P
påminner mycket om biltemas motorsåg... :thinking:
 
P
svärfar lämnade in sin ena såg..
död.. ingen gnista.. han hade försökt hela helgen... Så hans särbo hade fått vänta med fällningen... :thinking:

kollade lite... röck i snöret... inget liv..
kände lite på reglagen... hittade felet som jag misstänkte redan när han berättade sin historia.....;):thinking::cool: Vad var felet?

förutom att han visst inte ville fälla;):crysmile:
sågen är en jonsered 2147..en 346 Hva..
 
Redigerat av moderator:
Åsa Lund
Maskintok skrev:
svärfar lämnade in sin ena såg..
död.. ingen gnista.. han hade försökt hela helgen... Så hans särbo hade fått vänta med fällningen... :thinking:

kollade lite... röck i snöret... inget liv..
kände lite på reglagen... hittade felet som jag misstänkte redan när han berättade sin historia.....;):thinking::cool: Vad var felet?

förutom att han visst inte ville fälla;):crysmile:
sågen är en jonsered 2147..en 346 Hva..
Ingen soppa? :rofl:
 
  • Älska
1
  • Laddar…
P
Åsa Lund Åsa Lund skrev:
Ingen soppa? :rofl:
Jo då det fanns.
Men herren som är elektriker.. hävdade att ingen gnista fanns.. ;)
det gjorde det.... Men han såg den väl inte.. :thinking:
 
  • Gilla
Tullen127
  • Laddar…
P
felet har med något som alla 2t motorer måste ha för att starta... ;)
 
Åsa Lund
Behövde nån del bytas?
Hål i bläran?
Choke?
 
  • Älska
1
  • Laddar…
P
Åsa Lund Åsa Lund skrev:
Behövde nån del bytas?
Hål i bläran?
Choke?
bingo sa flickan.
chokeaxeln hade hoppat ur:crysmile:
jag satte tillbaka den och sågen fungerade igen :cool::crysmile:
Ska lura honom lite att felet var enormt ;)
 
  • Gilla
  • Haha
Tullen127 och 2 till
  • Laddar…
N Niq skrev:
Den läcker ganska mycket kedjeolja när den står.
Det går inte att "provisoriskt lösa" problemet genom att lägga den på "rätt" sida?
 
  • Haha
1
  • Laddar…
N
Alfredo Alfredo skrev:
Det går inte att "provisoriskt lösa" problemet genom att lägga den på "rätt" sida?
Säkert men det är inte min såg det är chefens såg. Men den var borta imorse så han tyckte väl att den var färdig när den gick att starta. Jag tyckte dock när jag provkörde den igår att förgasaren behövde justeras men jag han inte göra det innan arbetsdagen var slut. Brukar fila kedjan åt honom också när han hämtar någon av alla sina kvalitetssågar för underhåll. Han har åtminstone 4 billiga sågar. Alltid är det någon som fungerar :D.
 
N
Maskintok skrev:
påminner mycket om biltemas motorsåg... :thinking:
Jo fast jag fixade chefens biltemasåg också och iaf just den var inte likadan.
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
P
igår var frugan iväg med sin renoverade buss..
Allt gick som vanligt.. tills att hon åkt ca 4 mil.. bussen har nu rullat ca 20 mil sedan renovering..

Då började den att hoppa lite, bli klen... Och ville lägga av när hon skulle åka iväg från stillastående.. Och då vägra starta..

Jag var ut nu och kollade lite värden..
Och tyckte inte att värdet för vevaxellägesgivaren var inom godkänt...
En liten skitsak för runt 200 kr som ska ge rätt information till datorn och sedan till insprutningen.. Vilket kan förklara förbrukningen på 1.4 L per mil... :thinking:
nog för att frugan kan gasa... Men runt 1 L är mer ok.. Då den drog 0.89 L innan.. speciellt innan mer etanol tillsattes i 95..och blev E10.

Så denna lilla jäkel kan ha varit orsaken till att stiftet gick också.. Då insprutning och tändningen skall harmonera...

Återstår att se.. bilen är körbar.. Men väldigt klen i vissa lägen.. långa backar så får man växla ner till 4an...och sedan om man glömt av sig så fattas acceleration om man kört på 5-6an vid 50-60km i timmen....
ganska typiska saker för denna givare... ;)
 
  • Ledsen
Kurtivan
  • Laddar…
P
N Niq skrev:
Jo fast jag fixade chefens biltemasåg också och iaf just den var inte likadan.
nyare eller äldre?
av med kopplingen och trumma.
Skulle tro att det antagligen är limmet runt som släppt... isåfall använd packning på tub
 
N
Maskintok skrev:
nyare eller äldre?
av med kopplingen och trumma.
Skulle tro att det antagligen är limmet runt som släppt... isåfall använd packning på tub
Ingen aning. Kommer inte ihåg vad det var för fel på Biltemasågen men den gick iaf inte när han hämtade den åt mig. Det var något litet fel som var enkelt åtgärdat.
Limmet runt pumpen?
Är dom fastlimmade?

Tror att han inte bryr sig så mycket om den läcker. Så länge det säger brum och sågar så bryr han sig inte om resten. Han filar inte ens kedjan utan byter bara när den blir slö. Köper billigast möjliga för 5€st.
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
P
N Niq skrev:
Ingen aning. Kommer inte ihåg vad det var för fel på Biltemasågen men den gick iaf inte när han hämtade den åt mig. Det var något litet fel som var enkelt åtgärdat.
Limmet runt pumpen?
Är dom fastlimmade?

Tror att han inte bryr sig så mycket om den läcker. Så länge det säger brum och sågar så bryr han sig inte om resten. Han filar inte ens kedjan utan byter bara när den blir slö. Köper billigast möjliga för 5€st.
Ja det sitter ett montagelim som ska fungera som olje stopp.. detta limmet klarar inte av långvarig utsättning för olja och löses upp.
ren rapsolja går bra men inte olja med tillsatser..
 
Kåpan till motorsågen bör väl vara ren innan jag börjar smälta svetsa löda eller vad man ska kalla det
Diskmedel och sen bromsrengöring?
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.