P
nino nino skrev:
Kåpan till motorsågen bör väl vara ren innan jag börjar smälta svetsa löda eller vad man ska kalla det
Diskmedel och sen bromsrengöring?
Japp om inte annat så för att det är trevligare att jobba då;)
 
  • Gilla
nino
  • Laddar…
Bilder vill man ju ha

Före tvätt
Smutsig röd lövkolvare delvis rengjord med tandborste och tvättmedel, skador synliga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Före rengöring: Smutsig röd plastdel med pålagringar, på en vågig metallunderlag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Efter lite tvätt, tog en tandborste och yes.
Gav mig innan jag var nöjd ifall jag inte skulle få ihop det.

Rödfärgad plastlock till motor med märket "Jonsered" och svart logotyp, renoverad med en tandborste och smältningsteknik.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Röd plastkomponent med vattendroppar efter rengöring och svarta märken från lödning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Bilder på skadorna

Skadad röd Jonsered motorsåg med synlig plastskada och reparationsspår, hålls upp i ett handfat.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Röd plastdetalj med sprickor och reparationsskador efter smältning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Efter lite smältande.
Vet inte om jag ska prova lägga på extra plast, nu är det bara smält ihop.

Del av en röd Jonsered motorsåg med lätt slitage och smutsiga märken före rengöring.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Röd plastdel med skador och smält plast efter reparation med lödkolv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Röd plastdel med brända skador och slipmärken efter reparation med lödkolv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Håller det så är det ju helt fantastiskt, tog 15min och jag hade inte en aning om vad jag höll på med :D
Med en lödkolv som man kan styra tempen med så går det nog att få det väldigt fint.
Nu blev det ju bränt så plasten blev svart, har slipat lite lätt på det.
 
Redigerat:
  • Gilla
Tule54 och 2 till
  • Laddar…
P
nino nino skrev:
Bilder vill man ju ha

Före tvätt
[bild]

[bild]

Efter lite tvätt, tog en tandborste och yes.
Gav mig innan jag var nöjd ifall jag inte skulle få ihop det.

[bild]
[bild]

Bilder på skadorna

[bild]

[bild]

Efter lite smältande.
Vet inte om jag ska prova lägga på extra plast, nu är det bara smält ihop.

[bild]

[bild]

[bild]

Håller det så är det ju helt fantastiskt, tog 15min och jag hade inte en aning om vad jag höll på med :D
Med en lödkolv som man kan styra tempen med så går det nog att få det väldigt fint.
Nu blev det ju bränt så plasten blev svart, har slipat lite lätt på det.
Blev bra. (y)
du kan knäcka en plåt och montera på insidan om du skulle vilja.. Men jag tror det kommer att hålla.. :ok:
 
Ja jag får se hur jag gör, är nog inte helt lätt att få en som ligger bra och den ska ju inte vara ivägen heller
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
Åsa Lund
Snyggt jobbat! Bara kvar att rengöra resten av de röda detaljerna på sågen nu ;)
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
P
nino nino skrev:
Ja jag får se hur jag gör, är nog inte helt lätt att få en som ligger bra och den ska ju inte vara ivägen heller
poppnita.. tunn plåt duger gott..
 
  • Gilla
nino
  • Laddar…
Åsa Lund Åsa Lund skrev:
Snyggt jobbat! Bara kvar att rengöra resten av de röda detaljerna på sågen nu ;)
Nja nu räcker det väl :D
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
P
nino nino skrev:
Nja nu räcker det väl :D
Nej..
rengöring och vaxning.. ;)
 
  • Haha
Åsa Lund och 1 till
  • Laddar…
Även fjädern fick ju rengöring men den vill kanske ha lite olja kom jag på?
Innan jag monterar ihop
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
P
nino nino skrev:
Även fjädern fick ju rengöring men den vill kanske ha lite olja kom jag på?
Innan jag monterar ihop
Jajemän (y)eller bromsoksfett.. (y)
 
Såg att det fanns ett hål för att smörja

Men kåpan sprack upp i långa sprickan på andra draget :cry:
Får nog smälta mer och lägga i extra plast och kanske en plåt på insidan
 
  • Ledsen
1
  • Laddar…
P
nino nino skrev:
Såg att det fanns ett hål för att smörja

Men kåpan sprack upp i långa sprickan på andra draget :cry:
Får nog smälta mer och lägga i extra plast och kanske en plåt på insidan
aj aj... Inte kul..
Bara ta en kopp kaffe och på't igen..
man ger aldrig upp...
(y)
har du aluminium så bör det gå lika bra.. lite mer formbart. (y)
 
  • Gilla
galento och 2 till
  • Laddar…
P
hittar jag en jonsered 490 eller 590..
eller liknande såg så är startkåpan din isåfall.
Man vet aldrig vad man snubblar över..
 
  • Gilla
nino
  • Laddar…
Maskintok skrev:
hittar jag en jonsered 490 eller 590..
eller liknande såg så är startkåpan din isåfall.
Man vet aldrig vad man snubblar över..
Det vore snällt :)

Känns ju onödigt att köpa en ny såg.

Ska göra ett nytt försök någon dag, ligger rätt mycket snö kvar så än ska jag inte fälla nåt.
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
galento
Maskintok skrev:
aj aj... Inte kul..
Bara ta en kopp kaffe och på't igen..
man ger aldrig upp...
(y)
har du aluminium så bör det gå lika bra.. lite mer formbart. (y)
Ja ibland går det inte som man tänkt sej :cool::p Men som du skriver "på skiten
igen bara" eller "det var väl själva fan om det inte skulle gå" :crysmile::crysmile:;):thinking:
Men det kan vara gött att lägga ifrån sej grejerna en stund och samla energi till
nästa attack :rofl:(y)
 
  • Gilla
nino och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.