154 671 läst ·
2 049 svar
155k läst
2,0k svar
Maskin och hjälp tråden.
svärfar lämnade in sin ena såg..
död.. ingen gnista.. han hade försökt hela helgen... Så hans särbo hade fått vänta med fällningen...
kollade lite... röck i snöret... inget liv..
kände lite på reglagen... hittade felet som jag misstänkte redan när han berättade sin historia.....

Vad var felet?
förutom att han visst inte ville fälla

sågen är en jonsered 2147..en 346 Hva..
död.. ingen gnista.. han hade försökt hela helgen... Så hans särbo hade fått vänta med fällningen...
kände lite på reglagen... hittade felet som jag misstänkte redan när han berättade sin historia.....
Redigerat av moderator:
Ingen soppa?Maskintok skrev:svärfar lämnade in sin ena såg..
kände lite på reglagen... hittade felet som jag misstänkte redan när han berättade sin historia.....Vad var felet?
Säkert men det är inte min såg det är chefens såg. Men den var borta imorse så han tyckte väl att den var färdig när den gick att starta. Jag tyckte dock när jag provkörde den igår att förgasaren behövde justeras men jag han inte göra det innan arbetsdagen var slut. Brukar fila kedjan åt honom också när han hämtar någon av alla sina kvalitetssågar för underhåll. Han har åtminstone 4 billiga sågar. Alltid är det någon som fungerarAlfredo skrev:
igår var frugan iväg med sin renoverade buss..
Allt gick som vanligt.. tills att hon åkt ca 4 mil.. bussen har nu rullat ca 20 mil sedan renovering..
Då började den att hoppa lite, bli klen... Och ville lägga av när hon skulle åka iväg från stillastående.. Och då vägra starta..
Jag var ut nu och kollade lite värden..
Och tyckte inte att värdet för vevaxellägesgivaren var inom godkänt...
En liten skitsak för runt 200 kr som ska ge rätt information till datorn och sedan till insprutningen.. Vilket kan förklara förbrukningen på 1.4 L per mil...
nog för att frugan kan gasa... Men runt 1 L är mer ok.. Då den drog 0.89 L innan.. speciellt innan mer etanol tillsattes i 95..och blev E10.
Så denna lilla jäkel kan ha varit orsaken till att stiftet gick också.. Då insprutning och tändningen skall harmonera...
Återstår att se.. bilen är körbar.. Men väldigt klen i vissa lägen.. långa backar så får man växla ner till 4an...och sedan om man glömt av sig så fattas acceleration om man kört på 5-6an vid 50-60km i timmen....
ganska typiska saker för denna givare...
Allt gick som vanligt.. tills att hon åkt ca 4 mil.. bussen har nu rullat ca 20 mil sedan renovering..
Då började den att hoppa lite, bli klen... Och ville lägga av när hon skulle åka iväg från stillastående.. Och då vägra starta..
Jag var ut nu och kollade lite värden..
Och tyckte inte att värdet för vevaxellägesgivaren var inom godkänt...
En liten skitsak för runt 200 kr som ska ge rätt information till datorn och sedan till insprutningen.. Vilket kan förklara förbrukningen på 1.4 L per mil...
nog för att frugan kan gasa... Men runt 1 L är mer ok.. Då den drog 0.89 L innan.. speciellt innan mer etanol tillsattes i 95..och blev E10.
Så denna lilla jäkel kan ha varit orsaken till att stiftet gick också.. Då insprutning och tändningen skall harmonera...
Återstår att se.. bilen är körbar.. Men väldigt klen i vissa lägen.. långa backar så får man växla ner till 4an...och sedan om man glömt av sig så fattas acceleration om man kört på 5-6an vid 50-60km i timmen....
ganska typiska saker för denna givare...
Ingen aning. Kommer inte ihåg vad det var för fel på Biltemasågen men den gick iaf inte när han hämtade den åt mig. Det var något litet fel som var enkelt åtgärdat.Maskintok skrev:
Limmet runt pumpen?
Är dom fastlimmade?
Tror att han inte bryr sig så mycket om den läcker. Så länge det säger brum och sågar så bryr han sig inte om resten. Han filar inte ens kedjan utan byter bara när den blir slö. Köper billigast möjliga för 5€st.
Ja det sitter ett montagelim som ska fungera som olje stopp.. detta limmet klarar inte av långvarig utsättning för olja och löses upp.N Niq skrev:Ingen aning. Kommer inte ihåg vad det var för fel på Biltemasågen men den gick iaf inte när han hämtade den åt mig. Det var något litet fel som var enkelt åtgärdat.
Limmet runt pumpen?
Är dom fastlimmade?
Tror att han inte bryr sig så mycket om den läcker. Så länge det säger brum och sågar så bryr han sig inte om resten. Han filar inte ens kedjan utan byter bara när den blir slö. Köper billigast möjliga för 5€st.
ren rapsolja går bra men inte olja med tillsatser..