Hej
Dränerande ena hus sidan nu i helgen i förebyggande syfte inför uterummsbygge.
Grävde ca 120cm ut från huset ca 2m djupt packade kanske inte det återfylda materialet mestadels grus, så hårt som man borde gjort utan stampade ner å tryckte med skopan"1,7t minugrävare"

Uterummet kommer plintas och första plintar a kommer ca 2-2,5m ut från huset, kommer jag få problem med fall mot huset eller första plintraden kommer luta sig mot huset pga av marksättningar?
Hjälper det attt padda marken nu i efterhand?
Mvh

Det kommer med stor sannolikhet att sätta sig mera. När ska du bygga uterummet? Du ska väl gräva ner plintarna en bit? När du grävt hålen för plintarna så fyll med vatten.
Att bara packa ovanför nu kommer inte hjälpa.

S snickar skrev:
Det kommer med stor sannolikhet att sätta sig mera. När ska du bygga uterummet? Du ska väl gräva ner plintarna en bit? När du grävt hålen för plintarna så fyll med vatten.
Att bara packa ovanför nu kommer inte hjälpa.
Hej
Det ska påbörjas så fort som möjligt, skulle helst vara färdigt redan kommer nog borra ner 120cm 15cm rör å guta i för att gradera sig lite.

Tror inte du får sättningar 250 cm från huset om du bara grävt 120 cm ut, i alla fall inte om du går ner så långt med plintarna.

Är det troligt att man kommer få problem att det kommer bli markfall mot huset med tiden?
Halva sträckan blir täckt med uterum andra halvan trädäck

Kommer du ha höjd under för att ta dig in när det är färdigbyggt? Har du arteshöjd under kan du ju justera ifall något sätter sig.

Jag läste lite för fort. Läste att du hade grävt 2.5m ut och skulle ha plintarna på 1,2 ut.
Det kommer bli krafter i sidled. Men med de ordentliga plintarna du planerar tror jag det är lugnt.
Däremot där det är opackat kommer det sätta sig.

S snickar skrev:
Jag läste lite för fort. Läste att du hade grävt 2.5m ut och skulle ha plintarna på 1,2 ut.
Det kommer bli krafter i sidled. Men med de ordentliga plintarna du planerar tror jag det är lugnt.
Däremot där det är opackat kommer det sätta sig.
grävt ca 1,2 till 1,5m ut från väggen ca2m djupt
Tänkte plinta 2,3-2,5m ut från väggen med1,2m rör ner i backen

Redigerat:
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.