151 268 läst ·
2 049 svar
151k läst
2,0k svar
Maskin och hjälp tråden.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 15 944 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 15 944 inlägg
Diesel... Jaha, då får man skaffa sånt skit också 
Du har helt rätt, det var en Bio olja, Starta Bio. Jag kan ju köra Starta VG-100 också eller något annat, eller menar du att det är bättre med rapsolja?
Sågen körs väldigt sällan, då jag oftast har tillgång till ström och föredrar Bosche, så priset på kedjeoljan är ju skitsamma. En liter räcker lätt i 2-3 år.
Du har helt rätt, det var en Bio olja, Starta Bio. Jag kan ju köra Starta VG-100 också eller något annat, eller menar du att det är bättre med rapsolja?
Sågen körs väldigt sällan, då jag oftast har tillgång till ström och föredrar Bosche, så priset på kedjeoljan är ju skitsamma. En liter räcker lätt i 2-3 år.
just därför jag tipsade om olja som inte ställer till det för dig..Fairlane skrev:
Diesel... Jaha, då får man skaffa sånt skit också
Kör inte på mer rammel i tanken..
Och diesel är bra grejer...
Går att använda ED95 om man får tag på..
Jag skulle rent generellt säga aspen.. Eller Biltemas Alkylat.. de har jag kört på förr..Åsa Lund skrev:
Annars så går ju E85..
Vad det gäller olja så skulle jag rekommendera vanlig matolja från affären..
Det kör både jag och skoge på..
Och har gjort några år..
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 15 944 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 15 944 inlägg
Ok, då fixar jag lite rapsolja.Maskintok skrev:
Diesel får jag väl fixa en dunk också då. Själv är jag mer bör bensin och E85, men jag får väl motvilligt tanka lite diesel också.
Prova 5-56 på svärdet/kedjan å låt verka minst 5 min, det löser iaf rapsolja.Fairlane skrev:
Dags för mig att ställa en fråga då (som jag har längtat). Det blir säkert en trivial fråga att besvara, men det kommer ju hjälpa mig ändå.
Jag har en enkel bensindriven motorsåg (Stiga SP 372) som jag var dumsnål nog att köpa på Jula för 999:-. Den är så bra så det inte ens finns manual till den på Stigas hemsida...
I vilket fall, maskinen startar bra (när jag fyllt) på bränsle, men kedjan ville inte rör sig. Jag stängde av och kände på kedjan som satt stenhårt, precis som den var extremt sträckt, det gick inte att lyfta den 1 mm. Jag försökte justera utan resultat, så till slut plockade jag bort kåpan och lossade svärdet och kedjan satt ändå stenhård. Med en skruvmejsel lyckades jag lyfta kedjan och problemet är att den känns som att den sitter i en seg sockerlösning, nästan som klister. Jag misstänker att det är kedjeoljan som geggat igen, kanske i kombination med att sågen legat i kallförråd över vintern och inte använts på kanske två år.
Jag har en Bosch, eldriven, som jag använder oftare och den har också legat i samma förråd och kört samma kedjeolja utan problem.
Så vad gör jag nu? Tvättar kedja och svärd med något lämpligt lösningsmedel och isåfall vad?
Maskintok skrev:
Maskintok skrev:
Varför inte använda vanlig traditionell sågkedjeolja (mineralbaserad)? Matolja från affären är ju definitivt vegetabilisk även den.Maskintok skrev:
Vi är dock helt överens om att sällananvändaren ska skippa "biooljorna"!