är motiverad att avstå mineralolja. Om det är lika bra med raps vet jag inte, den funkar sämre i minusgrader och det kan lukta gatukök vid användning
Smörjegenskaperna vet jag bara att de är tillräckligt bra för mina behov, hadde jag kapat ek hela dagarna eller kört solosång hadde jag kanske funderat på om mineralolja har egenskaper som är värda att betala extra för.

• Gilla
Alfredo
  • Laddar…
Matolja is THE shit. Hade det i moppemotorn istället för motorolja. Funkade utmärkt.

raveper raveper skrev:
Hade det i moppemotorn istället för motorolja. Funkade utmärkt.
Hmmm, jag kan köpa att det duger till en sågkedja/svärd men aldrig att jag skulle använda det i en motor. Där går då min gräns! :rolleyes:

Solrosolja har jag provat i motorsågen en ggn, betydligt sämre än rapsolja så jag anser att det gäller att kunna välja rätt matolja.

• Gilla
1
  • Laddar…
Hade en ilo motor med en rem i som inte tålde motorolja. Den löstes upp.

Alfredo Alfredo skrev:
Hmmm, jag kan köpa att det duger till en sågkedja/svärd men aldrig att jag skulle använda det i en motor. Där går då min gräns! :rolleyes:
Jag skulle mycket väl kunna tänka mig att använda rapsolja i en motor, men då som bränsle i en diesel, smörjegenskaperna är nog för dåliga som motorolja och konsekvensen om det skär för dyra om man jämför med motorsågskjedjan, den är enkel och billig att byta ut och många ggr sågar man i sten eller metall innan kjedjan är utsliten så man får ändå inte veta om dyraste, bästa mineraloljan hadde gett kjedjan längre livslängd.

A
Alfredo Alfredo skrev:

Kan jag lova att jag tänkte då för 3 år sedan..
När jag var och högg vindfällen varje dag...
Och bara hade en såg ett tag.. tänkte detta går åt helvete.. Men den lever ännu..
många m3 senare..

(y)

• Gilla
Alfredo
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.