Hej! Tänkte anlägga lite marksten. Vill på bild 1 lägga en rad plattor med bredden 100cm (50 cm x2) och bild nummer 2 bredd 150cm (50 cm x 3). Sedan ska det vara kvar makadam på kanterna.
Tänkte lägga markduk, stenmjöl 0-8 samt sedan använda markvibratorn innan plattorna ska på. Underlaget som syns på bilderna är äldre markduk som har hål på vissa ställen, samt under detta helt enkelt lera/jord.
Mitt problem är att jag inte får en rak linje/rad som jag försökt lägga snöre och tråd för, det blir inte 100cm brett överallt, sen blåser det rejält ikväll vilket inte direkt underlättar.
Min fråga är om detta behöver vara så noggrant just nu eller om precisa mått enbart spelar roll när stenarna ska läggas i slutet?
Tänkte lägga markduk, stenmjöl 0-8 samt sedan använda markvibratorn innan plattorna ska på. Underlaget som syns på bilderna är äldre markduk som har hål på vissa ställen, samt under detta helt enkelt lera/jord.
Mitt problem är att jag inte får en rak linje/rad som jag försökt lägga snöre och tråd för, det blir inte 100cm brett överallt, sen blåser det rejält ikväll vilket inte direkt underlättar.
Min fråga är om detta behöver vara så noggrant just nu eller om precisa mått enbart spelar roll när stenarna ska läggas i slutet?
BumpELantagonism skrev:
Hej! Tänkte anlägga lite marksten. Vill på bild 1 lägga en rad plattor med bredden 100cm (50 cm x2) och bild nummer 2 bredd 150cm (50 cm x 3). Sedan ska det vara kvar makadam på kanterna.
Okej så jag har åtminstone kommit fram till att bärgrunden är otillräcklig med enbart 0-8, så jag tar bort detta som jag lagt och nya planen blir alltså
Lera/jord
Markduk
0-32
0-8
Stenplattor
Lera/jord
Markduk
0-32
0-8
Stenplattor
Slå ner kortare bitar av armeringsjärn i marken och spänn murarsnöret mellan dessa, så får du en rak linje att följa.
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 171 inlägg
Stenarna/plattorna bör läggas i stenflis 2/4 eller natursand. Kanske 4-5 cm tjockt lager ovanpå den kompakterade 0/32. Du bör också skapa en avrinningslutning i 0/32-skiktet. Åtminstone ut från husgrunden. När sedan lägger ut sättlagret med stenflis eller sand, räcker det att avjämna detta till önskad höjd, d.v.s. färdig höjd minus plattans tjocklek. Detta lager behöver vara lika jämnt som du förväntar dig att plattorna skall ligga. Sättlagret behöver inte kompakteras, enbart dras av till rätt höjd.ELantagonism skrev:
Sedan lägger du plattorna direkt på sättlagret av flis (eller sand)
Nja, väljer man att lägga plattorna i "mjukt" material som 2-4 då bör man dra av bädden en centimeter högre än färdig höjd för när man sen paddar plattorna så sjunker det till rätt.Johan Gunverth skrev:
Stenarna/plattorna bör läggas i stenflis 2/4 eller natursand. Kanske 4-5 cm tjockt lager ovanpå den kompakterade 0/32. Du bör också skapa en avrinningslutning i 0/32-skiktet. Åtminstone ut från husgrunden. När sedan lägger ut sättlagret med stenflis eller sand, räcker det att avjämna detta till önskad höjd, d.v.s. färdig höjd minus plattans tjocklek. Detta lager behöver vara lika jämnt som du förväntar dig att plattorna skall ligga. Sättlagret behöver inte kompakteras, enbart dras av till rätt höjd.
Sedan lägger du plattorna direkt på sättlagret av flis (eller sand)
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 171 inlägg
Så gör inte plattsättarna. De använder avdragsbanor och lägger plattorna direkt på det avdragna sättlagret. Ingen paddning behövs med singel/makadam för det packar sig sig självt vid utläggning/hantering. Enbart på lagret med samkross är packning nödvändig.P Prodigys skrev:
Läs gärna paddningstråden för mer tips.
Jobbar som anläggare och har gjort i 10år, har aldrig stött på någon som yrkesmässigt lagt plattor som inte paddat plattorna efter läggning. Gör man inte det blir det sällan jämnt pga tillverkningstoleranserna i plattorna.Johan Gunverth skrev:
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 171 inlägg
Är det ytor för trafik du talar om? En gångtrafiksyta i trädgården? Vanliga cementplattor är väl dessutom hyfsat kalibrerade för att inte behöva ta hänsyn till variationer i tjocklek? Jag har som sagt aldrig sett paddning av ytor som TS skall göra,P Prodigys skrev:
Alla typer av ytor men visst är det främst trottoarer och liknande jag har erfarenhet av.Johan Gunverth skrev:
Vissa tillverkare har alldeles för stora toleranser för att man ska kunna lita på att det blir jämnt utan att ta hänsyn till dom. St eriks hade för några år sen(vet ej om det ändrats) en tolerans på +-2mm i både tjocklek och längd/bredd. Det innebär i värsta fall en kant på 4mm och det märks på en plattläggning.
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 171 inlägg
OK. Bra att veta att plattorna kanske inte är så exakta man kan tro.
Återigen, flis/singel/makadam går inte att kompaktera/padda. Man bara flyttar omkring materialet. Om nu plattorna har olika tjocklek hjälper det ju faktiskt till att padda själva plattan ovanpå flisen. Det blir omfördelat helt enkelt. Medelhöjden är densamma.
Har själv smågatsten som stampades plana i flisen när allt var satt. Den paddan oscillerade inte utan gick bara rakt upp och ner. Stampade, som de sa. Anledningen var att stenen skulle ligga kvar i läge. En oscillerande hade börjat flytta själva stenen i sidled
Återigen, flis/singel/makadam går inte att kompaktera/padda. Man bara flyttar omkring materialet. Om nu plattorna har olika tjocklek hjälper det ju faktiskt till att padda själva plattan ovanpå flisen. Det blir omfördelat helt enkelt. Medelhöjden är densamma.
Har själv smågatsten som stampades plana i flisen när allt var satt. Den paddan oscillerade inte utan gick bara rakt upp och ner. Stampade, som de sa. Anledningen var att stenen skulle ligga kvar i läge. En oscillerande hade börjat flytta själva stenen i sidled
Jodå men det sjunker inte ihop så mycket som material med nollfraktion. Vid plattläggning jagar man enstaka millimeter och det är ungefär i den häraden som sättlagret komprimeras om man använder flis.Johan Gunverth skrev:
OK. Bra att veta att plattorna kanske inte är så exakta man kan tro.
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 171 inlägg
De kan ju också sätta avdragsbanorna/sättlagret på den extra millimetern ovan färdig höjd. Kan ju förklara varför jag aldrig har sett paddning av trädgårdsplattor om de nu sjunker ner.
Smågatstenen sattes +10-15 mm om jag inte minns fel. Där läcker ju flisen eller sanden upp mellan stenarna vid paddning och stenen sätter sig.
Smågatstenen sattes +10-15 mm om jag inte minns fel. Där läcker ju flisen eller sanden upp mellan stenarna vid paddning och stenen sätter sig.
Klicka här för att svara