A
Isakare Isakare skrev:
Vanolen eller fotogen, men det finns väl inte längre ??
fotogen är att blanda själv nuförtiden..
lysfotogen finns men den löser inte upp mycket...Då är E85 bättre

Fanns väl nått som hette kristalloja oxå.
Vet inte skillnaden på de 3, men bra grejer att rengöra/lösa upp med.

• Gilla
1
  • Laddar…
A
Isakare Isakare skrev:
Fanns väl nått som hette kristalloja oxå.
Vet inte skillnaden på de 3, men bra grejer att rengöra/lösa upp med.
Jo det har funnit massor.. Men de har antingen blivit förbjudna eller dyra att tillverka så de har försvunnit..

Maskintok skrev:
Jo det har funnit massor.. Men de har antingen blivit förbjudna eller dyra att tillverka så de har försvunnit..
:(

Fairlane
Diesel... Jaha, då får man skaffa sånt skit också :cool:

Du har helt rätt, det var en Bio olja, Starta Bio. Jag kan ju köra Starta VG-100 också eller något annat, eller menar du att det är bättre med rapsolja?

Sågen körs väldigt sällan, då jag oftast har tillgång till ström och föredrar Bosche, så priset på kedjeoljan är ju skitsamma. En liter räcker lätt i 2-3 år.

A
Fairlane Fairlane skrev:
Diesel... Jaha, då får man skaffa sånt skit också :cool:

Du har helt rätt, det var en Bio olja, Starta Bio. Jag kan ju köra Starta VG-100 också eller något annat, eller menar du att det är bättre med rapsolja?

Sågen körs väldigt sällan, då jag oftast har tillgång till ström och föredrar Bosche, så priset på kedjeoljan är ju skitsamma. En liter räcker lätt i 2-3 år.
just därför jag tipsade om olja som inte ställer till det för dig..
Kör inte på mer rammel i tanken..
Och diesel är bra grejer...
Går att använda ED95 om man får tag på..

• Gilla
Tule54 och 1 till
  • Laddar…
Åsa Lund
Jag vet nån som nyss skaffat två bra begagnade motorsågar. Men glömde fråga vilken sorts soppa och kedjeolja som ska användas :rofl:
Vad rekommenderar du, generellt?

• Gilla
1
  • Laddar…
A
Åsa Lund Åsa Lund skrev:
Jag vet nån som nyss skaffat två bra begagnade motorsågar. Men glömde fråga vilken sorts soppa och kedjeolja som ska användas :rofl:
Jag skulle rent generellt säga aspen.. Eller Biltemas Alkylat.. de har jag kört på förr..
Annars så går ju E85..

Vad det gäller olja så skulle jag rekommendera vanlig matolja från affären..
Det kör både jag och skoge på..
Och har gjort några år.. (y)

• Gilla
Tule54 och 2 till
  • Laddar…
Åsa Lund
Grejt (y)

Hittade soppa på femlitersdunk från Stihl, samma pris som Biltema. Köpläge?

Ren rapsolja eller valfri blandning?

• Gilla
1
  • Laddar…
A
Åsa Lund Åsa Lund skrev:
Grejt (y)

Hittade soppa på femlitersdunk från Stihl, samma pris som Biltema. Köpläge?

Ren rapsolja eller valfri blandning?
Ah motomix fina grejer är bättre än aspen(y)
Kör på den billigaste oljan du kan hitta..
Willys brukar ha på 10L dunkar typ.. 199 kr:thinking:

• Älska
  • Gilla
Tule54 och 1 till
  • Laddar…
Fairlane
Maskintok skrev:
just därför jag tipsade om olja som inte ställer till det för dig..
Kör inte på mer rammel i tanken..
Och diesel är bra grejer...
Går att använda ED95 om man får tag på..
Ok, då fixar jag lite rapsolja.

Diesel får jag väl fixa en dunk också då. Själv är jag mer bör bensin och E85, men jag får väl motvilligt tanka lite diesel också. ;)

• Gilla
1
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Dags för mig att ställa en fråga då (som jag har längtat). Det blir säkert en trivial fråga att besvara, men det kommer ju hjälpa mig ändå.

Jag har en enkel bensindriven motorsåg (Stiga SP 372) som jag var dumsnål nog att köpa på Jula för 999:-. Den är så bra så det inte ens finns manual till den på Stigas hemsida...
I vilket fall, maskinen startar bra (när jag fyllt) på bränsle, men kedjan ville inte rör sig. Jag stängde av och kände på kedjan som satt stenhårt, precis som den var extremt sträckt, det gick inte att lyfta den 1 mm. Jag försökte justera utan resultat, så till slut plockade jag bort kåpan och lossade svärdet och kedjan satt ändå stenhård. Med en skruvmejsel lyckades jag lyfta kedjan och problemet är att den känns som att den sitter i en seg sockerlösning, nästan som klister. Jag misstänker att det är kedjeoljan som geggat igen, kanske i kombination med att sågen legat i kallförråd över vintern och inte använts på kanske två år.
Jag har en Bosch, eldriven, som jag använder oftare och den har också legat i samma förråd och kört samma kedjeolja utan problem.

Så vad gör jag nu? Tvättar kedja och svärd med något lämpligt lösningsmedel och isåfall vad?
Prova 5-56 på svärdet/kedjan å låt verka minst 5 min, det löser iaf rapsolja.

• Gilla
Fairlane
  • Laddar…
A
Fairlane Fairlane skrev:
Ok, då fixar jag lite rapsolja.

Diesel får jag väl fixa en dunk också då. Själv är jag mer bör bensin och E85, men jag får väl motvilligt tanka lite diesel också. ;)
olivolja går fint.. Men kostar mer och luktar lite... Jag blev sugen på pizza :crysmile:

• Gilla
Tule54 och 3 till
  • Laddar…
Åsa Lund Åsa Lund skrev:
lite långt till Skåne annars kunde du fått köpa Aspen av mig...har närmare 50 liter hemma

• Gilla
Åsa Lund och 1 till
  • Laddar…
Maskintok skrev:
Du har kört på bioolja eller vegetabilisk olja vad jag förstår... Då blir det så här.. använd istället vanlig rapsolja från din mataffär.
Maskintok skrev:
Vad det gäller olja så skulle jag rekommendera vanlig matolja från affären.
Maskintok skrev:
olivolja går fint.. Men kostar mer och luktar lite... Jag blev sugen på pizza :crysmile:
Varför inte använda vanlig traditionell sågkedjeolja (mineralbaserad)? Matolja från affären är ju definitivt vegetabilisk även den.

Vi är dock helt överens om att sällananvändaren ska skippa "biooljorna"!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.