Robert63 Robert63 skrev:
Jag skämtar verkligen inte. Roku Soundbridge tror jag inte många normalt intresserade hört talas om, däremot Canton och Bose som levererar väl så bra ljud som Sonos, fast till en trevligare peng.
Fast stremar dom själva från nätet eller streamar dom från t.ex. telefonen? Det är stor skillnad och Sonos stora USP är just detta, inga avbrott vid samtal, inga räckviddsproblem mm.
Telefonen agerar bara fjärrkontroll. Man behöver inte heller en telefon utan kan styra den från dator eller iPad.
 
S Shiraz skrev:
Jag har 2st play5. Om jag fick åka tillbaka i tiden hade jag inte köpt dessa. Då hade jag köpt en riktig stereo som inte har appintegration. Jag hade nog köpt ett sonos mediainterface men skippat att ha allt i ett. Det som är kass är att om du inte längre vill köra Spotify eller liknande streamingtjänster så är spelaren ganska värdelös. Sedan har jag märkt att om man har kopplat ett Spotify till sonos så stjäl användarna av sonos Spotify, Spotify från min telefon:(
Om man vill streama webbradio från mobilen till Sonos högtalarna då?
Just det som är problemet med sådana prylar, investera 10.000kr i något, så kommer det något nytt om ett par år som gar marknaden med storm och dessa prylar blir totalt värdelösa :(
 
J Jimmu skrev:
Om man vill streama webbradio från mobilen till Sonos högtalarna då?
Just det som är problemet med sådana prylar, investera 10.000kr i något, så kommer det något nytt om ett par år som gar marknaden med storm och dessa prylar blir totalt värdelösa :(
Därför t.ex. Sony systemet är att föredra, funkar med alla sätt. Är man old-school och vill köra 3,5mm så gör man det..
 
de senaste dagarna har mitt Facebook flöde toppats av aifi högtalarna som bytt namn till soundots, vad tror ni om dessa då?
Dessa är sk. staplingsbara och man bygger ut ljudet på så vis.
Mailade dem igår kväll några frågor och fick snabbt svar.
I januari kommer de att lansera ett nytt smart bluetooth system som de inte kunde säga så mycket om ännu, men det låter som att det kommer bli någon form av multiroom funktion där just Apple produkterna var aktuella, android kommer troligen att komma senare.

Fördelen verkar vara att de tänker på framtiden och låter alla gamla produkter vara kompatibla med de nya. De spelar riktigt bra sägs det.
Nackdelen är att det är ett litet företag och att det inte finns (lika stora) möjlighet att köpa begagnade högtalare.

Man vet inte hur länge dom är kvar på marknaden, men man vet heller inte om de är på gång med något stort?

Just nu lutar det faktiskt åt nya Sonos One, men hjälp mig gärna att komma med råd och tips innan köp! :)
 
Rabbithole Johannes Carlsson skrev:
Därför t.ex. Sony systemet är att föredra, funkar med alla sätt. Är man old-school och vill köra 3,5mm så gör man det..
Betyder det att det inte går med Sonos? Att Spotify fungerar förstår jag, men hur är det med andra uppspelningskällor?
Det jag är ute efter är att streama från iPhone eller iPad, och då kan det Spotify eller webbradio som är intressant
 
Jag föredrar Google cast, det stödet är inbyggt i nästan alla appar och inbyggt i Sony. Sonos har det inte.

Sony enheten har också airplay, fast airplay fungerar bara med Ios. Även Bluetooth i Sony därför tycker jag den är felfri, Sonos enheten har ingen funktionalitet som Sony saknar.

Dessutom tycker jag sonos play 5 är ganska ful ;)
 
Rabbithole Johannes Carlsson skrev:
Sonos enheten har ingen funktionalitet som Sony saknar.
Kan Sony också köra 4 Spotify-strömmar på ett konto?
 
Ingen aning, kanske en Sonos fördel där
 
F
J Jimmu skrev:
Det jag är ute efter är att streama från iPhone eller iPad, och då kan det Spotify eller webbradio som är intressant
Du kan inte bara slänga över det du spelar på telefonen till sonosen, tyvärr (förutom ett fulhack med en AirPort Express) Däremot finns det en webbradiotjänst i Sonos där X tusen kanaler finns, bland annat Sveriges Radio. Men då måste du använda Sonosappen
 
F
Krasst är det så att alla system som förlitar sig på tredjepartstjänster och appar är en högriskinvestering. Ska man bara ha en eller två små enheter är det inte hela världen vad man väljer. Men att verkligen commita sig är svårare. För ska man använda Sonos som de själva vill att man ska göra med 4-5 play one, 2-3 play3 2 st play5, Soundbar och subba så är man ju uppe i övre delen av femsiffrigt. Då känns det helt plötsligt relevant huruvida de finns kvar om 5 år och är intresserade AB att hålla appar uppdaterade...
 
  • Gilla
13th Marine
  • Laddar…
Jag är grymt nöjd med Sonos, men det är klart att man bygger in sig i ett system. Körde tidigare Squeezebox från Logitech och upplevde just det problemet – plattformen hängde inte med när Spotify uppdaterade exempelvis.

Just att frikoppla sig från telefonen så att man inte sänder från den utan bara använder den som fjärrkontroll tycker jag är en central funktion, men den typen av lösning har ju mer eller mindre både Chromecast och Apple Airplay för både ljud och bild numera, så där är väl Sonos mer eller mindre ikappsprungna. Å andra sidan funkar det och erbjuder stöd för tredjepartsappar som Spotify, så oron att det snart kan vara överspelat känns väl dystopisk.
 
Man kan numera spela på sonos via Spotify appen. Osäker hur datatrafiken går, men du kan flytta ljudet från telefonen till sonos.
 
D dannan skrev:
Osäker hur datatrafiken går,
Wifi
 
Nyfniken Nyfniken skrev:
Wifi
...från Sonos, inte från den styrande telefonen (vilket jag antar är vad dannan undrade).
 
engs
F Freddedan skrev:
Krasst är det så att alla system som förlitar sig på tredjepartstjänster och appar är en högriskinvestering. Ska man bara ha en eller två små enheter är det inte hela världen vad man väljer. Men att verkligen commita sig är svårare. För ska man använda Sonos som de själva vill att man ska göra med 4-5 play one, 2-3 play3 2 st play5, Soundbar och subba så är man ju uppe i övre delen av femsiffrigt. Då känns det helt plötsligt relevant huruvida de finns kvar om 5 år och är intresserade AB att hålla appar uppdaterade...
Tror jag skrivit det tidigare här men håller med, delvis därför jag valt just SONOS.
Tycker de är lite i goldilock-zonen. Ett stort bolag som SONY, LG, Samsung etc. kan utan vidare lägga ner en mindre produktlinje eller skita i bakåtkompabilitet, det är inget som kommer påverka bottenlinjen i det stora hela.

Ett minibolag är osäkrare ekonomsikt, kan konka eller lätt bli uppköpta av ovanstående jättar.

Det man vill ha är ett mellanting, ett hyffsat stabilt och etablerat bolag bolag men som har investerat stor del av sin goodwill i att produkterna fungerar, bakåtkompabilitet etc. De har väldigt mycket att förlora på att konsumenterna tappar förtroende för varumärket.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.