15 487 läst ·
80 svar
15k läst
80 svar
marshall eller sonos?
R
RalleB
Husägare
· Jönköpings län
· 1 167 inlägg
RalleB
Husägare
- Jönköpings län
- 1 167 inlägg
Finns många faktorer att ta hänsyn till:
Hur många zoner man vill ha
Vad du har för mobiltelefoner, mediaboxar idag m.m
Ekonomi
Inbyggda högtalare eller fristående
Smidighet (personligen hatar jag att styra saker med appar)
Mitt val för många år sen föll på AirPlay då alla plattor och telefoner i familjen är från Apple.
Har 5 st fristående Pioneer högtalare som har AirPlay, Spotify connect och DNLA.
Sen ytterligare ett par zoner med förstärkare och högtalare som tar emot AirPlay via raspberrys med shairport sync.
Smidigheten ligger i som jag tycker är att kunna välja var jag vill kunna spela upp saker direkt i telefon/padda utan någon extra app.
Och alla i familjen behärskar det.
Nackdelen är att inte kunna spela upp samma/olika ljud i högtalarna direkt från telefonen.
Kör jag igång datorn kan jag göra detta.
Nu ska ju visserligen AirPlay 2 lösa detta direkt ifrån telefon/padda men då måste man ha AirPlay 2 högtalare vilket mina inte är.
Alla system har sina för och nackdelar och jag gillar sonos med (en polare har det).
Och varför jag inte valde det från början var just för ekonomin inte fanns där då samt smidigheten som jag tyckte inte var riktigt hundra på sonos vid den tiden.
Hur många zoner man vill ha
Vad du har för mobiltelefoner, mediaboxar idag m.m
Ekonomi
Inbyggda högtalare eller fristående
Smidighet (personligen hatar jag att styra saker med appar)
Mitt val för många år sen föll på AirPlay då alla plattor och telefoner i familjen är från Apple.
Har 5 st fristående Pioneer högtalare som har AirPlay, Spotify connect och DNLA.
Sen ytterligare ett par zoner med förstärkare och högtalare som tar emot AirPlay via raspberrys med shairport sync.
Smidigheten ligger i som jag tycker är att kunna välja var jag vill kunna spela upp saker direkt i telefon/padda utan någon extra app.
Och alla i familjen behärskar det.
Nackdelen är att inte kunna spela upp samma/olika ljud i högtalarna direkt från telefonen.
Kör jag igång datorn kan jag göra detta.
Nu ska ju visserligen AirPlay 2 lösa detta direkt ifrån telefon/padda men då måste man ha AirPlay 2 högtalare vilket mina inte är.
Alla system har sina för och nackdelar och jag gillar sonos med (en polare har det).
Och varför jag inte valde det från början var just för ekonomin inte fanns där då samt smidigheten som jag tyckte inte var riktigt hundra på sonos vid den tiden.
Vi pratar väl om Spotify här? Jag hade för mig att Spotify i Sonos fungerar som Spotify Connect, dvs att Sonos tar över streamingen (ala Chromecast och AppleTV). Jag kan verkligen ha fel här, men det skulle förvåna mig om Sonos låter telefonen streama ljudet istället för att bara vara en fjärrkontroll.Nyfniken skrev:
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 218 inlägg
Man kan streama från telefon till Sonos, men man utnyttjar ju då inte hela funktionaliteten. Men spelar du själv in en låt och sparar ljudfilen på telefonen kan du få ut den trådlöst via en Sonoshögtalare.
Normalt skulle jag dock säga att dess största fördel är när man använder molntjänster för musik – då fungerar telefonen bara som fjärrkontroll och musiken går Moln–>router–>Sonos utan att passera telefonen.
Normalt skulle jag dock säga att dess största fördel är när man använder molntjänster för musik – då fungerar telefonen bara som fjärrkontroll och musiken går Moln–>router–>Sonos utan att passera telefonen.
Allvetare
· Västra Götaland
· 12 292 inlägg
Det är extra viktigt när man måste knalla till affären och köpa chips. Fast det är väl samma på Google cast numera?
Om det inte har framgått. Sonos har en inbyggd Spotify-klient. Du lägger in dina kontouppgifter och använder sen telefonen för att med Sonos-appen ratta runt. Startar du musik och sen åker hemifrån så kan resten av familjen lyssna vidare. Sonos har dessutom en deal med Spotify så man kan spela upp till fyra olika låtar på ett konto. Så mamma, pappa, son och dotter kan lyssna på sin egen musik samtidigt. Och musiken fortsätter även om alla mobilbatterier tar slut, eller om det ringer och störs inte heller av SMS-ljud etc.
Och
Spotifyappen (inte Sonosappen) har Sonosstöd. Så om du hellre vill det så kan din telefon strömma ljudet via Wifi (inte blåtand) till valfri(a) högtalare. Vilket till exempel är smidigt om man kommer hem och är mitt uppe i en podd. Då trycker man bara ut ljudet i högtalarna.
Och
Spotifyappen (inte Sonosappen) har Sonosstöd. Så om du hellre vill det så kan din telefon strömma ljudet via Wifi (inte blåtand) till valfri(a) högtalare. Vilket till exempel är smidigt om man kommer hem och är mitt uppe i en podd. Då trycker man bara ut ljudet i högtalarna.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 218 inlägg
Fast då för du väl egentligen över streamen så att den inte går från/via telefonen? Det kanske är en teknikalitet i någon mån, men om man som jag ser det som en stor fördel att man faktiskt inte binder upp telefonen mer än nödvändigt kan det ändå spela roll.Nyfniken skrev:
Men som andra skrivit, frikopplandet av streamen från telefonen är väl standard för de flesta lösningarna numera.
Bra förklarat! Precis så är det. Har själv Sonos-streamer som heter Connect kopplad till två anläggningar i hushållet.Nyfniken skrev:
Om det inte har framgått. Sonos har en inbyggd Spotify-klient. Du lägger in dina kontouppgifter och använder sen telefonen för att med Sonos-appen ratta runt. Startar du musik och sen åker hemifrån så kan resten av familjen lyssna vidare. Sonos har dessutom en deal med Spotify så man kan spela upp till fyra olika låtar på ett konto. Så mamma, pappa, son och dotter kan lyssna på sin egen musik samtidigt. Och musiken fortsätter även om alla mobilbatterier tar slut, eller om det ringer och störs inte heller av SMS-ljud etc.
Och
Jag vet inte, jag har bara erfarenhet av blåtandshögtalare (Harman Kardon och Bose). Där tystnade musiken när värden fick SMS och det var bara en i taget som kunde styra den.Nötegårdsgubben skrev:
Det är för att du bara kan använda ditt spotify konto på ett ställe i taget, jag har löst det med familjekonto på spotify. Alla i familjen har sin inloggning och sonos har en egen.S Shiraz skrev:Jag har 2st play5. Om jag fick åka tillbaka i tiden hade jag inte köpt dessa. Då hade jag köpt en riktig stereo som inte har appintegration. Jag hade nog köpt ett sonos mediainterface men skippat att ha allt i ett. Det som är kass är att om du inte längre vill köra Spotify eller liknande streamingtjänster så är spelaren ganska värdelös. Sedan har jag märkt att om man har kopplat ett Spotify till sonos så stjäl användarna av sonos Spotify, Spotify från min telefon![]()
Du behöver inte streama från telefonen, sonos fixar webradio via Tunein på egen hand om det inte är någon väldigt udda kanal.J Jimmu skrev:
Får nog åka iväg till en butik och spana in Sonos tror jag.
Air play 2 hade jag inte hört talas om tidigare, ska läsa på lite där också.
Men om vi ska summera lite så är Marshall högtalarna inget ni rekommenderar att satsa på?
Air play 2 hade jag inte hört talas om tidigare, ska läsa på lite där också.
Men om vi ska summera lite så är Marshall högtalarna inget ni rekommenderar att satsa på?