A ArtMia skrev:
Jag förstår hur du tänker. Dock är det en gängcylinder under som stolpskon ska gängas i och ramen skall monteras i den, det visste marktjänsten.
Då är det bara att be dem komma tillbaka och fixa felet, precis som Mexitegel skriver ovan.

• Gilla
Appendix
  • Laddar…
A ArtMia skrev:
Den som gjorde jobbet hade de rätta måtten på det växthus vi beställt men har tydligen inte tänkt på att yttermåtten måste vara satta så att plinten kommer centrerad under reglarna. Yttermåtten är nu satta så att plintens yttermått ligger i linje med yttermåtten på bärlinan.. 🙃
Det där är 2 olika skolor, hur var det kommunicerat till de som utförde markarbetet?

Det ser ju inte ut som att plintarna alls är nergrävda, på bilden ser det ut som att de bara är ställda på makadam? Gör som "p-plats" säger, skrapa bort runt omkring plintarna o flytta dem?

Sen kan jag inte riktigt förstå hur man alls tänker när man gör grunden till et växthus med denna grundläggning. Borde det inte byggas med direkt anliggning mot mark? Jag är ingen odlare, men jag kan inte säga att jag någonsin sett ett växthus byggt på plintar.

• Gilla
klaskarlsson och 1 till
  • Laddar…
mexitegel mexitegel skrev:
Det är en av standardgrundläggningarna för willab växthus: [länk]
Ja men då är det direktinfäst i växthuset, inte några impregnerade plank däremellan?

A
K Kasken skrev:
Det där är 2 olika skolor, hur var det kommunicerat till de som utförde markarbetet?

Det ser ju inte ut som att plintarna alls är nergrävda, på bilden ser det ut som att de bara är ställda på makadam? Gör som "p-plats" säger, skrapa bort runt omkring plintarna o flytta dem?

Sen kan jag inte riktigt förstå hur man alls tänker när man gör grunden till et växthus med denna grundläggning. Borde det inte byggas med direkt anliggning mot mark? Jag är ingen odlare, men jag kan inte säga att jag någonsin sett ett växthus byggt på plintar.
https://www.skanskabyggvaror.se/inspiration/vaxthus/grundskola/

Farstatjej90
Du som kund är amatör och om du skickar ritningar på växthuset inkl monteringsanvisning och beställer plintar som passar till detta så är jobbet inte gjort rätt om det inte går att montera.
Man behöver inte diskutera om växthus ska stå på plintar eller inte, den som ställt dit plintarna accepterade uppdraget och uppdraget är inte gjort...🤔

• Gilla
  • Älska
Hank_Ö och 3 till
  • Laddar…
Nissens
A ArtMia skrev:
Vi bygger plintgrund för växthus. Tyvärr har vi nu upptäckt att marktjänsten har satt plintarna för tätt och att bärlinan inte är centrerad i plinten och därför inte heller passar i stolpskorna som skall skruvas i. Bärlinan som just nu vilar på plinten ( på bilden) behöver höjas 10cm för att möta marknivån på ena sidan där en liten trall kommer att ligga mellan framsidan på växthuset för att möta gräsmattan. Är det någon som har förslag på lösning utifrån dessa förutsättningar utan att behöva ta hit marktjänsten igen?
De där plintarna står väl bara på backen, så de kommer att röra sig ändå…

A ArtMia skrev:
Den som gjorde jobbet hade de rätta måtten på det växthus vi beställt men har tydligen inte tänkt på att yttermåtten måste vara satta så att plinten kommer centrerad under reglarna. Yttermåtten är nu satta så att plintens yttermått ligger i linje med yttermåtten på bärlinan.. 🙃
Det låter som de gjort rätt för att inte ha plintarn till att sticka ut utanför växthuset.

Att ge någon mått på ett växthus innebär att man lämnar utförandet till den som gör jobbet.
Vill man ha det på ett specifikt sätt så får man kommunicera bättre

• Gilla
fribygg
  • Laddar…
A ArtMia skrev:
Om plinten går utanför vägglivet finns väl risk för fuktskador men om syllen ligger på plintkanten och plinten inte står stabilt nog kan plinten ev börja stjälpa.

A
F FGLIN skrev:
Om plinten går utanför vägglivet finns väl risk för fuktskador men om syllen ligger på plintkanten och plinten inte står stabilt nog kan plinten ev börja stjälpa.
Vi kontaktade firman och de har fixat det nu. Inga problem och supertrevligt bemötande. Bara dumt av oss att försöka eller tro att vi behövde fixa det själva..

• Gilla
oddan och 6 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.